Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5849
Title: Визначення особливостей формування професійно-комунікативної компетентності студенів-іноземців у процесі фахової підготовки
Other Titles: Определение сформированности профессионально- коммуникативной компетентности студентов-иностранцев в процессе профессиональной подготовки
Determining maturity of foreign students’ professional communicative competence in professional training
Authors: Еджиєс С, Емре
Egis S, Emre
Keywords: професійно-комунікативна компетентність
особливості формування професійно-комунікативної компетентності
педагогічні умови професійно-комунікативної компетентності студентів-іноземців у ВНЗ
студенти-іноземці
комунікативний підхід
профессионально-коммуникативная компетентность
особенности формирования профессионально-коммуникативной компетентности
педагогические условия профессионально-коммуникативной компетентности студентов-иностранцев в ВУЗах
студенты-иностранцы
коммуникативный подход
professional communicative competence
peculiarities of forming professional-communicative competence
pedagogical conditions of professionally communicative competence of foreign students at universities
foreign students
communicative approach
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Еджиєс С. Емре. Визначення особливостей формування професійно-комунікативної компетентності студенів-іноземців у процесі фахової підготовки / С. Еджиєс Емре // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.54-58.
Abstract: У статті визначено особливості формування професійно-комунікативної компетентності студентів-іноземців. Крім того, схарактеризовано особливості підготовки іноземних громадян в українських навчальних закладах. Визначено, що в основі комунікативної компетентності лежить комунікативний підхід (комуніка-тивна діяльність); окреслено основні завдання організації навчання іноземних студентів, етапи навчання сту-дентів, шляхи адаптації у новому соціальному, культурному, побутовому середовищі. В статье определены особенности формирования профессионально-коммуникативной компетентности сту-дентов-иностранцев. Кроме того, охарактеризованы особенности подготовки иностранных граждан в украин-ских учебных заведениях. Определено, что в основе коммуникативной компетентности лежит коммуникатив-ный подход (коммуникативная деятельность); обозначены основные задачи организации обучения иностранных студентов, этапы обучения студентов, пути адаптации в новой социальной, культурной, бытовой среде. Комму-никативная компетентность зависит от коммуникативной культуры, которая является объектом человеческого общения, а последнее является объектом коммуникативной компетентности. Считаем коммуникативную куль-туру составляющей (компонентом) профессиональной и педагогической культуры учителя, поэтому отождест-вляем ее с профессиональным и педагогическим общением. Педагогическая культура является производным от феномена «культура». По своему содержанию и формам она представляет самостоятельное направление в раз-витии практической человеческой деятельности, выполняет в общем контексте культуры функцию сохранения человеческого опыта в создании предметов культуры во всем их разнообразии. Важными педагогическими ус-ловиями формирования профессионально-коммуникативной компетентности студентов-иностранцев являются следующие: соответствие содержания учебного материала к познавательным возможностям студентов-иностранцев; систематическая мотивация слушателей к основательному овладению предметом; направленность форм и методов обучения на поэтапное овладение студентами-иностранцами материалом; подготовка преподавате-лей для работы со студентами-иностранцами; создание комфортной лингводидактической среды; обеспечение пре-емственности в обучении; использование межпредметных связей в процессе формирования профессионально-коммуникативной компетентности; организация активной профессионально-ориентированной коммуникативно-речевой деятельности студентов по формированию профессионально-коммуникативной компетентности; создание у студентов положительной мотивации. Работа преподавателей должна быть направлена на расширение словарного запаса иностранных студентов, преодоление речевого барьера в общении преподавателя и студента, ускорение темпа обучения. Так, итоговой целью обучения является формирование определенного уровня коммуникативной компетен-ции студентов с учетом соотношения между продолжительностью этапа обучения, поэтапными целями и языковыми средствами их выражения. Для этого необходимо определить количество этапов обучения, их продолжительность, требования к основным видам речевой деятельности в рамках данного этапа во время обучения.Peculiarities of determining the level of development of foreign students’ professional communicative competence are revealed in the article. Besides, features of teaching foreign citizens at Ukrainian higher educational institutions are described. It has been determined that the basis of communicative competence is a communicative approach (communi-cative activity). Communicative competence depends on the level of communication culture, which is the subject of human intercourse and interaction, and the latter is the subject of communicative competence. Communication culture is considered as a component of professional and pedagogical culture of a teacher, so it is identified with professional and pedagogical communication. Pedagogical culture is derived from the phenomenon of “culture”. In its contents and forms it represents an independent direction in the development of practical human activity, performs the function of preserving human experience in the creation of cultural subjects in all their diversity. Important pedagogical conditions of forming professional communicative competence of foreign students are the following: accordance of educational material content to students’ educational opportunities; systematic motivation of students to a master a subject; orientation of forms and methods of teaching at the gradual mastery of educational material by foreign students; preparing teachers to work with students-foreigners; creating comfortable linguodidactic environment, providing continuity in learning; the use of intersub-ject relations in the process of forming professional communicative competence; the organization of professionally ori-ented communicative activity of students aimed at the formation of professional and communicative competence; creating students’ positive motivation. The work of teachers should be focused on foreign students’ vocabulary expansion, over-coming speech barriers in interaction between a teacher and a student, which is associated with differences in building af-firmative and interrogative sentences, in pronunciation, auditory perception, etc. The final aim of education is the forma-tion of a certain level of foreign students’ communicative competence. In order to achieve this purpose it is necessary to determine a number of stages of teaching, their duration, the requirements and the main types of speech activity within a certain stage of students’ training.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5849
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Emre.pdf240.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.