Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5977
Title: Особливості формування емоційної культури майбутніх учителів початкової школи
Other Titles: Особенности формирования эмоциональной культуры будущих учителей начальной школы
Peculiarities of primary school teachers’ emotional culture formation
Authors: Пальшкова, Ірина Олександрівна
Пальшкова, Ирина Александровна
Palshkova, Iryna Oleksandrivna
Keywords: емоційна культура
майбутні вчителі початкової школи
педагогічні умови
емоціогенна ситуація
емоційна сфера
емпатія
эмоциональная культура
будущие учителя начальной школы
педагогические условия
эмоциогенная ситуация
эмоциональная сфера
эмпатия
emotional culture
future primary school teachers
pedagogical conditions
emotiogenic situation
emotional sphere
empathy
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Пальшкова І. О. Особливості формування емоційної культури майбутніх учителів початкової школи / І. О. Пальшкова // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.151-156.
Abstract: У статті визначено особливості та педагогічні умови формування емоційної культури майбутніх учителів по-чаткової школи, а також різні підходи до з’ясування педагогічних умов ефективності навчально-виховного процесу в системі вищої освіти. Диференційовано такі педагогічні умови: емоціогенна спрямованість змісту навчальних ди-сциплін, залучення студентів до активної творчої діяльності, в тому числі проектної.В статье определены особенности и педагогические условия формирования эмоциональной культуры бу-дущих учителей начальной школы, а также разные подходы определения педагогических условий эффективно-сти учебно-воспитательного процесса в системе высшего образования. Выделены такие педагогические усло-вия: эмоциогенная направленность содержания учебных дисциплин; приобщение студентов к активной твор-ческой деятельности, в том числе проектной. На сегодня в педагогической науке накоплен определенный опыт и намечены различные подходы к выяснению педагогических условий эффективности учебно-воспитательного процесса в системе высшего образования. Учитывая специфику исследования, под педагогическими условиями формирования эмоциональной культуры понимаем совокупность объективных возможностей содержания обу-чения, методов и организационных средств их реализации, обеспечивающих успешное выполнение задач по формированию эмоциональной культуры будущих учителей начальной школы. Качественные свойства эмо-циональности человека характеризуют его отношение к явлениям и предметам окружающей среды, выражен-ное в знаковой модальности доминирующих эмоций. В этой связи важно знать, по какому поводу возникают положительные эмоции, какие объекты и ситуации стимулируют их появление и каковы их свойства. Эмоции относятся к процессам внутренней регуляции поведения, именно поэтому как субъективная форма выражения потребностей они предшествуют деятельности по их удовлетворению, побуждая и направляя их. Исследования в области эмпатии условно разделяют на диагностические (измеряют уровень эмпатийных способностей) и психотехнические (разрабатывают методики развития эмпатийных способностей). Эмпатию понимают как по-стижение эмоциональных состояний другого человека в форме сочувствия. В основе эмпатии лежит эмоцио-нальная идентификация, то есть способность педагога к сопереживанию с воспитанником, умение проникать к его внутреннему миру. Эмпатийная способность педагога выражена в таких его характеристиках, как доброже-лательность и уважение к детям, чуткость и забота, интерес к жизни учащихся, наблюдательность и отзывчи-вость, эмоциональное восприятие и понимание.Some important features and pedagogical conditions of forming emotional culture in primary school teachers, as well as different approaches to determination of pedagogical conditions of educational process efficiency in higher edu-cation are revealed and described. The following pedagogical conditions are considered as the most important for the formation of future teachers’ emotional culture: stress-inducing (emotiogenic) contents orientation of subjects; engaging students to creative work, including project activities. Pedagogy owns certain experience and a number of different ap-proaches to revealing pedagogical conditions of educational process efficiency in higher education. Pedagogical condi-tions of forming future primary school teachers’ emotional culture are considered to be a set of objective possibilities of syllabi, methods and organizational means, which ensure the successful implementation of tasks aimed at future pri-mary school teachers’ emotional culture formation. Properties of human emotionality characterize his/her attitude to the phenomena and objects of the environment, expressed in the symbolic modality of the dominant emotions. In this regard, it is important to know what causes positive emotions, what kind of subjects and situations stimulate them. Emotions refer to the processes of internal regulation of behaviour, therefore as a subjective form of needs expression, they precede activities aimed at their satisfaction, encouraging and directing them. Different researches in the field of empathy are conventionally divided into diagnostic (which measure the level of empathy abilities) and psychological (which develop methods of empathic abilities development). Empathy is considered as understanding other person’s emotional state in the form of sympathy. Empathy is based on emotional identification, i.e. the ability of a teacher to feel sympathy, ability to enter pupils’ inner world and understand it. Empathic ability of a teacher manifests itself in such characteristics as respectful attitude towards children, taking care of them, interest in their lives, kind-heartedness, emotional perception and understanding. It is considered as one of the most important components of emotional culture.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5977
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Palshkova.pdf241.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.