Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6111
Title: Психологічні особливості осіб з різним рівнем упевненості у собі
Other Titles: Психологические особенности личности с разным уровнем уверенности в себе
Psychological peculiarities of individuals with different levels of self-confidence
Authors: Василенко, Ірина Анатоліївна
Василенко, Ирина Анатольевна
Vasylenko, Irina Anatolievna
Keywords: комунікативна креативність
показники комунікативної креативності
рівні упевненості в собі
коммуникативная креативность
показатели коммуникативной креативности
уровни уверенности в себе
communicative creativity
indices of communicative creativity
levels of self-confidence
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Василенко І. А. Психологічні особливості осіб з різним рівнем упевненості у собі / І. А. Василенко // Наука і освіта. - 2015. - №10. - С. 136-140.
Abstract: У статті приводяться результати емпіричного дослідження, спрямованого на вивчення особливостей комунікативної креативності осіб, які відрізняються упевненістю у собі. Встановлено відповідність між специфікою комунікативної креативності та рівнем упевненості у собі. Вибірку склали студенти фізико- математичного, художньо-графічного факультету та факультету фізичного виховання Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. Усього в дослідженні взяло участь 65 чоло- вік віком від 18 до 25 років. Психодіагностичний комплекс склали: тест-опитувальник комунікативної креати- вності (О. П. Саннікова, Р. В. Белоусова), який діагностує вісім первинних показників комунікативної креатив- ності і один вторинний інтегральний; «Тест впевненості в собі» (В. Г. Ромек). Методика упевненості в собі діагностує три первинні показники: загальну упевненість (це позитивна оцінка власних навичок і здібностей); соціальну сміливість (позитивне сприйняття спілкування, нових контактів і взаємин з людьми); ініціатива в контактах (схоже на соціальну сміливість, тільки «діяльніше»). Отримані результати кореляційного аналізу вказують на тісний прямий взаємозв’язок таких психологічних явищ, як комунікативна креативність та упев- неність в собі. На основі якісного аналізу емпіричних даних встановлено як загальні риси, так і особливості комунікативної креативності осіб з різним рівнем упевненості у собі. В статье представлены результаты эмпирического исследования особенностей коммуникативной креатив- ности у лиц с различным уровнем уверенности в себе. Установлено соответствие между спецификой коммуни- кативной креативности и уровнем уверенности в себе. Проведенное исследование показало, что в группе с вы- сокими показателями уверенности в себе коммуникативная креативность способствует нестандартному, неша- блонному решению ситуаций, возникающих в общении, способствует генерации оригинальных идей и спосо- бов общения, выбора наиболее оптимальных стратегий поведения, решению проблем, возникших при взаимо-действии с другими людьми. В группе с низкими показателями четко проявляются трудности в общении, пове- дение однообразно, низкий уровень коммуникативной компетентности. В этом контексте уверенность в себе личности можно рассматривать как один из важных психологических факторов коммуникативной креативнос- ти, что является основой проявления творчества в общении, предложения новых идей и способов общения, на- правленных на обеспечение благополучного взаимодействия с окружением. Результаты проведенного исследо- вания свидетельствуют, что в двух группах отмечается прямое соответствие между уровнем коммуникативной креативности и уровнем уверенности в себе личности.The purpose of this report is to present the results of an empirical study of communicative creativity characteristics of persons with different levels of self-confidence. Based on empirical research, the common features and peculiarities of communicative creativity of individuals with different self-confidence levels are found. Thus, in the high-confidence group subjects easily establish and maintain contacts with others, they are energetic, tend to be in the spotlight, deviate from the pattern of behavior. They show the critical perception of the other's opinions, reveal the presence of their own position and ignore other people's judgments, if they consider them to be wrong. The high level of communicative crea- tivity manifests itself in the ability to establish and maintain the necessary contacts with other people, in the adequate knowledge and skills to ensure the success of communication. Representatives of the low self-confidence level do not take the initiative to communicate, they are not sociable, maintain relationships with the same people, have difficulties entering into new social contacts. As usual they are peculiar with too strong amenability and failure to protect their in- terests. They have monotonous and inexpressive nonverbal language, poor, monotonous linguistic means of communi- cation (intonation, tempo, tone, etc.). The results of the study show that in the two groups of subjects a direct corres- pondence between the level of communicative creativity and level of personality self-confidence is observed. Thus, our study showed that in the group with high levels of self-confidence communicative creativity promotes unconventional ways of coping with situations that arise in communication, helps to generate original ideas and modes of communica- tion, choose optimal behavioral strategies, solutions to problems that arose during interaction with other people. In the low indices group difficulties in communication, behavior uniformity and the low level of communicative competence are clearly evident. In this context, the self-confidence of personality can be treated as an important psychological factor of communicative creativity that is the basic manifestation of creativity in communication, proposition of new ideas and methods of communication to ensure an effective interaction with the environment.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6111
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vasylenko.pdf234.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.