Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6117
Title: Психологічні особливості становлення професійного образу світу у студентів
Other Titles: Психологические особенности становления профессионального образа мира у студентов
Psychological peculiarities of students’ professional image of the world formation
Authors: Лінецька, Ольга Олександрівна
Линецкая, Ольга Александровна
Linetska, Olha
Keywords: професійний образ світу
образ професії
професійний досвід
метафоризація
категоризація
профессиональный образ мира
образ профессии
профессиональный опыт
метафоризация
категоризация
professional image of the world
image of a profession
professional experience
metaforization
categorization
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Лінецька О. О. Психологічні особливості становлення професійного образу світу у студентів / О. О. Лінецька // Наука і освіта. - 2015. - №10. - С.162-166.
Abstract: У статті становлення професійного образу світу у студентів розглядається як процес формування сис- теми професійних смислів. Пропонується технологія дослідження психологічних особливостей професійного образу світу за допомогою візуального асоціативного експерименту. Вперше обґрунтовується взаємозв’язок змісту професійного образу світу з епістемологічним стилем особистості. Вибірка складалась з 90 студентів 4-го та 5-го курсів спеціальностей «Психологія», «Історія» та «Художньо-графічне мистецтво» та 30 студе- нтів-філологів 1-го курсу (контрольна група). Тобто оцінювалась специфіка спеціальностей «людина-людина», «людина-знакова система» та «людина-художній образ». Система професійних смислів досліджуваних була оприявнена у вигляді асоціацій, сформованих на основі образу професії та отриманого професійного досвіду. В залежності від епістемологічного стилю виявлено, що специфіка професійної діяльності визначає певну спе- цифіку професійного образу світу. За результатами дослідження було встановлено переважання емпіричного образу світу у психологів, раціонального – у істориків та метафоричного – у художників. Запропонована тех- нологія дослідження професійного образу світу може застосовуватись при проведенні профорієнтаційної ро- боти з молоддю. В перспективі отримані дані можуть становити основу для подальшого психологічного су- проводу професійного розвитку особистості. В статье становление профессионального образа мира у студентов рассматривается как процесс формиро- вания системы профессиональных смыслов. Предлагается технология исследования психологических особен- ностей профессионального образа мира с помощью визуального ассоциативного эксперимента. Впервые обос- новывается взаимосвязь содержания профессионального образа мира с эпистемологическим стилем личности. Выборка состояла из 90 студентов 4-го и 5-го курсов по специальностям «Психология», «История» и «Художе- ственно-графическое искусство» и 30 студентов-филологов 1-го курса (контрольная группа). То есть, оценива- лась специфика специальностей «человек-человек», «человек-знаковая система» и «человек-художественный образ». Система профессиональных смыслов испытуемых была объективирована в виде ассоциаций, сформи- рованных на основе образа профессии и полученного профессионального опыта. В зависимости от эпистемоло- гического стиля выявлено, что специфика профессиональной деятельности определяет определенную специфи- ку профессионального образа мира. По результатам исследования было установлено преобладание эмпириче- ского образа мира у психологов, рационального – у историков и метафорического – у художников. Предложен- ная технология исследования профессионального образа мира может использоваться при проведении профори- ентационой работы с молодежью. В перспективе полученные данные могут быть основанием для дальнейшего психологического сопровождения профессионального развития личности.The formation of a students’ professional image of the world is considered in the article as a process of formation of a system of professional senses. The technology of the research of psychological features of the world professional image by means of visual associative experiment is offered. For the first time the interrelation of the content of a profes- sional image of the world with epistemological style of the personality is justified. The selection consisted of 90 stu- dents of 4th and 5th years on specialties “Psychology”, “History”, “Art and graphic art” and 30 students-philologists of 1 st course (control group). That is, the specifics of the specialties «person–person», «person-sign system» and «person- an artistic image» were estimated. The system of professional senses of examinees was revealed in the form of the asso- ciations created on the basis of an image of a profession and the obtained professional experience. Depending on epis- temological style it was revealed that specifics of professional activity defines certain specifics of a professional image of the world. Based on the results of research the prevalence of the following images of the world was found: psycholo- gists – empirical, historians – rational, artists – metaphorical. The suggested technology of exploring professional world image can be used when carrying out profession-orientation work with youth.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6117
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Linetska.pdf244.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.