Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6135
Title: Емоційні стани студентів як метакогнітивне утворення
Other Titles: Эмоциональные состояния как метакогнитивное образование
Students’ emotional states as metacognitive formation
Authors: Грицук, О. В.
Keywords: emotional state
metacognitive formation
youth age
self-regulation
non-equilibrium state
cognitive appraisal
metacognitivism
systemogenesis
емоційний стан
метакогнітивне утворення
юнацький вік
саморегуляція
нерівноважний стан
когнітивна оцінка
метакогнітивізм
системогенез
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Грицук О. В. Емоційні стани студентів як метакогнітивне утворення / О. В. Грицук // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 30-34.
Abstract: The article is aimed at investigating the peculiarities of students’ emotional states as metacognitive formation by means of determining the emotional peculiarities of a person of student age, the development of emotional states, the connection between cognitive and affective sides of psyche. It is known that student age is characterized by the great differentiation of emotional response and the means of expressing emotional states, as well as increasing the level of self-control and self-regulation. Youth’s state of mind is becoming more stable and deliberate, than that of teenager’s. Thus, emotions are of great importance in students’ activity, especially in difficult periods of their lives. The author has come to the conclusion about the fact that experiencing defi- nite emotions and feelings affects the formation of student’s personality, changeover of his views, and his attitude towards reality. Emotions are determined by what is happening inside a youth’s personality. Distinguishing features of emotions are manifested through the number of perceptive components creating the individual structure of an emotion. The experienced emotions and feelings leave their imprint on students’ intellectual abilities. Emotional states allow to understand what is important at present, ‘analyze’ the situation, trying to find out its existential value. Moreover, it was noted, that emotional states are developed on the basis of cognitions. Emotional states can be determined not only by means of external or internal factors of emotiogenic nature, but also by their mnemic representations. The origin and development of student’s emotional state can be caused by another emo- tional state experienced before. As a result, one can observe second-order mental state or metaemotional state. Стаття присвячена дослідженню емоційних станів студентів як метакогнітивному утворенню. Наголо- шено на тому, що у психології існують дві основні концепції: системогенез і метакогнітивізм. Зазначено, що переживання тих чи інших емоцій і почуттів впливає на формування особистості студента, на перебудову його поглядів, відношення до дійсності. Запропонoвано чотирьохетапну техніку, що дозволяє реконструювати емоційні стани відповідно до бажань юнака. Наголошено на тому, що емоційні стани завжди розгортаються на основі когніцій. Зазначено, що емоційні стани можуть бути детерміновані не тільки безпосередньо зовніш- німи або внутрішніми чинниками емоціогенної природи, але й їх мнемічними репрезентаціями. Виникнення й розвиток певного емоційного стану у студента можуть бути викликані іншим емоційним станом, що раніше випробовував юнак. У результаті виникає психічний стан другого порядку, або метаемоційний стан.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6135
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hritsuk.pdf510.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.