Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6143
Title: Психолого-педагогічні умови подолання особистісної безпорадності у навчальній діяльності студентів
Other Titles: Психолого-педагогические условия преодоления личностной беспомощности в учебной деятельности студентов
Psychological and pedagogical conditions for overcoming personal helplessness in the process of studying
Authors: Дучимінська, Т. І.
Keywords: memorized helplessness
personal helplessness
successful training of students
prevention and overcoming personal helplessness
завчена безпорадність
особистісна безпорадність
успішність навчальної діяльності студентів
профілактика та подолання особистісної безпорадності
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Дучимінська Т. І. Психолого-педагогічні умови подолання особистісної безпорадності у навчальній діяльності студентів / Т. І. Дучимінська // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 50-55.
Abstract: The article presents the theoretical analysis of the psychological phenomenon of personal helplessness, its manifestations on cognitive, motivational and emotional levels and the negative impact of helplessness on the effectiveness of individual’s leading activity is demonstrated. Based on the analysis of existing approaches to the correction of personal helplessness and results of its empirical study the comprehensive program for overcoming personal helplessness in studying has been developed and tested. The development of the comprehensive program for overcoming personal hel- plessness in studying was based on the consideration of the two main factors: the internal resources of a student with a high level of personal helplessness and peculiarities of a student’s educational and professional activity at higher educational institution. That is why the aim of the program was, first, to activate students' processes of self-knowledge, self-revealization, self-awareness, self-examination, personal self-development and self-regulation as inner resources for overcoming personal helplessness; secondly, to establish the psychological support system, aimed at the development and support of constructive strategies of psychological overcoming students’ helplessness in the educational environment in training and educational environment of higher educational institutions. The program was carried out in several stages: the first one included conducting the methodical seminar with training elements for teachers working with "helpless" students; at the second stage the groups of students with a high level of helplessness expression were formed for the organization and conducting psychological training for overcoming it. The data received proved the effectiveness of the offered comprehensive program for overcoming students’ personal helplessness in studying. У статті здійснено теоретичний аналіз психологічного феномену особистісної безпорадності, її проявів на когнітивному, мотиваційному й емоційному рівнях та обґрунтовано негативний вплив безпорадності на результативність провідної діяльності індивіда. На основі аналізу існуючих підходів до корекції особистісної безпорадності й результатів її емпіричного вивчення розроблено та апробовано комплексну програму подолання особистісної безпорадності у навчальній діяльності студентів.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6143
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Duchyminska.pdf724.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.