Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/598
Title: Маловідома спадщина християна Фюрхтеготта Геллерта
Other Titles: Little–known Christian Fürchtegott Gellert’s heritage
Authors: Добролюбська, Юлія Андріївна
Dobrolyubska, Yulia Andriivna
Keywords: бюргерство
дидактика
Просвітництво
стародрук
епістолярний стиль
просвітницька педагогіка
burghers
didactics
Enlightenment
early printed books
epistolary style
enlightenment’s pedagogy
Issue Date: 2017
Publisher: Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова
Citation: Добролюбська Г. І. Маловідома спадщина християна Фюрхтеготта Геллерта / Г. І. Добролюбська, Ю. А. Добролюбська // Збірник наук. праць "Гілея : науковий вісник". Філософські науки / НПУ імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2017. – Вип. 125 (10). – С. 182-187
Abstract: Майже забута нащадками творчість Х. Ф. Геллерта являє собою цілісну філософську, історичну та педагогічну систему, специфіка якої зумовлена особистістю письменника: його духовністю, світобаченням, життєвим та творчім досвідом. Мета роботи полягає у встановленні значення і місця спадщини Х. Ф. Геллерта в контексті суспільних процесів, що протікали в німецькій та загальноєвропейській філософській та педагогічній традиції XVIII століття. В сучасному соціальному дискурсі відзначається інтерес до особистості та творчості авторів, які залишили значний слід у формуванні національної ментальності, але при цьому були на певний термін забуті або відкинуті читацькою аудиторією в силу закономірної зміни етичних та естетичних уявлень і смаків. Всі твори Геллерта мають під собою чітке та логічне теоретичне обґрунтування, відбивають історичні та соціальні реалії свого часу. Разом з тим для автора важливо втілити свої ідеї та погляди в життя і на наочному художньому матеріалі продемонструвати можливості вирішення просвітницьких завдань засобами філософії та практичної педагогіки. Almost forgotten of the descendants C. F. Gellert’s heritage is a holistic philosophical, historical and educational system, the specifics of which stems from the individual writer: his spirituality, world view, life and career experiences. The purpose of the work is to determine the value and place of the legacy of C. F. Gellert in the context of social processes that took place in the German and European philosophical and pedagogical traditions of the XVIII century. In modern social discourse there is an interest in the personality and creativity of the authors, who left a significant mark in the formation of national mentality, but at the same time they were for a certain period forgotten or rejected by the reader’s audience due to the natural change of ethical and aesthetic representations and tastes. All Gellert’s works have clear and logical theoretical justification reflect to the historical and social realities of his time. However, it is important for the author to translate their ideas and views on life and art with visual material for demonstrate the possibility of solving educational problems by means of practical philosophy and pedagogy.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/598
Appears in Collections:Кафедра всесвітньої історії та методології науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Добролюбська.pdf906.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.