Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5829
Title: Особливості підготовки майбутніх магістрів гуманітарних спеціальностей до організації науково-дослідної діяльності
Other Titles: Особенности подготовки будущих магистров гуманитарных специальностей к организации научно-исследовательской деятельности
Peculiarities of preparing future master degree students majoring in humanities for research activities organization
Authors: Балюк, Анна Сергіївна
Балюк, Анна Сергеевна
Baliuk, Anna Sergiivna
Keywords: майбутні магістри
гуманітарні спеціальності
науково-дослідна робота
наукова стаття
магістерська кваліфікаційна робота
будущие магистры
гуманитарные специальности
научно-исследовательская работа
научная статья
магистерская квалификационная работа
future masters
humanities
research activities
scientific article
master’s thesis
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Балюк А. С. Особливості підготовки майбутніх магістрів гуманітарних спеціальностей до організації науково-дослідної діяльності / А. С. Балюк // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.7-11.
Abstract: У статті розкривається сутність науково-дослідної діяльності, зміст поняття та основні вимоги до освітньокваліфікаційного рівня «магістр». Представлено класифікацію наук, що виділяє науки про природознавство та культуру – гуманітарні науки. Подано приклади основних форм науково-дослідної роботи майбутніх магістрів гуманітарних спеціальностей. Описано основні вимоги та завдання визначених видів діяльності. Одной из ведущих задач студентов магистратуры является всестороннее развитие их творческих способностей и исследовательских умений. Развитие научно-исследовательских компетенций направлено на приобретение будущими педагогами и учеными навыков поисковой, исследовательской деятельности, творческого решения учебно-воспитательных задач в образовательных учреждениях, а также формирование умений применения исследовательских методов для решения практических вопросов обучения и воспитания. Научно-исследовательская деятельность будущих магистров – это деятельность студентов, направленная на теоретический поиск информации, анализ и обработку данных с целью определения основных положений; проведение эмпирического исследования, ориентированное на выявление основных закономерностей и оформление выводов на основе проведенного исследования. В более широком смысле этот вид работы можно трактовать как общую деятельность, направленную на повышение уровня теоретических знаний, формирования исследовательских умений и навыков, а также приобретение соответствующих профессиональных компетенций. Магистр – это образовательная степень на базе образовательно-квалификационного уровня «бакалавр» или «специалист». Стоит заметить, что научноисследовательская работа студентов магистратуры отличается от тех форм научной деятельности, которую студенты выполняли на младших курсах (рефераты, курсовые работы), прежде всего, степенью сложности и уровнем научности. Для приобретения исследовательских умений и навыков студенты магистратуры должны выполнять различные виды научно-исследовательской деятельности не только в аудиторные часы, но и за пределами ВУЗа. Итак, научно-исследовательская работа в основном предусматривает выполнение студентами магистратуры самостоятельных задач. Магистерская квалификационная работа является высшей формой научноисследовательской деятельности студентов магистратуры. Следует отметить, что каждый студент магистратуры должен написать научную статью по результатам своего магистерского исследования самостоятельно или в соавторстве с научным руководителем и опубликовать ее в профессиональном издании. Также будущие магистры должны принимать участие в научных конференциях для расширения своего кругозора, приобретения навыков научного дискурса и вхождения в научное пространство. Для этого они учатся составлять тезисы докладов и приобретают собственный стиль публичного изложения материала. Также для будущего магистра крайне важным является знание английского языка, поскольку значительная часть интересной и полезной научной информации содержится в библиотеках и сети Интернет в оригинале и редко переводится на украинский язык. One of the main tasks of Master degree students is the formation of their research skills and creativity. The development of research competences is oriented at obtaining skills in exploratory and search activities, creative solving of educational tasks, forming skills of using research methods and techniques for applying in practice while studying and working in the field of education. Research activity of future masters is considered as the work focused on theoretical search for information, analysis and processing of data aimed at revealing main rules and laws, conducting empirical researches oriented at defying common factors; summing up and making conclusions on the basis of the carried out research. In a broader sense this kind of activity is considered as general work designed to increase the level of theoretical knowledge, to form research skills, to obtain professional competences. Master is an academic degree obtained on the basis of Bachelor or Specialist academic level. It is worth noting that research activities of Master degree students differ from those kinds of educational work, which was performed by students before, first of all, by the level of complexity and scientific character. To obtain research skills master degree students should perform different types of research activities not only at classes, but also at home. Thus, students’ research work involves their self-study. Master’s thesis is considered to be the highest and most difficult form of research activities of students obtaining Master degree. It is worth noting that every Master degree student has to write a scientific article basing on the results of the carried out research, presented in the text of master’s thesis, and to publish it in a specialized academic journal. Besides, they should take part in scientific conferences in order to expand their professional horizons, obtain skills of scientific discourse and join the scientific space. In order to achieve these goals they learn how to prepare theses, abstracts, acquire their own style of public speech. Besides, having a good command of the English language is one of the most important skills for Master degree students, because a great deal of important and useful information is posted on the websites or is presented in libraries in the original and is rarely translated into Ukrainian
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5829
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Baliuk.pdf222.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.