Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6166
Title: Роль тілесної терапії в самоактуалізації майбутнього педагога
Other Titles: Роль телесной терапии в самоактуализации будущего педагога
Role of body therapy in future teacher’s self-actualization
Authors: Напрєєнкова, Т. О.
Прокоф’єва, О. О.
Keywords: самоактуалізація
тіло
душа
дихання
саморозвиток
терапія
потенціал
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Напрєєнкова Т. О. Роль тілесної терапії в самоактуалізації майбутнього педагога / Т. О. Напрєєнкова, О. О. Прокоф’єва // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 89-93.
Abstract: The article describes the main ideas on the role of body therapy in future teachers’ self-actualization and in their psychological health. The issue of personal growth which is considered to be vitally important for every person for achieving harmony in the relationship with oneself and the world has been brought up. Working as a teacher one can encounter many situations which involve experiencing stress and high emotional tension. All that can lead to burnout syndrome, which is manifested in emotional intemperance, emotive character of negative emotions, saving positive emotions, the loss of learner-centered approach to pupils, the loss of interest in work and pupil’s personality. That is why a teacher should constantly develop his psychological skills. An important aspect of teacher’s work is self-regulation. The process of self-regulation consists of a self-managing one’s behavior, emotions and actions. Stress-resistance can be developed by means of such methods as keeping psychological diary, meditation practice, mastering self-regulation skills through muscular relaxation, breathworks and autogenic training. The author has come to a con- clusion that the most affordable way of self-regulation is autogenic training. It is the system of exercises aimed at the regulation of mental and physical health. The method is based on a conscious impact on one’s own body aimed at relaxation and activation. It allows a specialist to recover quickly enough, to elate one’s spirits and improve general wellbeing. It should be noted that the mentioned body therapy methods can be used when training teachers in higher educational institutions. У статті розглянуті основні положення щодо ролі тілесної терапії в самоактуалізації майбутнього педагога. Також у статті зачіпається тема особистісного зростання, яке життєво необхідне для кожної людини, для досягнення гармонії у відносинах з самим собою і навколишнім світом. У роботі педагогів виникає багато ситуацій, пов'язаних з переживанням стресу і високим емоційним напруженням, все це може призвести до синдрому емоційного вигорання. Саме тому педагог повинен постійно розвивати свої психологічні уміння. Важливим аспектом у діяльності педагога є саморегуляція. Процес саморегуляції складається з управління своєю поведінкою, емоціями, діями. Розглядаються методи саморегуляції.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6166
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Napreienkova, Prokofieva.pdf406.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.