Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6155
Title: Особливості емоційного інтелекту в осіб, схильних до переживання образи
Other Titles: Особенности эмоционального интеллекта у лиц, склонных к переживанию обиды
Peculiarities of emotional intelligence of individuals sensitive to offense
Authors: Свертілова, Наталія Валеріївна
Свертилова, Наталья Валерьевна
Svertilova, Natalia Valeriyvna
Keywords: емоційний інтелект
образа
схильність до переживання образи
індивідуальні відмінності
эмоциональный интеллект
обида
склонность к переживанию обиды
индивидуальные отличия
emotional intelligence
offence
sensitivity to offense
individual differences
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Свертілова Н. В. Особливості емоційного інтелекту в осіб, схильних до переживання образи / Н. В. Свертілова // Наука і освіта. - 2015. - №10. - С.189-195.
Abstract: У статті презентовані результати теоретико-емпіричного дослідження особливостей емоційного інте- лекту в осіб, схильних і не схильних до переживання образи. Емоційний інтелект розглядається як здатність ефективно розбиратися в емоційній сфері людського життя, розуміти свої і чужі емоції, успішно адаптува- тися в соціумі. Схильність до переживання образи ускладнює процеси розуміння своїх і чужих емоцій, сприяє появі у образливої людини очікувань по відношенню до інших людей, які часто не співставні з реальною жит- тєвою ситуацією. З метою емпіричної перевірки співвідношень показників емоційного інтелекту і показників схильності до переживання образи обрані методики: тест-опитувальник «Емоційний інтелект» Н. Холла і «Опитувальник емоційного інтелекту» (ЕмІн) Д. В. Люсіна; для дослідження переживання образи – Оригіналь- ний «Тест-опитувальник схильності до переживання образи» (ТОСОБ) О. П. Саннікової, Н. В. Свертілової. Встановлені значущі від’ємні коефіцієнти кореляцій між показниками емоційного інтелекту і показниками образи. На основі аналізу профілів груп досліджених, схильних і несхильних до переживання образи, виявлені відмінності у показниках емоційного інтелекту між означеними групами осіб. Встановлено, що представни- кам групи, схильних до переживання образи властиве слабке управління своїми емоціями, нерозуміння чужих емоцій, а також слабкий контроль за своєю експресією. Навпаки, особи, які несхильні до переживання образи, характеризуються проявами загального емоційного інтелекту, кращою здатністю управляти своїми і чужими емоціями, здатністю до самомотивації, розпізнаванню емоцій інших людей та внутрішньо-особистісним емо- ційним інтелектом. В статье представлены результаты теоретико-эмпирического исследования особенностей эмоционального интеллекта у лиц, склонных и не склонных к переживанию обиды. Эмоциональный интеллект рассматривается как способность эффективно разбираться в эмоциональной сфере человеческой жизни, понимать свои и чужие эмоции, успешно адаптироваться в социуме. Склонность к переживанию обиды затрудняет процессы понима- ния своих и чужих эмоций, способствует появлению у обидчивого человека ожиданий по отношению к другим людям, которые часто не сопоставимы с реальной жизненной ситуацией. В целях эмпирической проверки соот- ношений показателей эмоционального интеллекта и показателей склонности к переживанию обиды выбраны методики тест-опросник «Эмоциональный интеллект» Н. Холла и Опросник эмоционального интеллекта (ЭмИн) Д. В. Люсина; для исследования переживания обиды – Оригинальный «Тест-опросник склонности к переживанию обиды» (ТОСОБ) О. П. Санниковой, Н. В Свертиловой. Установлены значимые отрицательные коэффициенты корреляций между показателями эмоционального интеллекта и показателями обиды. На основе анализа профилей групп испытуемых склонных и не склонных к переживанию обиды выявлены отличия в по- казателях эмоционального интеллекта между указанными группами. Установлено, что представителям группы, склонным к переживанию обиды свойственно слабое управление своими эмоциями, непонимание чужих эмо- ций, а также слабый контроль за своей экспрессией. Напротив, лица не склонные к переживанию обиды отли- чаются более высокими показателями общего эмоционального интеллекта, лучшей способностью управлять своими и чужими эмоциями, способностью к самомотивации, распознаванию эмоций других людей, внутри- личностному эмоциональному интеллекту.The article presents the results of theoretical and empirical research of the emotional intelligence of individuals, sensitive and insensitive to experiencing offense. Emotional intelligence is seen as the ability to effectively understand the emotional sphere of human life, to understand one’s own and others’ emotions, successfully adapt in society. The susceptibility to experiencing offense complicates the process of understanding one’sown and others’ emotions, it con- tributes to the appearance of a sensitive person expectations in relation to other people, which are often not comparable with real-life situations. In order to verify the relationship of empirical indicators of emotional intelligence and indica- tors of susceptibility to experiencing offense the following methods were chosen: Test-questionnaire “Emotional Intel- ligence” by N. Holl and “Emotional Intelligence Questionnaire (EmIn)” by D. V. Liusin; to study experiences of of- fense the original “Test-questionnaire of susceptibility to experiencing resentment” by O. P. Sannikova, N. V. Svertilo- va were used. The significant negative correlation coefficient was found between emotional intelligence and indicators of offence. Based on the analysis of sensitive and insensitive to offense groups profiles the differences in terms of emo- tional intelligence between these groups were revealed. It was found that members of the group, sensitive to experienc- ing offence tend to control their emotions faintly, not understanding other people's emotions, they also have poor con- trol of their expression. On the contrary, not susceptible to experiencing offence people are characterized by higher rates of overall emotional intelligence, the ability to better manage their own and others' emotions, the ability to self- motivation, recognition of emotions of others, intrapersonal emotional intelligence.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6155
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Svertilova.pdf319.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.