Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5650
Title: Сформованість мотивів до організації здоров’язбережувального освітнього середовища у майбутніх учителів фізичної культури
Other Titles: Сформированность мотивов к организации здоровьесберегающей образовательной среды будущих учителей физической культуры
Maturity of motives of future physical training teachers to the organization of health-saving educational environment
Authors: Богатов, Андрій Олексійович
Богатов, Андрей Алексеевич
Bohatov, Andrii Oleksiyovych
Keywords: мотиви
здоров’язбережувальна діяльність
здоров’язбережувальне середовище
формування
майбутні учителі фізичної культури
підготовка
підготовленість
опитувальник
діагностика
рівні сформованості
мотивы
здоровьесберегающая деятельность
здоровьесберегающая среда
формирование
будущие учителя физической культуры
подготовка
подготовленность
опросник
диагностика
уровни сформированности
motives
health saving activities
health saving environment
formation
future Physical training teachers
training
preparedness
questionnaire
questionnaire
levels of maturity
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Богатов А. О. Сформованість мотивів до організації здоров’язбережувального освітнього середовища у майбутніх учителів фізичної культури / А. О. Богатов // Наука і освіта. - 2015. - №8. - С. 16-21.
Abstract: У статті представлено результати сформованості мотивів до організації здоров’язбережувального освітнього середовища у майбутніх учителів фізичної культури. Виявлено, що завдяки упровадженню у навчальний процес систе- ми сучасних методів навчання, удосконаленню тематик змістовних модулів учасники експериментальної групи усвідо- мили цінність здоров’я, стали більш уважно ставитися до режиму дня, сну і харчування, рухової активності, почали менше хворіти, стали більш урівноваженими і упевненими у собі, на відміну від учасників з контрольної групи. В отечественной науке на данный момент существует крайне мало научных работ, в которых обосновываются теоретические и методические основы формирования мотивации будущих учителей физической культуры к органи- зации здоровьесберегающей образовательной среды; реализации комплекса мероприятий, связанных с охраной здо- ровья в процессе учебной деятельности. Цель исследования состоит в изучении состояния сформированности моти- вов у будущих учителей физической культуры к организации здоровьесберегающей образовательной среды. Уровни сформированности мотивов будущих учителей физической культуры к организации здоровьесберегающей образова- тельной среды по мотивационному компоненту определялись с помощью выделенных показателей мотивационно- ценностного критерия. Были специально подобраны опросники, которые определяли мотивы студентов к успеху, мотивы к организации здоровьесберегающей педагогической деятельности и ценностное отношение будущих спе- циалистов физического воспитания к здоровью. В ходе эксперимента исследуемая экспериментальная группа зани- малась с помощью специальных педагогических технологий по формированию мотивов к организации здоровьсбе- регающей образовательной среды. Контрольная группа работала (в течение такого же промежутка времени) по стан- дартной учебной программе подготовки будущих учителей физической культуры. На формирующем этапе исследо- вания мы провели срез показателей сформированности мотивов с помощью опросника Т. Элерса. Было выявлено, что посредством внедрения в учебный процесс системы современных методов обучения, усовершенствования со- держательной части рабочих программ участники экспериментальной группы осознали ценность здоровья, стали внимательнее относиться к режиму дня, сна и питания, двигательной активности, стали меньше болеть, стали более уравновешенными и уверенными в себе, в отличие от участников контрольной группы. Полученные результаты яв- ляются следствием целенаправленной работы со студентами экспериментальной группы, поскольку студенты пере- стали бояться выступать перед аудиторией, проводя фрагменты урока, выступая с рефератами или докладами. Счи- таем, что этому способствовала доброжелательная атмосфера на занятиях, создание преподавателями ситуаций ус- пеха, а также совместная работа студентов во время выполнения творческих заданий. Заметим, что в контрольной группе, где такая работа не проводилась, результаты оценки мотивации успеха почти не изменились.The issue of theoretical and methodical foundations of forming future Physical training teachers’ motivation to the organiza- tion of health-saving educational environment, as well as realization of the set of events related to the health promotion in the process of studying at an educational institution is still understudied in modern domestic science. The article is aimed at researching the state of future teachers’ motivation maturity to the organization of health saving educational environment. The levels of the maturity of future Physical training teachers’ motives to the organization of health saving environment according to the motivational component have been determined with the help of the distinguished indicators of motivation- al and value criterion. Special questionnaires aimed at revealing the motives of students to the success, their motives to the organization of health-saving pedagogical activity and axiological attitude of future Physical training teachers towards health have been selected. During the survey the investigated experimental group has been taught by means of special pe- dagogical technologies aimed at the formation of the motives to the organization of health-saving educational environment. The control group followed the standard curriculum during the same period of time. The assessment of the indicators of motives maturity using the questionnaire of T. Elers was conducted at the formative stage of the experiment. It has been revealed that the implementation of modern teaching methods into the educational process, the adjustment of the curricula helped the surveyed of the experimental group understand the importance of health. They have improved their day regi- men, become more equable, self-confident, as distinct from the members of the control group. The obtained results are the issue of the purposeful educational work with the students from the experimental group. Now they feel comfortable per- forming for the audience, conducting parts of lessons, making reports, etc. Obviously it is friendly atmosphere at the les- sons, creation of the situations of success by teachers as well as common work of students during performing creative tasks, which provided these good results. It is worth noticing that in the control group, where such a kind of work has not been conducted, the results of the assessment of motivation to the success have not changed.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5650
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bohatov.pdf261.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.