Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5702
Title: Визначення принципів методично-організаційної роботи під час формування корпоративної культури викладачів
Other Titles: Определение принципов методико-организационной работы при формировании корпоративной культуры преподавателей
Determining the principles of methodical and organizational work when forming corporate culture of teachers
Authors: Койчева, Тетяна Іванівна
Койчева, Татьяна Ивановна
Koycheva, Tetyana Ivanivna
Keywords: корпоративна культура
педагогічний університет
принципи методично-організаційної роботи
викладачі
корпоративная культура
педагогический университет
принципы методико-организационной работы
преподаватели
corporate culture
pedagogical university
principles of methodical and organizational work
teachers
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Койчева Т. І. Визначення принципів методично-організаційної роботи під час формування корпоративної культури викладачів / Т. І. Койчева // Наука і освіта. - 2015. - №8. - С.70-74.
Abstract: У статті розглянуто особливості корпоративної культури педагогічного університету як організації особливого типу. Корпоративна культура визначається як одна зі складових успішної діяльності організації. Було розроблено та реалізовано експериментальну методику формування корпоративної культури викладачів у процесі наукової діяльності, що розпочиналась з актуалізації й розвитку наявних традицій. Відповідно до пси- хологічних закономірностей формування й розвитку групи як колективу однодумців і з урахуванням особливос- тей наукової діяльності викладачів педагогічного університету, розроблені заходи передбачали: активізацію та персоналізацію діяльності наукових шкіл, концентрацію зусиль викладачів-науковців на розв’язання проблем, що відповідають місії та інноваційному розвиткові університету, організацію спільної наукової діяльності викладачів на засадах добровільного об’єднання у творчі проектні групи. В статье рассмотрены особенности корпоративной культуры педагогического университета как организа- ции особого типа. Корпоративная культура определена как одна из составляющих успешной деятельности ор- ганизации. Современная корпоративная культура является неотъемлемой характеристикой любой организации, одним из ключевых понятий в концепциях инновационного развития и стратегического менеджмента организа- ций. Все организации и стратегии их развития уникальны, поэтому уникальны их корпоративные культуры,складывающиеся между сотрудниками внутри этих организаций. Особенности, своеобразие корпоративной культуры педагогического университета состоит в процессе организации его научной деятельности; они осно- вываются на ожиданиях, установках, ценностях, целях и мотивах его преподавателей. Особенности деятельно- сти педагогического университета требуют четкого определения и соблюдения ряда принципов методико- организационной работы при организации научной деятельности преподавателей и использования ее для фор- мирования их корпоративной культуры, а именно: высокой координации действий; ответственной зависимости; «от внешнего к внутреннему»; опережающих действий; «естественного созревания»; баланса; системности и планомерности; формальной организации и функционального разделения труда; дискретности, наличия начала и конца; креативности и стандартизации; цикличности и возможности тиражирования. Согласно приведенным принципам, была разработана и реализована экспериментальная методика формирования корпоративной куль- туры преподавателей в процессе научной деятельности, которая начиналась с актуализации и развития имею- щихся традиций. Согласно психологическим закономерностям формирования и развития группы как коллекти- ва единомышленников и с учетом особенностей научной деятельности преподавателей педагогического уни- верситета, разработанные мероприятия предусматривали следующее: активизацию и персонализацию деятель- ности научных школ; концентрацию усилий преподавателей-ученых на решении проблем, которые соответст- вуют миссии и инновационному развитию университета; организацию совместной научной деятельности пре- подавателей на основе добровольного объединения в творческие проектные группы. The paper deals with the peculiarities of corporate culture of a pedagogical university as a special organization. Corporate culture is defined as a component of successful activity of an organization. Modern corporate culture charac- terizes any organization, it is one of the key concepts in the framework of innovative development and strategic man- agement of an organization. All the organizations and strategies of their development are unique, so their corporate cul- tures existing among the members of these organizations are unique, too. Peculiarities, originality of corporate culture of a pedagogical university involve the process of organizing its research; they are based on the expectations, orienta- tions, values, aims and motives of its teachers. Peculiarities of pedagogical university activity require clear definition and compliance with a number of principles of methodical and organizational work while organizing teachers’ research and when using it for the formation of their corporate culture, such as good coordination of actions; responsible depen- dence; “from the external to the internal”; principle of anticipatory actions; principle of natural maturation; balance; consistency and balanced development; formal organization and functional division of labour; discretization, existence of the beginning and the end; creativity and standardization; principle of periodicity and possibility of copying. Accord- ing to the above-mentioned principles, the experimental procedure of forming corporate culture of teachers in their re- search activity has been developed and implemented; it started from realization and development of the existing tradi- tions. According to the psychological characteristics of the formation and development of a group as a team of like- minded people and considering the peculiarities of the research activity of pedagogical university teachers, the proposed events involved the following actions: activation and personalization of scientific schools activity; concentration of teachers-researchers’ efforts on solving the problems which correspond to the mission and innovation development of a university; organization of cooperative research based on voluntary joining creative project groups.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5702
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Koicheva.pdf218.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.