Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6021
Title: Організація контролю сформованості аудитивних умінь іноземних слухачів підготовчого відділення в процесі вивчення української мови
Other Titles: Организация контроля сформированности аудитивных умений иностранных слушателей подготовительного отделения в процессе изучения украинского языка
Control of listening comprehension skills formation in preparatory department students when studying ukrainian language
Authors: Федорова, Олександра Анатоліївна
Федорова, Александра Анатольевна
Fedorova, Oleksandra
Keywords: аудитивні вміння
кінцеві цілі
вид контролю
тестування
аудитивные умения
конечные цели
вид контроля
тестирование
иностранные слушатели подготовительного отделения
listening comprehension skills
terminal objective
type of control
testing
foreign students of preparatory department
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Федорова О. А. Організація контролю сформованості аудитивних умінь іноземних слухачів підготовчого відділення в процесі вивчення української мови / О. А. Федорова // Наука І освіта. - 2015. - №9. - С. 190-195.
Abstract: У статті розглянуто форми, види та методи перевірки рівня сформованості аудитивних умінь інокомунікантів у процесі вивчення української мови на підготовчому факультеті ВНЗ. Виокремлено мовленнєві та немовленнєві способи контролю рівня розуміння аудіотексту. Овладение иностранными слушателями подготовительных отделений различными видами речевой дея- тельности на украинском языке – процесс поэтапного, систематического и непрерывного формирования рече- вых навыков и умений на основе усвоенного языкового материала. Контроль сформированности аудитивных уме- ний способствует выявлению уровня усвоения языкового материала, трудностей, сопряженных с этим видом рече- вой деятельности, а также проверке эффективности приемов и способов обучения. Сложность обучения аудирова- нию украинской речи как иностранной состоит в том, чтобы развивать умение переработки воспринятой на слух из разнородных аудиоисточников речи в разных коммуникативных условиях, как при непосредственном контакте с но- сителями языка, так и в записи (радио, телевидение, развлекательные и обучающие аудиоресурсы сети Интернет). Выбор форм и методов контроля аудитивных умений зависит от цели и вида контроля (предварительный, текущий, повторный, тематический, итоговый), вида учебного занятия (лекция, практическое занятие), этапа работы и контин- гента учащихся. Целями контроля могут быть проверка фонетического слуха инокоммуникантов, точности и глуби- ны понимания аудиотекста, полноты или приблизительного понимания основного содержания сообщения и т. д. Эффективными способами организации контроля сформированности аудитивных умений иностранных слушателей подготовительного отделения в процессе изучения украинского языка являются устная, письменная и тестовая про- верка, речевые и неречевые способы контроля. Контроль аудитивных умений должен быть подчинен конечным це- лям обучения, а также стимулировать речевую и мыслительную деятельность инокоммуникантов. Конечными целя- ми дисциплины «Украинский язык как иностранный» на подготовительных отделениях высших учебных заведений является практическое овладение украинским языком на уровне, достаточном для осуществления познавательной деятельности в учебно-профессиональной, бытовой и социокультурной сферах жизнедеятельности. Диверсификация заданий для проведения текущего, а также итогового контроля дает точное представление о динамике, наличии про- гресса в изучении украинского языка, помогает выявить успехи и трудности, дает возможность преподавателю ана- лизировать свою деятельность и вносить необходимые коррективы в учебный процесс. Mastering different types of speech activity in the Ukrainian language by foreign students of preparatory department is a process of phased, systematic and continuous formation of speech skills on the basis of acquired language material. Monitoring listening skills formation helps to identify the level of language acquisition, difficulties associated with this type of speech activity, as well as to review the effectiveness of methods and ways of teaching. The complexity of teaching listening comprehension in Ukrainian as a foreign language is in developing the ability of processing the speech perceived by ear in different communicative conditions, both in direct contact with native speakers and listening to recordings (radio, television, entertaining and educational audio resources on the Internet). The choice of forms and methods of listening comprehension skills check depends on the purpose and type of checking (preliminary, current, back, theme, final), the lesson type (lectures, practicals), work phase and students. The aim of monitoring can be checking foreign students’ phonetic hearing, accuracy and depth of understanding the audiotext, complete or partial understanding of basic content of a message, etc. An effective way to organize control of foreign students’ listening comprehension skills formation at the preparatory department in the process of learning the Ukrainian language is oral, written and test check, speech and non-verbal methods of control. Listening comprehension skills check should correspond to the terminal learning objective and stimulate foreign students’ speech and mental activity. Terminal learning objectives of the subject “Ukrainian as a Foreign Language” at preparatory department of higher educational institutions involves practical mastering of the Ukrainian language at the level proper for carrying out cognitive activity in educational, professional, common and sociocultural spheres of life. Diversification of tasks for monitoring listening comprehension skills will provide clear understanding of the progress while studying the Ukrainian language, help to identify the successes and difficulties, allow a teacher to review his/her activity and make some necessary adjustments to the educational process
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6021
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fedorova.pdf310.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.