Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5832
Title: Особливості формування комунікативної культури майбутніх учителів засобами інтерактивних технологій
Other Titles: Peculiarities of future teachers’ communicative culture formation by means of interactive technologies
Authors: Варга, Леся Іванівна
Варга, Леся Ивановна
Varha, Lesia
Keywords: інтерактивні технології
інтерактивне навчання
комунікативна культура
комунікативна компетентність
комунікативна культура майбутнього вчителя
формування комунікативної культури майбутнього вчителя
коммуникативная компетентность
коммуникативная культура будущего учителя
interactive technologies
interactive training
communicative culture
communicative competence
future teachers’ communicative culture
formation of future teachers’ communicative culture
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Варга Л. І. Особливості формування комунікативної культури майбутніх учителів засобами інтерактивних технологій / Л. І. Варга // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.15-19.
Abstract: У статті визначено особливості впливу інтерактивних технологій на формування комунікативної культури майбутніх учителів. Розкрито найрезультативніші періоди формування комунікативної культури майбутніх учителів; проведено аналіз сучасних досліджень з окресленої проблеми щодо визначення понять «комунікативна культура», «комунікативна компетентність», їх особливості й функції, визначено коло вмінь і навичок, якими має оволодіти студент у процесі навчання. Визначено місце інтерактивних технологій у процесі формування комунікативної культури майбутнього вчителя, їх особливості впровадження в навчальний процес. The article deals with peculiarities of influence of interactive technologies on the formation of future teachers’ communicative culture. The most productive periods of forming future teachers’ communicative culture have been revealed. The review of contemporary researches on the identified problem regarding the definitions of “communicative culture”, “communicative competence”, their features and functions has been carried out. The number of skills that should be obtained by students in the training process has been defined. The place of interactive technologies in the process of formation of future teachers’ communicative culture, peculiarities of their implementation in the teaching process have been determined. The concept of “future teachers’ communicative culture” is a multi-component personal feature. It is worth noting that its formation is a dynamic, complex and manageable process. Communicative culture is considered as a constituent (component) of professional and pedagogical culture of a teacher, and therefore, it is identified with professional and pedagogical communication. Consequently, the level of communicative culture is defined as the level of the development of oral communicative competence and speech, sociolinguistic competence, and also the ability of self-education. Interactive technologies are very important for the formation of future teachers’ communicative competence, because they contribute to the formation, development and self-improvement of future pedagogues, reveal their creative potential and natural abilities. Implementation of interactive technologies in the educational process will teach future teachers to use and improve new forms, methods and means of work, to form skills of interactive communication. An important condition of implementing interactive technologies is consistency, because students must be prepared for ising any of the above mentioned training techniques. Thus, the essence of interactive training is an active involvement of all students into the educational process under the condition of constant active interaction of all its participants, where each subject of the training process is an equal participant. The implementation of interactive technologies (snowball, brainstorming, microphone, range of ideas, work in small groups, position taking, press method, aquarium method, travelling, tree of solutions, role-playing, etc.) helps to solve different problematic issues, situations, and to model them. происходит решение определенных ситуаций, проблемных вопросов, их моделирование.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5832
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Varha.pdf299.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.