Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5852
Title: Проблема готовності студентів до самостійної навчальної діяльності
Other Titles: Проблема готовности студентов к самостоятельной учебной деятельности
Students’ readiness for self-study
Authors: Жаровцева, Тетяна Григорівна
Жаровцева, Татьяна Григорьевна
Zharovtseva, Tetyana Grygorivna
Keywords: самостійна навчальна діяльність
студент
готовність
мотивація до навчання
організація самостійної роботи студентів
самостоятельная учебная деятельность
студент
готовность
мотивация учения
self instruction
student
readiness
learning motivation
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Жаровцева Т. Г. Проблема готовності студентів до самостійної навчальної діяльності / Т. Г. Жаровцева // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С. 59-62.
Abstract: У статті розглядається сутність проблеми організації самостійної роботи студентів як потенційної основи професійного навчання, визначено передумови ефективності самостійної роботи студентів. Самостоятельная учебная деятельность студентов определяется как многофункциональное явление, имеющее не только учебное, но и личностное, профессиональное значение. Важность правильной организации самостоятельной работы студентов определяется тем, что она занимает около 60% общего бюджета студенче-ского времени и, соответственно, преподаватели должны с первых дней готовить студентов к самостоятельно-му обучению. Формирование мотивации к обучению начинается на начальном этапе обучения. Это может ока-заться сложным процессом, если задания для самостоятельной работы носят чисто механический характер; тек-сты для самостоятельного чтения несут в себе неинтересную для студентов информацию, задачи и упражнения оказываются непосильными для студентов и однообразными; не учитываются индивидуальные особенности студентов; отсутствует систематический контроль над выполнением самостоятельной работы, что приводит к тому, что студенты вообще перестают выполнять задачи по самостоятельной работе. В процессе организации самостоятельной учебной деятельности поднимался ряд вопросов, относящихся к готовности самого студента как субъекта этой формы деятельности к ее осуществлению. Самостоятельную учебную деятельность студен-тов мы рассматривали в нескольких ракурсах: как воспроизводящую и творческую деятельность. Воспроизво-дящая или реконструктивная деятельность выполнялась студентами по предложенным образцам: решение за-дач, составление таблиц, схем, конспектов занятий, планов и программ работы с детьми и родителями. Познава-тельная деятельность студента предполагала на этом этапе распознавание, осмысление и запоминание учебной ин-формации и имела целью закрепление знаний, формирование умений и навыков. Доказано, что самостоятельная учебная деятельность предусматривала системное управление ею со стороны преподавателя. Именно преподаватель помогал определить цель и предмет самостоятельной учебной деятельности студента, на основе личностно-деятельностного подхода организовать условия осуществления этой деятельности; он моделировал будущую про-фессиональную деятельность; определял круг коммуникативных задач. Усиление роли самостоятельной работы сту-дентов означает принципиальный пересмотр организации учебно-воспитательного процесса в ВУЗе, который дол-жен строиться так, чтобы развивать умение учиться, формировать у студента способности к саморазвитию, творче-скому применению полученных знаний, адаптации к профессиональной деятельности в современном мире. Students’ self-study is defined as a multifunctional phenomenon, which is not only of educational, but also of per-sonal and professional significance. The importance of proper organization of students self-study is determined by the fact that it takes about 60% of the total time of the course and therefore teachers should start preparing students for self this kind of educational activity since their first days of studying at the university. Formation of motivation to learning should begin at the initial stage of studying at a higher educational institution. It may be a difficult process for students if tasks for their independent work are just mechanical in their nature; texts for independent reading include uninterest-ing information, tasks and exercises are too difficult for students or just monotonous; if tasks do not consider individual characteristics of students; if there is no systematic monitoring of students’ knowledge obtained in the result of their self-study, this leads to the fact that students do not perform tasks at all. In the process of organizing students’ course of self-study a number of issues related to students’ readiness as subjects of this form of activity for its implementation arises. Self-study of students is considered as reproducing and creative activities. Reproducing or reconstructive activity is work performed by students according to the proposed models: doing sums, charting, writing summaries, plans and programs of work with children and parents. Cognitive activity of students at this stage means learning, comprehension and memorization of information; its purpose is to solidify knowledge, to form competences and skills. It is proven that self-training activities should be managed by a teacher. It is a teacher, who helps determine the purpose and object of students’ self-study, on the basis of personally-active approach organize the conditions for this activity; plan future pro-fessional activities; define the range of communicative tasks. Strengthening the role of independent work of students is a fundamental revision of the organization of educational process at a higher educational institution, which should be designed to develop students’ abilities to learn, to form their motivation for self-development and creative implementa-tion of acquired knowledge, adaptation to professional activity, etc.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5852
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zharovtseva.pdf220.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.