Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6175
Title: Сценічні бар'єри: психодіагностичний інструментарій
Other Titles: Сценические барьеры: психодиагностический инструментарий
Staging barriers: psychodiagnostic tools
Authors: Саннікова, Анастасія Олександрівна
Санникова, Анастасия Александровна
Sannikova, Anastasiia
Keywords: stage barriers
testing
reliability
validity
сценічні бар'єри
апробація
надійність
валідність
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Саннікова А. О. Сценічні бар'єри: психодіагностичний інструментарій / А. О. Саннікова // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 102-107.
Abstract: The article presents the theoretical and empirical substantiation of the construct of author’s psycho-diagnostic methods, aimed at learning personality proneness to experiencing stage barriers. The approbation results of the methods are also given in the article. Specificity of professional activity of an artist and reasons of possible manifestation of stage barriers are revealed and described. Views of native and foreign researchers on the content and structure of the phenomenon “psychological barrier” are also demonstrat- ed. The author also describes the components of stage barriers: emotional, cognitive, behavioral, control and regulative, conative and energetic one. The main manifestations of stage barrier components are determined: a) psycho-physiological is manifested in hand tremor, lump in throat feeling, palpitation, shiver; b) emotional – anxiety, excitement, fear of different level and etiology, overexcite- ment; c) cognitive – an artist forgets a text, his thoughts confuse, he doesn’t understand what is going on; d) behavioral one is mani- fested in restraint, mistakes, impossibility to start a performance, to the extent of standstill; e) control and regulative – an artist can hardly control his reactions and feelings; he cannot concentrate on the performance under the conditions of increased attention of jury and audience; f) conative is characterized by the absence of desire to deal with the stage, indifference to success or failure; g) energet- ic one is defined by the feeling of emotional emptiness, chronic and over-fatigue, which is caused by all-out battle with own fear before the performance, adynamia after an important act; h) composite evaluation is characterized by permanent fear, which is expe- rienced at the stage about everything, fear to shame oneself, to fail etc. All the components are considered as bipolar continua, on the one pole of which psychological characteristics, which indicate the presence of a stage barrier, are focused. The other pole is charac- terized by the absence or a slight expressiveness of a stage barrier. It has been determined that the combination of these components, their qualitative and quantitative conjunction characterizes the individual specificity of artist personality’s psychological barrier. It has been empirically proved, that methods “Differential diagnostics of proneness to experiencing stage barriers” has a sufficient level of reliability and validity. У статті надається теоретико-емпіричне обґрунтування конструкту авторської психодіагностичної методики, спрямованої на вивчення схильності особистості до переживань сценічних бар'єрів та викладено результати її апробації. Розгорнуто і описано специфіку професійної діяльності виконавця і причини можливої появи сценічних бар'єрів. Представлено погляди вітчизняних та зарубіжних дослідників на зміст і структуру феномена «психологічний бар'єр». Експлікова- ні та описані компоненти сценічного бар’єру: емоційний, когнітивний, конативний (поведінковий), контрольно-регулятивний, мотиваційний, ергічний (енергетичний) та композитна оцінка схильності до переживання сценічного ба- р'єру. Встановлено основні прояви вираженості компонента сценічного бар'єру: а) психофізіологічного - тремор рук, відчуття «грудки» в горлі, сильне серцебиття, озноб, збої дихання; б) емоційного - занепокоєння, хвилювання, страх різного ступеня та етіології, тривожність, перезбудження; в) когнітивного - виконавець забуває текст, у нього плутаються думки, він не завжди розуміє, що відбувається; г) конативний (поведінковий) - проявляється в скутості, помилках, у не- можливості почати виступ, аж до повного припинення діяльності; д) контрольно-регулятивний - виконавцю важко контролювати свої реакції, важко впоратися з емоційними переживаннями; неможливо зосередитися на виступі в умовах підвищеної уваги журі, аудиторії; е) мотиваційний - відсутністю бажання займатися сценічною діяльністю; байдужіс- тю до успіху або до провалу; ж) ергічність (енергетичний) - відчуття емоційного спустошення, перевтоми, хронічної втоми, викликаної виснажливою боротьбою з власним страхом перед виступом, втратою сил після відповідального ви- ступу; з) композитна оцінка - характеризується вираженим і стійким страхом, який переживається на сцені, страх зганьбитися, провалитися, страх перед аудиторією, перед творчим застоєм. Усі компоненти розглядаються як біполяр- ні континууми, на одному полюсі (додатному) зосереджені психологічні характеристики, що свідчать про наявність пе- реживання сценічного бар'єру, про його яскраве вираження, на другому (від’ємному) – його відсутність, або слабке вира- ження. Встановлено, що комбінація цих компонентів, їх якісно-кількісне поєднання характеризує індивідуальну специфіку психологічного бар'єру особистості виконавця. Емпірично доведено, що методика «Диференціальна діагностика схильно- сті до переживань сценічних бар’єрів» має достатній рівень надійності і валідності.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6175
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sannikova.pdf615.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.