Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6100
Title: Психологічний клімат академічної групи – чинник виховання духовних цінностей особистості студента
Other Titles: Психологический климат академической группы как фактор воспитания духовных ценностей личности студента
Psychological climate of academic group as a factor of student’s spiritual values raising
Authors: Лаппо, Віолетта Валеріївна
Лаппо, Виолетта Валерьевна
Lappo, Violetta
Keywords: психологічний клімат
академічна група
духовні цінності
студентська молодь
вища школа
процес виховання
психологический климат
академическая группа
духовные ценности
студенческая молодежь
высшая школа
процесс воспитания
psychological climate
academic group
spiritual values
students
high school
educational process
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Лаппо В. В. Психологічний клімат академічної групи – чинник виховання духовних цінностей особистості студента / В. В Лаппо // Наука і освіта. - 2015. - №10. - С. 86-90.
Abstract: Стаття присвячена проблемі виховання духовних цінностей особистості в умовах вищої школи. Визначено основні підходи до інтерпретації психологічного клімату академічної групи як важливої передумови виховного впливу на особистість студента. Проаналізовано теоретичне підґрунтя духовного розвитку особистості в період здобуття майбутньої професії. Ця психологічна характеристика особистості сучасного студента як суб’єкта свідомої продуктивної діяльності та суспільної поведінки, індивіда з соціально обумовленою системою психічних властивостей, що формується та виявляється у діяльності, спілкуванні та опосередковує, регулює взаємодію людини з навколишнім світом. Формування духовних цінностей особистості студента – це важливий напрямок вдосконалення психолого-педагогічного процесу професійного навчання, який створює умови для того, щоб кожен фахівець мав активну життєву позицію. Духовні цінності у психолого-педагогічному плані є особистісним надбанням і мають інтерпретуватись як якості особистості, що регулюють її діяльність та поведінку. Доводиться потреба активізації різноманітних форм і методів взаємодії зі студентами задля створення позитивного психологічного клімату в осередку групи. Розкрито педагогічні чинники, спрямовані на підвищення ефективності процесу виховання духовних цінностей сучасного студентства. Статья посвящена проблеме воспитания духовных ценностей личности в условиях высшей школы. Определены основные подходы к интерпретации психологического климата академической группы как важной предпосылки воспитательного воздействия на личность студента. Проанализированы теоретические основы духовного развития личности в период получения будущей профессии. Психологическая характеристика личности современного сту- дента как субъекта сознательной продуктивной деятельности и общественного поведения, индивида с социально обусловленной системой психических свойств, формируется и проявляется в деятельности, общении и опосредует, регулирует взаимодействие человека с окружающим миром. Формирование духовных ценностей личности студента – это важное направление совершенствования психолого-педагогического процесса профессионального обучения, который создает условия для того, чтобы каждый специалист имел активную жизненную позицию. Духовные цен- ности в психолого-педагогическом плане являются личностным достоянием и должны интерпретироваться как каче- ства личности, регулирующие ее деятельность и поведение. Обосновывается потребность в активизации различных форм и методов взаимодействия со студентами для создания положительного психологического климата в группе. Раскрыты педагогические факторы, способствующие повышению эффективности процесса воспитания духовных ценностей современного студенчества.This article is devoted to the problem of formation of individual’s spiritual values in high school. The author has identi- fied the main approaches to the interpretation of the psychological climate of academic groups. The author proved that the psychological climate is very important for the process of student’s education. The theoretical foundations of the spiritual de- velopment of the person when obtaining future profession are analyzed. The purpose of the article is to study the psychologi- cal characteristics of student’s personality in order to identify optimal conditions of the formation of spiritual values in the medium of higher educational institution. Psychological characteristics of the personality of contemporary student as a subject of conscious productive activity and social behavior, the personality with socially conditioned system of psychical properties, develops and manifests itself in activity, communication and meditates, regulates the interaction of a person and the outstand- ing world. Formation of spiritual values of student’s personality is an important way of improving psychological and peda- gogical process of professional training, which creates conditions to every specialist to have active life position, courage, de- termination, responsibility, decency and honesty in relationships with people, understanding of social importance of his activi- ty in any situations. Spiritual values in psychological and pedagogical plan are personal properties and are interpreted as per- sonality qualities that regulate its activity and behavior. The authors argues that in order to create a positive psychological climate in the group it is necessary to use active forms and methods of interaction with the students. It has been said about the pedagogical factors of efficiency of education spiritual values of modern students.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6100
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lappo.pdf323.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.