Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5847
Title: Педагогічне керівництво самостійною роботою студентів шляхом використання інноваційних технологій
Other Titles: Педагогическое руководство самостоятельной работой студентов путем использования инновационных технологий
Pedagogical management of students’ self-study by means of innovative technologies
Authors: Дудчак, Галина Іванівна
Дудчак, Галина Ивановна
Dudchak, Halyna
Keywords: педагогічне керівництво самостійною роботою студентів
інноваційні педагогічні технології
особистісно-орієнтовані технології
ігрові технології
мультимедійні технології
проектні технології
педагогическое руководство самостоятельной работой студентов
инновационные педагогические технологии
личностно-ориентированные технологии
игровые технологии
мультимедийные технологии
проектные технологии
pedagogical management of students’ self-study
innovational pedagogical technologies
personality-oriented technology
gaming technologies
multimedia and project technologies
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Дудчак Г. І. Педагогічне керівництво самостійною роботою студентів шляхом використання інноваційних технологій / Г. І. Дудчак // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.50-54.
Abstract: статті розкрито сутність та структуру педагогічного керівництва самостійною роботою студентів. Визначено напрямки керівництва означеним процесом, виходячи із положень технології особистісно-орієнтованого навчання. Обґрунтовано специфіку педагогічного керівництва самостійною роботою студентів шляхом використання ігрових, мультимедійних та проектних технологій. На современном этапе актуализируется проблема внедрения инноваций в педагогический процесс высшей школы, что обусловлено потребностью в новых подходах к подготовке творческих, самостоятельных и конкурентоспособных специалистов. В условиях модернизации украинской системы образования одной из ведущих форм обучения в высших учебных заведениях становится самостоятельная работа. Для обеспечения успешного выполнения студентами этого вида деятельности необходимым есть использование в процессе руководства самостоятельной работой новых эффек-тивных способов, в частности, инновационных технологий. В статье раскрыта сущность педагогического руководства самостоятельной работой студентов и определена его структура, которая представляет собой взаимосвязь пяти компо-нентов: целевого, мотивационного, содержательного, операционно-деятельностного, контрольно-результативного. Ус-тановлено, что педагогическое руководство самостоятельной работой будущих специалистов должно основываться на ключевых положениях технологии личностно-ориентированного обучения и обеспечиваться в следующих направлени-ях: формирование мотивации к организации и осуществлению самостоятельной работы; создание благоприятной и комфортной среды для достижения цели самостоятельной работы; обеспечение возможностей достижения студентами успеха, удовлетворения познавательных потребностей и потребности в самореализации; использование в числе форм и методов руководства самостоятельной работой только тех, которые обеспечивают высокий уровень эффективности этого процесса; опора на опыт, знания, умения и навыки студентов; контроль над результатами самостоятельной рабо-ты. Выяснено, что использование игровых технологий способствует формированию у студентов мотивации к самостоя-тельной работе, умений и навыков ее организации и осуществления, обеспечивает контроль ее результатов. Мультиме-дийные технологи как средство руководства самостоятельной работой будущих специалистов обеспечивают усиление мотивации студентов, активизацию их самостоятельной познавательной деятельности, обеспечивают овладение уме-ниями и навыками анализировать, сравнивать, классифицировать, обобщать, абстрагировать, конкретизировать, систе-матизировать, выделять главное, существенное, синтезировать, устанавливать причинно-следственные связи и отноше-ния, воспринимать, фиксировать и запоминать учебную информацию. Использование проектных технологий позволяет сочетать теорию с практикой, обучение с жизнью, способствует развитию познавательных, творческих, исследователь-ских, коммуникативных навыков будущих специалистов, положительных мотивов самостоятельной работы, умений самостоятельно конструировать свои знания, ориентироваться в информационном пространстве, критически мыслить; расширению мировоззрения студентов, развитию самостоятельности как личностного качества. Дальнейшего исследо-вания требует зарубежный опыт реализации указанного процесса в условиях высшего образования.At the present stage, the issue of implementing innovations into the pedagogical process in higher education is be-coming especially urgent, which is caused by the need for new approaches to training creative, independent, and com-petitive professionals. Under the conditions of modernization of the Ukrainian system of education, one of the most popular educational forms at higher educational institutions is students’ self-study. To ensure the successful perfor-mance of this type of activity by students, new efficient ways, including innovational technologies, must be used in the process of self-study management. The essence of pedagogical management of students’ independent work and its structure are revealed. Its structure presents an interconnection of five components: goal-oriented, motivational, seman-tic, operational and activity-related, as well as result-controlling one. It has been determined that pedagogical manage-ment of future professionals’ self-study has to be based on key principles of person-centered teaching and implemented in the following directions: forming motivation to organize and carry out self-study; creation of favorable and comfort-able environment for achievement goals of self-study; provision of opportunities to achieve success, to satisfy cognitive needs and needs for self-fulfillment; use of such methods of self-study management that ensure a high level of efficien-cy of this process; reliance on students’ experience, knowledge, and skills; control of self-study results. It has been shown that the use of game technologies stipulates motivation to self-study, skills of its organization and implementa-tion, ensures effificent control of its results. Multimedia technologies as a means of future professionals’ self-study management contribute to students’ motivation, activation of their independent cognitive activity, ensure mastering skills of analysis, comparison, classification, generalization, abstraction, concretization, systematization, highlighting of the most important information, synthesis, determination of cause-and-effect relationships, perception, documentation and memorizing of information. Use of project technologies allows to combine theory and practice, studying and real life; it stipulates the development of cognitive, creative, communicative and research skills of future professionals as well as positive motives of self-study, the ability to construct their knowledge independently, to be able to work with informational resources, to think critically; it broadens students’ worldview and develops independence as a personal quality. Further research is oriented at studying international experience of the above mentioned processes realization in higher education.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5847
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dudchak.pdf234.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.