Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/567
Title: Вивчення української мови в аспекті особистісно зорієнтованої технології навчання
Other Titles: Stugying ukrainian in temps of student-centered teaching technologies
Authors: Кучеренко, І. А.
Kucherenko, I. A.
Keywords: особистісно зорієнтоване навчання
особистісно зорієнтована технологія
модель особистісно зорієнтованого уроку української мови
мотивація
реалізація
рефлексія
контроль
корекція навчання особистісно зорієнтовані ситуації
student-centered teaching
student-centered lessons of the Ukrainian language
motivation
goal-setting
implementation
reflection
correction of training
student-centered situation
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Кучеренко, І. А. Вивчення української мови в аспекті особистісно зорієнтованої технології навчання / І. А. Кучеренко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2017. – №2. – С. 53-57.
Abstract: Сучасна мовна освіта в Україні, спрямована на формування мовної особистості, передбачає пошук продуктивних освітніх технологій, розроблення ефективних шляхів організації навчального процесу. Особистісно зорієнтованатехнологія навчання української мови є однією з перспективних технологій, що забезпечує оптимальні й ефективніумови для гармонійного розвитку комунікативної компетентності кожного учня. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні особливостей особистісно зорієнтованого навчання української мови, характеристиці шляхів упровадження особистісно зорієнтованої технології навчання, розробленні технологічної моделі особистісно зорієнтованого уроку української мови. У результаті проведення наукової розвідки було уточнено концепцію й особливості особистісно зорієнтованої технології навчання української мови, визначено шляхи імплементації означеної техноло- гії у практику мовного навчання. Представлено розроблену технологічну модель особистісно зорієнтованого уроку української мови, що включає основні структурні етапи заняття (мотивація, цілевизначення, реалізація, рефлексія, контроль, корекція навчання), проаналізовано їх процесуальні та змістові особливості. Визначено головні аспекти структури особистісно зорієнтованих ситуацій, основні їх характеристики та види. Доведено, що розроблена особистісно зорієнтована технологія уроку української мови сприятиме розвитку мовної особистості кожного учня виробленню власної комунікативної компетентності як здатності індивіда успішно розв’язувати практичні про- блеми, ефективно діяти у різних життєвих ситуаціях спілкування. Modern linguistic education in Ukraine, aimed at the formation of student’s linguistic personality, involves searching for efficient educational technologies, developing effective ways of organizing the educational process. Studentcentered teaching of the Ukrainian language is one of the most promising technologies, which provides optimal conditions for the harmonious development of every student’s communicative competence. The study deals with the peculiarities of student-centered teaching methods of the Ukrainian language, as well as the ways of implementing this technology into the educational process of secondary schools. Student-centered technology of teaching the Ukrainian language is considered as a person-oriented organization and management of the teaching process which provides active learning, aimed at achieving specific learning goals (cognitive, research, experimental, converting, design), solving various difficulties and problems. The presented model of student-centered lessons of the Ukrainian language includes the following structural units: motivation, goal-setting, implementation of goals, reflection, supervision, correction. This technology is performed by a teacher taking into account both every student’s individual peculiarities and all children in a class as a whole. The following classification of student-centered situations according to the aim and the way of setting goals was suggested: the situation of interest involves the emergence of motivation to studying, necessary educational actions,gaining experience, awareness of the importance of the acquired skills and knowledge; the situation of choice provides the opportunity for choosing a kind of educational activities, variants, ways and forms of its performance; the situation of problem and search involves gaining experience in the field of problematic, scientific, searching and creative activity; role-play situations provide performing a certain communication role, modeling one’s behavior, and takes place in terms of subject-subject interaction of a teacher and a student, as well as a teacher and all students in the form of a game and a dialogue; the situation of success involves students’ recognition of their success, provides their assurance in eircapabilities in conscious communicative acts in education and life. The implementation of these situations means that a student should search for a problem (linguistic, communicative or speech), find a reason of its emergence and try to solve it (correct, create, continue a text, build a model of communicative behavior, etc.). With the help of solving these situations the subjective personal experience of students is being formed.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/567
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кучеренко І.А..pdf296.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.