Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6105
Title: Групування простору показників сценічного бар’єру
Other Titles: Группировка пространства показателей сценического барьера
Grouping of space of stage barrier indicators
Authors: Саннікова, Анастасія Олександрівна
Санникова, Анастасия Александровна
Sannikova, Anastasiia
Keywords: сценічний бар’єр
факторний аналіз
чинники
рефлективність
товариськість
адаптивність
сценический барьер
факторный анализ
факторы
рефлективность
общительность
адаптивность
stage barrier
factor analysis
factors
reflectiveness
sociability
adaptability
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Саннікова А. О. Групування простору показників сценічного бар’єру / А. О. Саннікова // Наука і освіта. - 2015. - №10. - С. 110-115.
Abstract: У статті наведено результати факторного аналізу даних показників сценічних бар’єрів, емоційності та тих рис особистості, що вивчаються у співвідношенні з ними. Сценічний бар’єр розглядається як один із видів психологічних бар'єрів, що виявляється тільки в творчій сценічній (публічній) діяльності виконавців (співаків, музикантів, акторів тощо). Специфіка сценічної діяльності полягає в тому, що саме сцена є тим простором, який акумулює чинники успішності професійної діяльності: здібності, знання, навички, уміння; силу і стійкість професійної мотивації і одно- часно надає можливість проявити індивідуально-психологічні особливості суб'єкта виконавської діяльності. Сценічний бар’єр – це комплекс негативно забарвлених психофізиологічних, емоційних, інтелектуальних, поведінкових реакцій і їх проявів, що сприяють виникненню суб'єктивно непереборних перешкод, перепонів, які гальмують, обмежу- ють, порушують, блокують активність особистості виконавця, спрямовану на реалізацію сценічної діяльності, на досягнення успіху. Теоретично встановлено, що переживання сценічних бар’єрів супроводжується проявами великого спектру властивостей особистості, серед яких визначені такі, як: неврівноваженість, імпульсивність, невпевненість у собі, незадоволення, прикрість, апатія, агресія, боязнь публічної невдачі, страх і паніка, депресія, тривожність, низь- ка самооцінка, неадекватність у сприйнятті важких ситуацій тощо. Задля того, щоб зробити наочним найбільш суттєві взаємозв’язки між великою кількістю змінних, використовувався мультифакторний аналіз з наступною косо- кутовою ротацією. В результаті обрано чотирьохфакторну модель: перший фактор характеризується як «Сценічний бар’єр – Рефлексивність», другий – «Загальна адаптивність – Сором’язливість», третій – «Товариськість – Страх відкидання», четвертий – «Позитивне самоставлення – Загальна схильність до сценічного бар’єру». Резуль- тати факторного аналізу підтверджують зв'язки психологічних властивостей особистості, що вивчаються, показ- ники яких в різних комбінаціях включаються у виділені фактори. Виявлені найбільш узагальнені чинники, що запобіга- ють появі та проявам сценічних бар’єрів. Це рефлексивність, що характеризує певні когнітивні особливості (здат- ність до ретельного аналізу подій і власних станів, поміркованого прийняття рішень); адаптивність як готовність до нових, неочікуваних та невизначених ситуацій та здатність до швидкої адаптації до них; товариськість, що визначає активність у спілкуванні, орієнтацію на людей, соціальні контакти; позитивне ставлення до себе як прийняття себе, глобальне відчуття своєї цінності, упевненість у собі.В данном сообщении приведены результаты факторного анализа показателей сценических барьеров, эмоцио- нальности и тех черт личности, которые изучаются в соотношении с ними. Сценический барьер рассматривается как один из видов психологических барьеров, который проявляется только в творческой сценической (публичной) дея- тельности исполнителей (певцов, музыкантов, актеров и тому подобное). Специфика сценической деятельности за- ключается в том, что именно сцена является тем пространством, которое аккумулирует факторы успешности про- фессиональной деятельности: способности, знания, навыки, умения; силу и устойчивость профессиональной моти- вации и в то же время предоставляет возможность проявить индивидуально-психологические особенности субъекта исполнительской деятельности. Сценический барьер рассматривается как комплекс негативно окрашенных психо- физиологических, эмоциональных, интеллектуальных, поведенческих реакций и их проявлений, которые способст- вуют возникновению субъективно непреодолимых препятствий, преград, которые тормозят, ограничивают, нару- шают, блокируют активность личности исполнителя, направленную на реализацию сценической деятельности, на достижение успеха. Теоретически установлено, что переживание сценических барьеров сопровождается неуравно- вешенностью, импульсивностью, неуверенностью в себе, чувством неудовлетворенности, апатией, агрессией, бояз- нью неудачи, страхом и даже паникой, депрессией и тому подобное. Для поиска наиболее существенных взаимосвя- зей между большим количеством переменных использовался мультифакторний анализ с последующей косоугольной ротацией. В результате была избрана четырехфакторная модель: первый фактор характеризуется как «Сценический барьер – Рефлексивность», второй – «Общая адаптивность – Застенчивость», третий – «Общительность – Страх от- вержения», четвертый – «Позитивное самоотношение – Общая склонность к сценическому барьеру». Результаты факторного анализа подтверждают связи психологических свойств личности, показатели которых в разных комби- нациях включаются в выделенные факторы. Обнаружены наиболее обобщенные факторы, которые предотвращают появление и проявления сценических барьеров. Это рефлексивность, которая характеризует определенные когни- тивные особенности (способность к тщательному анализу событий и собственных состояний, продуманного приня-тия решений); адаптивность (как готовность к новым, неожиданным и неопределенным ситуациям и способность к быстрой адаптации); общительность (активность в общении, ориентация на людей, социальные контакты); пози- тивное отношение к себе (прин ятие себя, глобальное ощущение своей ценности, уверенность в себе).This report presents the results of the factor analysis of indicators of stage barriers, emotionality and personality traits which are studied in relation to them. Stage barrier is regarded as one of the kinds of psychological barriers, which occurs only in the creative stage (public) activity of artists (singers, musicians, actors, etc.). Specificity of the stage work is that the scene is the space which accumulates the factors of success of professional work: aptitudes, knowledge, skills, abilities; the strength and stability of the professional motivation and at the same time provides an opportunity to show the individual psychological characteristics of the subject of performing activities. Stage barrier is seen as a com- plex of negatively stained psycho-physiological, emotional, intellectual, behavioral reactions and their manifestations that contribute to subjective insurmountable obstacles, barriers that impede, restrict, disrupt, block the activity of the artist‟s personality, aimed at the implementation of stage work, to achieve success. It was theoretically found that the experience of stage barriers is accompanied by instability, impulsivity, self-doubt, frustration, apathy, aggression, scare of failure, fear and even panic, depression etc. Multivariate analysis was used to find the most important relationships between a large number of variables that was followed by oblique rotation. As a result, four-factor model was selected: the first factor is characterized as «Stage barrier – Reflexivity», the second – «Total adaptability – Shyness», the third – «Communication – Fear of rejection», the fourth – «Positive self – Common tendency to the stage barrier.» The results of the factor analysis confirm the connection of the indicators of personality psychological properties that in various combinations were included in the selected factors. The most generalized factors, which prevent the appearance and manifestation of stage barriers were discovered. They are: reflexivity that characterizes certain cognitive features (the ability of a thorough analysis of the events and psychological states of oneself, thoughtful decision-making); adaptabili- ty (as readiness for a new, unexpected and uncertain situations and the ability to adapt quickly); sociability (activity in communication, focus on people, social contacts); a positive attitude towards themselves (self-acceptance, global sense of personal value, self-confidence).
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6105
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sannikova.pdf258.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.