Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5701
Title: Теоретичний аналіз проблеми формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти
Other Titles: Теоретический анализ проблемы формирования коммуникативной компетентности будущих специалистов дошкольного образования
Theoretical analysis of the problem of forming communicative competence of future specialists of preschool education
Authors: Квак, Олександр Володимирович
Квак, Александр Владимирович
Kvak, Oleksandr
Keywords: компетентність
компетенція
професійна компетентність
комунікативна компетентність
комунікативна компетентність майбутнього вихователя дошкільного навчального закладу
компетентность
компетенция
профессиональная компетентность
коммуникативная компетентность
коммуникативная компетентность будущего воспитателя дошкольного учебного заведения
competency
competence
professional competence
communicative competency
communicative competency of a future preschool teacher
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Квак О. В. Теоретичний аналіз проблеми формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти / О. В. Квак // Наука і освіта. - 2015. - №8. - С.64-70.
Abstract: У статті висвітлено актуальні питання формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти. Проаналізовано сучасні погляди науковців щодо означеної проблеми. Розкрито сутність понять компетентність, компетенція, професійна компетентність. Визначено роль спеціальних знань для формування ко- мунікативної компетентності у майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. В статье отражены актуальные вопросы формирования коммуникативной компетентности будущих спе- циалистов дошкольного образования. Проанализированы современные взгляды ученых относительно отмечен- ной проблемы. Раскрыта сущность понятий компетентность, компетенция, профессиональная компетентность. Компетенция – это материал, знания, в которых человек хорошо ориентируется, а компетентность – это свойст- во личности, которое базируется на компетенции. Профессиональная компетентность – система знаний, умений и навыков, которая применяется в профессиональной деятельности. Определено, что коммуникативная компе- тентность рассматривается в контексте профессиональной педагогической компетентности, под которой следу- ет понимать профессиональные педагогические знания, умения и навыки. Проведенное исследование позволяет сделать следующие выводы: для сформированности коммуникативной компетентности необходимы специаль- ные знания, умения и навыки, которые можно получить только в процессе специально организованного обуче- ния; данное понятие является явлением социально-педагогическим, психологическим и лингвистическим, по- скольку предусматривает формирование коммуникативной компетентности через знания, умения и навыки и способность использовать язык в той или иной сфере общения. В пределах исследования коммуникативной компетентности выделяют как самостоятельное направление проблему формирования коммуникативной ком- петентности у будущих воспитателей дошкольных учебных заведений, под которой понимаются знания, уме- ния и навыки конструктивного вербального и невербального общения, которые формируются в процессе про- фессиональной подготовки. В частности, выделена украиноязычная коммуникативная компетентность будущих воспитателей дошкольных учебных заведений, которая трактуется как совокупность психологических, лин- гвистических, психолингвистических, лингводидактичних знаний умений и навыков, которые определяют про- фессионально-речевую и коммуникативную направленность педагогической деятельности будущего воспита- теля на украинском языке. Установлено, что проблема формирования коммуникативной компетентности буду- щих специалистов дошкольного образования до сих пор не решена и требует дальнейших исследований.The article outlines current issues of forming communicative competence of future specialists of preschool educa- tion. Contemporary views of researchers referring to the defined problem have been reviewed. The essence of such no- tions as competency, competence and professional competency has been described. Competence is material, knowledge which an individual is familiar with and has certain experience in, and competency is the property of a personality that is based on competence. Professional competency is the system of knowledge and skills that a person uses in his/her work. It has been determined that communicative competency is considered in the context of professional pedagogical competency, where professional pedagogical knowledge, abilities and skills are meant. As a result of the study the following conclusions were made: the formation of communicative competency requires special knowledge, abilities and skills that can be obtained only in the process of specially organized training; this notion is a socio-pedagogical, psychological and linguistic phenomenon asit aims at forming communicative competency with the help of knowledge, skills and abilities of using a language in a certain sphere of communication. Within the research of communicative competency, the problem of forming communicative com- petency of future preschool teachers was separated, which involves abilities and skills of constructive verbal and nonverbal communication that are formed in the process of training. In particular, Ukrainian communicative competency of future pre- school teachers that is understood as a combination of psychological, linguistic, psycholinguistic, linguodidactic knowledge, abilities and skills determining professional speaking and communicative orientation of pedagogical activity in the Ukrainian language has been determined. Therefore, the problem of forming communicative competence of future preschool teachers is still unsolved and requires further research.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5701
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kvak.pdf250.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.