Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5946
Title: Підготовка майбутніх фахівців у галузі дошкільної освіти до здійснення особистісно зорієнтованої взаємодії з дітьми
Other Titles: Подготовка будущих специалистов в области дошкольного образования к осуществлению личностно ориентированного взаимодействия с детьми
Preparing future preschool teachers for implementing person-centered interaction with children
Authors: Княжева, Ірина Анатоліївна
Княжева, Ирина Анатольевна
Knyazheva, Iryna Anatoliyivna
Keywords: дошкільна освіта
особистісно зорієнтована взаємодія з дітьми
майбутні фахівці
підготовка
дошкільний навчальний заклад
дошкольное образование
личностно ориентированное взаимодействие с детьми
будущие специалисты
подготовка
дошкольное учебное заведение
preschool education
person-centered interaction with children
future specialists
preparation
pre-school educational institution
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Княжева І. А. Підготовка майбутніх фахівців у галузі дошкільної освіти до здійснення особистісно зорієнтованої взаємодії з дітьми / І. А. Княжева // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.83-87.
Abstract: У статті здійснено аналіз сутності спілкування, педагогічного спілкування, особистісно зорієнтованої взаємодії педагога з дітьми, окреслено напрями підготовки майбутніх фахівців у галузі дошкільної освіти до її реалізації в умовах дошкільного навчального закладу. В статье рассматривается проблема подготовки будущих специалистов в области дошкольного образования к личностно ориентированному взаимодействию с детьми в условиях дошкольного образовательного учреждения. До-казано, что такая подготовка может быть осуществлена в условиях гуманизации общения преподавателя и студента, сотрудничества, сотворчества, отношения к студенту как к личности, самосознательного и ответственного субъекта собственного развития и учебного взаимодействия, в условиях создания максимально благоприятных условий для развития и саморазвития целостной личности студента, выявления и активного использования его индивидуальных особенностей как субъекта учебно-воспитательного взаимодействия. Осуществленный в статье анализ психолого-педагогической литературы позволил выявить сущность феноменов «общение», «педагогическое общение», «взаи-модействие». Педагогическим общение становится тогда, когда оно предусматривает коммуникативное взаимодей-ствие педагога с воспитанниками, родителями, коллегами, когда оно направлено на установление благоприятного психологического климата, оптимизацию деятельности и взаимоотношений. Педагогическое взаимодействие рас-сматривается как процесс воздействия преподавателя и студента друг на друга, предусматривающее их взаимное влияние и изменение. Его характер определяется типом отношений, сложившихся между преподавателем и студен-том. Представлены результаты проведенного опроса будущих воспитателей, поданы критерии определения стиля педагогического общения (демократического, либерального, авторитарного). В статье очерчены направления подго-товки будущих специалистов в области дошкольного образования к реализации личностно ориентированного взаи-модействия с детьми в условиях дошкольного образовательного учреждения. Среди них важнейшими являются сле-дующие: освоение гуманистических технологий, развитие интеллектуальных и духовных потребностей ребенка, создание условий для развития его способностей, присвоения общечеловеческих ценностей, адаптация ребенка в со-циуме, обеспечение преемственности и перспективности в организации активной целеустремленной, планомерной детской деятельности.The issue of preparing future preschool teachers for implementing person-centered interaction with children at pre-school educational institutions is examined. Such kind of training can be carried out in terms of intercourse humanizing between a teacher and students, collaboration, honorable teacher’s attitude towards students, considering them as indi-viduals, self-conscious and responsible subjects of their own development; as well as in terms of creating maximally favorable conditions for the development and self-development of students’ personality by means of revealing and us-ing their individual personal features as a subject of educational interaction. The carried out review of psychological and pedagogical theoretical sources allowed to reveal the essence of the phenomena of “intercourse”, “pedagogical in-tercourse”, and “interaction”. Pedagogical interaction is considered as a process of mutual influence of a teacher and students on one another. Its character is determined by the type of relations between a teacher and students. The results of the conducted questioning of future preschool teachers are presented; the criteria of determining pedagogical inter-course style (democratic, liberal, authoritarian) are described. It has been revealed that first-year students consider per-sonal qualities of a teacher to be the most important ones, while graduates think that professional qualities are of most significance. It has been also revealed that the following directions of preparing future preschool teachers for imple-menting person-centered interaction with children are the most essential ones: mastering humanistic technologies, de-veloping intellectual and spiritual requirements and demands of children, conditioning the development of their capabil-ities, obtaining humanity values, children’s adaptation in society, providing efficient organization of active and purpose-ful activity of preschoolers.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5946
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kniazheva.pdf229.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.