Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5988
Title: Критерії оцінки сформованості етичної компетентності майбутніх учителів суспільно-гуманітарних дисциплін
Other Titles: Критерии оценки сформированности этической компетентности будущих учителей общественно-гуманитарных дисциплин
Criteria of ethical competency formation in future teachers of social and humanitarian subjects
Authors: Ткаченко, Світлана Володимирівна
Ткаченко, Светлана Владимировна
Tkachenko, Svitlana
Keywords: етична компетентність
майбутні вчителі
суспільно-гуманітарні дисципліни
критерії сформованості
показники сформованості
этическая компетентность
будущие учителя
общественно-гуманитарные дисциплины
критерии сформированности
показатели сформированности
ethical competence
future teachers
social and humanitarian subjects
formation criteria
formation pa-rameters
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Ткаченко С. В. Критерії оцінки сформованості етичної компетентності майбутніх учителів суспільно-гуманітарних дисциплін / С. В. Ткаченко // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.181 - 186.
Abstract: У статті здійснено аналіз критеріїв сформованості етичної компетентності майбутніх учителів суспільно-гуманітарних дисциплін, визначено та обґрунтовано їх показники для досягнення досліджуваного по-няття. Уточнено поняття «етична компетентність», що передбачає організацію етичної взаємодії суб’єктів педагогічного процесу, спрямовану на формування етичної поведінки, моральних якостей особистості на основі свідомого засвоєння етичних знань та оволодіння етичними вміннями, що дозволяє виконувати соціально-ціннісні функції в колективі, попереджувати й усувати прояви негативної поведінки. Статья посвящена анализу критериев сформированности этической компетентности будущих учителей общест-венно-гуманитарных дисциплин, определены и охарактеризованы их показатели. В рамках данного исследования кри-териями сформированности этической компетентности будущих учителей общественно-гуманитарных дисциплин бы-ло выбраны следующие: мотивационный, когнитивный, операционный. Критерии определяются соответственными по-казателями, которые обуславливаются совокупностью требований, а также количественными или качественными ха-рактеристиками, то есть мерой сформированности того или иного критерия. Так, показателями мотивационного крите-рия выступили следующие: профессиональные ценности, потребность в самоактуализации и профессиональной само-реализации как преподавателя общественно-гуманитарных дисциплин, профессионально-гуманистические качества. К показателям когнитивного критерия отнесены этические знания (основные категории этики; предмет и структура педа-гогической этики; принципы и функции педагогической морали; структура нравственного сознания педагога). Показа-телями операционного критерия определены профессионально-гуманистические умения; умения использовать этиче-ские знания в профессиональной деятельности; умения и навыки бесконфликтно решать проблемные ситуации, а также принимать ответственные решения. В статье также уточнено понятие «этическая компетентность будущих преподава-телей общественно-гуманитарных дисциплин». Под этической компетентностью будущих преподавателей обществен-но-гуманитарных дисциплин понимается профессиональная компетентность, которая предполагает организацию эти-ческого взаимодействия субъектов педагогического процесса, направленного на формирование этического поведения, нравственных качеств личности на основе осознанного усвоения знаний этики и овладения этическими умениями, что позволяет выполнять социально-ценностные функции в коллективе, предупреждать и устранять проявления негативно-го поведения. Важная роль в формировании такой компетентности безусловно принадлежит общественно-гуманитарным дисциплинам. Общественно-гуманитарное образование должно иметь проблемно-ориентированный ха-рактер, базовым принципом которого является ориентация на самостоятельную работу студентов и активные методы обучения. Преподаватели не могут вести учебный процесс, не касаясь творческой стороны своей специальности. Имен-но преподавание общественно-гуманитарных дисциплин имеет свои специфические возможности для развития творче-ского мышления, формирования и развития высших морально-этических, лидерских, эмоционально-волевых качеств, организаторских и коммуникативных способностей, высокой духовности, порядочности.The article concentrates on reviewing the criteria of ethical competence formation in future teachers of social and huma-nitarian subjects; their parameters are determined and characterized. The criteria of ethical competency formation in future teachers of social and humanitarian subjects include motivational, cognitive and operational ones. They are determined by the corresponding parameters which are associated with the set of requirements and quantitative and qualitative characteristics. The motivational criterion parameters include professional values, need for self-actualization and professional self-fulfillmentas a teacher of social and humanitarian subjects, professional and humanistic features. The cognitive criterion parameters in-clude knowledge on ethics (key ethics categories, subject and structure of pedagogical ethics, principles and functions of pe-dagogical morality, structure of teacher’s moral consciousness). Operational criterion parameters include professional and humanistic skills, abilities to use ethical knowledge in professional activity, abilities and skills to solve problems without con-flicts and abilities to make responsible decisions. The article also specifies the concept of “ethical competency of future teach-ers of social and humanitarian subjects”. The ethical competency of the future teachers of social and humanitarian disciplines is a professional competency which includes the organization of ethical interaction of pedagogical process subjects directed to form ethical behavior, personal moral qualities based on the conscious acquisition of ethical knowledge and acquisition of eth-ical skills, which allows to perform social and value functions in a group, prevent and eliminate the manifestations of negative behavior. Social and humanitarian subjects are of great importance in the formation of such a competence. Social and humani-tarian education should be problem-oriented; its basic principle should be the orientation at the individual work of students and active educational methods. Lecturers are not able to manage the educational process without considering the creative side of their major. It is teaching social and humanitarian subjects, which has its specific opportunities to develop creative thinking, form and build high moral, ethical, leadership, emotional and volitional qualities, organizational and communicational skills, high spirituality and decency.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5988
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tkachenko.pdf243.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.