Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6075
Title: Дидактичні основи формування дослідницьких умінь майбутніх викладачів-філологів засобами бібліотечних ресурсів в умовах магістратури
Other Titles: Дидактические основы формирования исследовательских умений будущих преподавателей-филологов средствами библиотечных ресурсов в условиях магистратуры
Didactic bases of forming research skills by means of library resources in future teachers-philologists obtaining master degree
Authors: Чжоу, Цун
Чжоу, Цун
Zhou, Cong
Keywords: дидактичні основи формування дослідницьких умінь
дослідницька діяльність
пошукова діяльність
дослідницькі вміння
викладачі-філологи
бібліотечні ресурси
педагогічні умови формування дослід-ницьких умінь
исследовательская деятельность
поисковая деятельность
исследовательские умения
преподаватели-филологи
библиотечный ресурс
педагогические условия формирования исследовательских умений
research activity
search activity
research skills
teachers-philologists
library resources
pedagogical conditions of forming research skills
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Чжоу Цун. Дидактичні основи формування дослідницьких умінь майбутніх викладачів-філологів засобами бібліотечних ресурсів в умовах магістратури / Цун Чжоу // Наука і освіта. - 2015. - С. 209-213.
Abstract: У статті розглянуто питання організації дослідницької діяльності майбутніх викладачів-філологів засо-бами бібліотечних ресурсів та формування дослідницьких умінь у процесі цієї діяльності. Визначено дидактич-ні основи формування дослідницьких умінь майбутніх викладачів-філологів засобами бібліотечних ресурсів в умовах магістратури; педагогічні умови формування дослідницьких умінь майбутніх викладачів-філологів засо-бами бібліотечних ресурсів з урахуванням проблемного та розвивального навчання. В статье рассмотрены вопросы организации исследовательской деятельности будущих преподавателей-филологов средствами библиотечных ресурсов и формирования исследовательских умений в процессе этой деятель-ности. Определены дидактические основы формирования исследовательских умений будущих преподавателей-филологов средствами библиотечных ресурсов в условиях магистратуры; педагогические условия формирования ис-следовательских умений будущих преподавателей-филологов средствами библиотечных ресурсов с учетом про-блемного и развивающего обучения. Проблема формирования исследовательских умений преподавателей-филологов является одной из важных задач, которую должна реализовать высшая школа. Подготовка преподавате-лей-филологов предусматривает формирование знаний, умений и навыков, необходимых для дальнейшей профес-сиональной деятельности, активизации мыслительной и поисковой деятельности, исследовательских умений, твор-ческого поиска и т. п. Учитывая это, каждый будущий преподаватель-филолог должен осмыслить сущность педаго-гических и филологических явлений и процессов, что невозможно без поисковой (исследовательской) деятельности. Именно преподаватель, в том числе филолог, должен находиться в творческом поиске, исследовать, использовать новые научные достижения в своей деятельности. Исследовательские умения мы понимаем как совокупность зна-ний, умений и навыков, а также свойство личности, которая способна к поисково-исследовательской деятельности. Проявлениями указанной деятельности являются интерес к ней, целеустремленность, смелость, способность пра-вильно формулировать высказывания, развитие творческого мышления и т. п. Так, в положении об организации учебного процесса в ВУЗе отмечается, что одним из основных факторов подготовки высококвалифицированных кадров соответствующего профиля является именно исследовательская деятельность. Следовательно, у будущего преподавателя-филолога должно быть сформировано научное мировоззрение, усвоены основы научных исследова-ний, развито творческое мышление. Одним из важнейших педагогических условий формирования исследователь-ских умений будущих преподавателей-филологов средствами библиотечных ресурсов является понимание исследо-вательской деятельности (цели, задач, содержания и способов выполнения). Преподавателю следует детально объяс-нить содержание, задачи, привести примеры выполненных ранее задач и способов выполнения лучших работ. Итак, у каждого студента должно быть сформировано сознательное отношение, готовность к выработке исследователь-ских умений средствами библиотечных ресурсов, интерес к эффективному выполнению действий, направленных на решение исследовательских задач. Важным педагогическим условием формирования исследовательских умений преподавателей-филологов является организация проблемного и развивающего обучения. The article deals with the issues of organizing research activities of future teachers-philologists obtaining master degree by means of library resources, as well as the peculiarities of forming their research skills. Didactic bases of fu-ture teachers-philologists’ research skills formation by means of library resources in the process of obtaining master de-gree are determined. Pedagogical conditions of forming research skills of future teachers-philologists by means of li-brary resources are described. The formation of research skills in future teachers-philologists’ obtaining master degree is one of the most important tasks of higher education. The teaching process of teachers-philologists involves the forma-tion and development of their knowledge, abilities and skills necessary for their further professional activity, activation of cognitive and research activity, research skills, creative exploration, etc. Considering this fact, every future teacher-philologist should comprehend the essence of philological and pedagogical phenomena and processes, which is impos-sible without the search (research) activities. A teacher, especially a philologist, must be in constant creative search, ex-ploring, using new scientific achievements in his/her activities. Research skills are considered as a set of knowledge, abilities and skills, as well as the quality of a personality, who is able to perform research activities. They manifest in person’s interest in this kind of activities, commitment, courage, the ability to formulate correct statements, the devel-opment of creative thinking, etc. For example, the Statute of a higher educational institution on the educational process includes information that one of the main factors of preparing highly qualified specialists is their research activities. Fu-ture philologists should form their scientific worldview, learn the basics of scientific research, develop their creative thinking, etc. One of the most significant pedagogical conditions of future teachers-philologists’ research skills forma-tion by means of library resources is the understanding of the research activities (considering their purpose, objectives, content and methods of implementation). A teacher should thoroughly explain the content and tasks of this kind of ac-tivities; give the examples of previously performed tasks and ways of performing the best researches. Every student must have a conscious attitude to this process, willingness to develop his/her own research skills by means of library resources; interest of efficient implementation of actions aimed at solving research tasks, etc. One more important pedagogical condition of forming research skills in future teachers-philologists obtaining master degree is the organiza-tion and implementation of problematic and developmental teaching
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6075
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cong.pdf224.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.