Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5769
Title: Формування інтелектуальної культури майбутнього вчителя початкової ланки як складова професійної компетентності
Other Titles: Формирование интеллектуальной культуры будущего учителя начального звена как составляющая профессиональной компетентности
Formation of intellectual culture as a constituent of future primary school teacher’s professional competence
Authors: Тамбовська, Крістіна Вікторівна
Тамбовская, Кристина Викторовна
Tambovska, Kristina
Keywords: інтелект
інтелектуальна культура
майбутні вчителі
початкова освіта
професійна компетентність
интеллект
интеллектуальная культура
будущие учителя
начальное образование
профессиональная компетентность
intelligence
intellectual culture
intellectual upbringing
personal culture
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Тамбовська К. В. Формування інтелектуальної культури майбутнього вчителя початкової ланки як складова професійної компетентності / К. В. Тамбовська // Наука і освіта. - 2015. - №8. - С.169-172.
Abstract: У статті розглянуто проблему формування інтелектуальної культури особистості. Подано аналіз по- нять «інтелект» та «інтелектуальна культура». Інтелектуальна культура особистості є одним зі структур- них компонентів особистісної культури як цілісного та системного явища. Інтелектуальна культура зале- жить і одночасно впливає на розвиток усіх видових підсистем особистісної культури, пов’язаних між собою. Інтелектуальна культура є результатом інтелектуального виховання та розвитку особистості студента.В статье рассматривается проблема интеллектуальной культуры как составляющей качественного образования; представлен анализ понятий «интеллект», «интеллектуальная культура». Интеллектуальная культура человека является одним из структурных компонентов культуры личности, неотъемлемым и системным явлением. Интеллектуальная культура зависит и в то же время влияет на развитие всех характерных подсистем личностной культуры, которые свя- заны друг с другом. Она является результатом интеллектуального образования и развития личности студента. Интел- лектуальная культура формируется на протяжении всей жизни человека. Современный уровень жизни общества, меж- дународные отношения и экологическая ситуация привели к возникновению радикально новых проблем и задач, пони- мание и поиск решений которых требует совершенно новых стандартов подготовки будущих учителей. В этом контек- сте вопросы интеллектуализации образования и формирования культуры студентов требуют особого внимания. Уста- новлено, что эффективность формирования интеллектуальной культуры студентов зависит от следующих факторов: учет специфики академических дисциплин; реализация дидактических принципов (научности и быстрого темпа обуче- ния, доступность, автономность, позитивный эмоциональный фон и уважение к личности студента, академизм и воспи- тательное обучение); высокий уровень профессионально-педагогического мастерства педагога; методическая поддерж- ка процесса обучения студентов и создание благоприятных условий для продуктивной, творческой и индивидуальной работы; качественный и систематический контроль учебно-познавательной деятельности.The article deals with the problems of intellectual culture as a constituent of high-quality education. The review of the definitions of “intelligence”, “intellectual culture” has been represented in the paper. Intellectual culture of a person is one of the structural components of personal culture as an integral and system phenomenon. Intellectual culture de- pends on and simultaneously influences the development of all specific subsystems of personal culture, connected with each other. It is a result of intellectual education and student’s personal development. Intellectual culture of a person is being formed throughout his/her life. The current level of public life, international relations and environmental situation have led to the emergence of fundamentally new problems and challenges, understanding and finding solutions to the problems for which an entirely new future teachers’ training is required. In this context, the issues of education intellec- tualization, students’ culture formation deserve particular notice. The efficiency of students’ intellectual culture forma- tion depends on such conditions as taking into account the specific character of academic subjects; implementation of the didactic principles (scientific character and rapid learning, availability, autonomy, positive emotional background and respect for the student’s personality, academicism and educational training); a high level of professor’s professional and pedagogical skills; methodical support of students’ learning process and creating favourable conditions for produc- tive, creative and individual work; qualitative and systematic monitoring of teaching and learning activities.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5769
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tambovska.pdf228.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.