Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5954
Title: Педагогічні умови ефективної організації самостійної роботи з вивчення педагогічних дисциплін майбутніми педагогами дошкільної освіти в позааудиторний час
Other Titles: Педагогические условия эффективной организации самостоятельной работы по изучению педагогических дисциплин будущими педагогами дошкольного образования во внеаудиторное время
Pedagogical conditions of efficient organization of future preschool teachers’ extracurricular self-study
Authors: Кудрявцева, Олена Альбертівна
Кудрявцева, Елена Альбертовна
Kudryavtseva, Olena Albertivna
Keywords: самостійна робота студентів
майбутні педагоги дошкільної освіти
педагогічні дисципліни
самостійна робота в позааудиторний час
педагогічні умови
ефективна організація самостійної роботи
самостоятельная работа студентов
будущие педагоги дошкольного образования
педагогические дисциплины
самостоятельная работа во внеаудиторное время
педагогические условия
эффективная организация самостоятельной работы
students’ self-study
future preschool teachers
pedagogical disciplines
extracurricular self-study
pe-dagogical conditions
efficient organization of self-study
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Кудрявцева О. А. Педагогічні умови ефективної організації самостійної роботи з вивчення педагогічних дисциплін майбутніми педагогами дошкільної освіти в позааудиторний час / О. А. Кудрявцева // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.118-125.
Abstract: У статті розглянуто різні підходи вчених до визначення поняття «самостійна робота студентів», «пе-дагогічні умови»; проаналізовані моделі організації самостійної роботи студентів. Визначені педагогічні умови ефективної організації самостійної роботи майбутніх педагогів дошкільної освіти в позааудиторний час. За-пропоновано новий підхід до організації позааудиторної самостійної роботи студентів із вивчення навчальної дисципліни «Педагогіка загальна».В статье рассмотрены разные подходы ученых к определению понятия «самостоятельная работа студентов», которое трактуется исследователями как основной вид учебной деятельности, одна из форм организации учебного процесса, сложный многогранный процесс самостоятельного познания, особая форма познавательной деятельности. Проанализированы модели организации самостоятельной работы студентов разных направлений подготовки. Уточ-нено понятие «педагогические условия эффективной организации самостоятельной работы студентов». Выделены педагогические условия эффективной организации самостоятельной работы по изучению педагогических дисциплин будущими педагогами дошкольного образования во внеаудиторное время: учет требований учебной программы и уровня подготовленности студентов при определении цели и задач самостоятельной работы; наличие необходимых учебно-методических материалов; включение в самостоятельную работу заданий, моделирующих будущую профес-сиональную деятельность студентов; наличие положительной мотивации у студентов; обеспечение сначала система-тического, а потом – периодического контроля со стороны преподавателя за выполнением самостоятельной работы. Предложен новый подход к организации внеаудиторной самостоятельной работы студентов по изучению учебной дисциплины «Педагогика общая» при подготовке реферата к защите на семинаре-дискуссии на тему «Какой из фак-торов (наследственность, среда, воспитание, активность) является решающим в развитии личности?». С целью заин-тересованности студентов данной учебной дисциплиной, повышения эффективности организации внеаудиторной самостоятельной работы студентам было предложено разделиться на четыре команды, каждая из которых готовила к защите реферат. При этом студенты могли самостоятельно выбрать команду и определить, какую часть индивиду-альной работы они будут выполнять при подготовке реферата. Установлено, что такой вид групповой индивидуаль-ной работы при подготовке реферата первокурсниками является эффективным, так как стимулирует их взаимнуюинтеллектуальную активность благодаря взаимному контролю. Показано, что при соблюдении всех вышеназванных педагогических условий, организация внеаудиторной самостоятельной работы по изучению учебной дисциплины «Педагогика общая» будущими педагогами дошкольного образования будет результативной и эффективной.The article deals with various approaches to the definition of the notion of “students’ self-study”, which is treated by re-searches as the main kind of studying, one of the forms of education process organization, a complex many-sided process of in-dependent knowledge, special form of knowledge activity. The models of self-study organization of students of different profes-sional directions have been analyzed. The notion “pedagogical conditions of efficient organization of students’ self-study” has been specified. The following pedagogical conditions of efficient organization of future preschool teachers’ extracurricular self-study have been distinguished: consideration of the requirements of syllabus and students’ qualification level when determining the purpose and the tasks of their self-study, availability of necessary educational and methodical materials; adding tasks, which model students’ future professional activity; presence of students’ positive motivation; ensuring systematical and periodical con-trol of students’ self-study by a teacher. A new approach to the organization of students’ extracurricular self-study of the subject “General pedagogy” is suggested in the process of preparing a report on the topic “Which of factors (heredity, environment, edu-cation, activity) are determinant in person’s development?”. In order to kindle students’ interest, improve the efficiency of their extracurricular self-study students were divided into four teams. Each of them prepared their works for defense. The students could independently choose the team and decide which part of the independent work they will perform while preparing their re-ports. Such a kind of independent group work is an efficient tool of teaching as it stimulates students’ mutual intellectual activity due to mutual control. It is shown that keeping of all the above mentioned pedagogical conditions will help to make the organiza-tion of extracurricular self-study of the subject “General pedagogy” by future preschool teachers efficient.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5954
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kudriavtseva.pdf274.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.