Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6104
Title: Специфіка життєвого цілепокладання молоді у контексті прагнення до самореалізації
Other Titles: Специфика жизненного целеполагания молодежи в контексте стремления к самореализации
Specifics of life goal-setting of youth in the context of the desire for self-realization
Authors: Рева, Марина Митрофанівна
Рева, Марина Митрофановна
Reva, Marina
Keywords: життєве цілепокладання
проектування майбутнього
самопрогнозування
прагнення до самореалізації
жизненное целеполагание
проектирование будущего
самопрогнозирование
стремление к самореализации
life goal-setting,
designing the future
self-predicting
the desire for self-realization
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Рева М. М. Специфіка життєвого цілепокладання молоді у контексті прагнення до самореалізації / М. М. Рева // Наука і освіта. - 2015. - №10. - С. 104-110.
Abstract: Розглянуто психологічний зміст життєвого цілепокладання як найбільш усвідомленої та суб’єктної форми струк- турування особистістю свого майбутнього. Досліджено особливості постановки життєвих цілей студентською мо- лоддю та вплив на цей процес соціально-психологічних чинників, зокрема, прагнення до самореалізації. Ефективне жит- тєве цілепокладання визначається високим рівнем усвідомлення цілей, розгорнутістю у просторі, яка втілюється у кіль- кості задіяних сфер, поєднанням глобальної, віддаленої і короткочасної часових перспектив; узгодженістю, логічністю та реалістичністю цілей, позитивним ставленням до майбутнього, достатнім усвідомленням чинників, які впливають на постановку життєвих цілей, а також їх переважною інтернальною спрямованістю, активною, дієвою життєвою по- зицією. Студенти з високим рівнем розвитку цілепокладання у порівнянні з тими, чиї цілі сформовані на низькому рівні, мають більш виражене прагнення до самоактуалізації, що втілюється в значно вищому рівні розвитку таких показників самоактуалізації як «Орієнтація у часі» і «Творче ставлення до життя». Отже, вміння цінити актуальний момент життя у його напруженій незавершеності є важливим чинником, що забезпечує ефективне цілепокладання. Тому моло- дій людині так важливо навчитись правильно сприймати час, керувати ним, відчуваючи його цінність. Гармонійне сприймання часу дає потужний енергетичний заряд до життя, минуле оцінюється як своєрідний трамплін для реалізації життєвих цілей. Зміст цілей, їх масштаб відображає процес та результат цілісного багатоаспектного осмислення лю- диною усього її життя, певну концепцію життєвого призначення, що визначає процес самореалізації особистості. Розк- риття і вивчення природи цілепокладання буде сприяти побудові дієвої моделі самореалізації. Рассмотрено психологическое содержание жизненного целеполагания как наиболее осознанной и субъект- ной формы структурирования личностью своего будущего. Исследованы особенности постановки жизненных целей студенческой молодежью и влияние на этот процесс социально-психологических факторов, в частности, стремления к самореализации. Эффективное жизненное целеполагание определяется высоким уровнем осозна- ния целей, развернутостью в пространстве, которая воплощается в количестве задействованных сфер, сочетани- ем глобальной, удаленной и кратковременной временных перспектив, согласованностью, логичностью и реали- стичностью целей, положительным отношением к будущему, достаточным осознанием факторов, которые вли- яют на постановку жизненных целей, а также их преимущественной интернальной направленностью, активной, действенной жизненной позицией. Студенты с высоким уровнем развития целеполагания по сравнению с теми, чьи цели сформированы на низком уровне, имеют более выраженное стремление к самоактуализации, которое воплощается в более высоком уровне развития таких показателей самоактуализации, как «Ориентация во вре- мени» и «Творческое отношение к жизни». Таким образом, умение ценить актуальный момент жизни в его на- пряженной незавершенности является важным фактором, обеспечивающим эффективное целеполагание. Поэ- тому молодежи так важно научиться правильно воспринимать время, управлять им, чувствуя его ценность. Га- рмоничное восприятие времени дает мощный энергетический заряд к жизни, прошлое оценивается как своеоб- разный трамплин для реализации жизненных целей. Содержание целей, их масштаб отражает процесс и резуль- тат целостного многоаспектного осмысления человеком всей его жизни, определенную концепцию жизненного предназначения, определяет процесс самореализации личности. Раскрытие и изучение природы целеполагания будет способствовать построению эффективной модели самореализации.The psychological content of the life goal-setting as the most conscious and subjective forms of structuring the future by individual were considered in the paper. The features of students life goal-setting were analyzed and opportunities to increase their efficiency were identified. The study was aimed at investigating the factors, that have an impact on the formation of young people life goals, particularly, the impact on the vital goal-setting as socio- psychological factor as the desire for self-realization was considered. It was proved, that effective life goal-setting is determined by the high level of awareness of the goals, unfolded in space, which is embodied in a number of involved areas, a combination of global, distant and short-term perspective, consistency, logical and realistic goals, positive attitude to the future, sufficient knowledge of factors, which influences the life goals setting and their overwhelming internal focus, active and effective life position. Students with high level of goal-setting, comparing with those, whose goals are formed on the low level, have more expressed desire for self-actualization, which is embodied in the much higher level of self-actualization of such indicators as ‘Orientation in time’ and ‘Creative attitude to life’. Thus, the ability to appreciate the actual moment of life in his tense incompleteness is an important factor which provides effective goal-setting. Consequently, for young man it is very important to learn to perceive the time, to manage it, feeling its value. A harmonious perception of time gives a powerful energy boost for life, the past is evaluated as a pe- culiar springboard for the realization of life goals. The content of purposes, their scale depicts the process and the result of individual’s holistic multidimensional understanding of all his life, a life purpose concept that defines the process of personality’s self-realization. Revealing and study of the nature of goal-setting will help to form an effective model of self-realization.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6104
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Reva.pdf261.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.