Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5646
Title: Історико-педагогічний огляд розвитку проблеми трудової підготовки учнів
Other Titles: Историко-педагогический анализ развития проблемы трудовой подготовки учащихся
Historical and pedagogical review of the development of the issue of labour training of students
Authors: Балакірєва, Вікторія Анатоліївна
Балакирева, Виктория Анатольевна
Balakireva, Victoria Anatoliivna
Keywords: трудове навчання
продуктивна праця
практична діяльність школярів
трудовое обучение
производительный труд
практическая деятельность школьников
labour training
productive work
practical activity of school students
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Балакірєва В. А. Історико-педагогічний огляд розвитку проблеми трудової підготовки учнів / В. А. Балакірєва // Наука і освіта. - 2015. - №7. - С.7-11.
Abstract: У статті розглядається історія розвитку проблеми трудової підготовки учнів, становлення трудового навчання як навчального предмету. Залучення учнів до участі у різних видах конструкторсько-технологічної діяльності є ефективним засобом розумового розвитку школярів; практична діяльність сприяє загальному роз- виткові організму, вдосконаленню координації рухів та інших сенсомоторних якостей особистості. Система- тична участь учнів у колективних трудових процесах створює основу для виховання таких важливих для сучасної людини якостей, як комунікативність, взаємодопомога, підприємливість, сприймання здорового духу суперництва. У процесі усвідомлення важливості праці учні краще засвоюють закономірності розвитку при- роди та суспільства і включаються в активну перетворюючу діяльність.С точки зрения методологии, следует отметить, что профессиональное обучение наряду с другими учебными предметами играет важную роль в реализации учебных задач, психического и физического развития, нравственного и эстетического воспитания учеников, формирования их мировоззрения. Это достигается за счет специфических особен- ностей содержания образования. Участие в различных видах деятельности способствует эффективному психическому развитию школьников; физическая активность в течение практической деятельности способствует общему развитию организма, улучшению координации и других сенсорных качеств. Систематическое вовлечение учеников в процесс коллективной деятельности является основой для повышения таких важных современных человеческих качеств, как коммуникация, взаимопомощь, инициатива, восприятие здорового духа соперничества. Занятия художественным тру- дом стимулируют культурное развитие учащихся через развитие эстетического вкуса и понимания красоты. В процессе осознания важности трудовых качеств дети лучше понимают законы развития природы и общества и участвуют в ак- тивной продуктивной деятельности. Сочетание образования с продуктивным трудом обеспечивает обоснованность своих взглядов и убеждений, способствует достижению единства идеологии и повседневной жизни. Реальное состоя- ние трудового обучения в школе сегодня вызывает у многих детей, их родителей и педагогической общественности недовольство. Оно объясняется, прежде всего, тем, что огромный общеобразовательный потенциал трудового обучения используется крайне неудовлетворительно. Такая парадоксальная ситуация, когда в общеобразовательной школе не используются образовательные возможности учебного предмета, может быть объяснена, прежде всего, тем, что учите- ля не готовы к такому виду деятельности. В теоретическом плане вопросы разработаны достаточно глубоко и детально, но учителя не имеют соответствующих материалов. Следовательно, потребность в них ощущается весьма остро.The article considers the history of the development of the issue of working practice of students, formation of labor training as a school subject. From the methodological point of view, it should be noted that labour training along with other educational subjects plays an important role in the implementation of the following secondary tasks: mental and physical development, moral and aesthetic education of students, formation of their outlook in general. It can be achieved due to the specific characteristics of the content of education. Involvement in various types of engineering and design activities with effective means of mental development of schoolchildren; physiologically-based standards of physical activity during practical activities contribute to the overall development of the organism, improvement of coordination and other sensory qualities. Systematic involvement of students in the team work provides the basis for raising such important modern human qualities like communication, mutual aid, initiative, perception of a healthy spirit of competition. Classes for artistic crafts stimulate cultural development of school students through the fostering of their aesthetic taste and appreciation of beauty. Consideration of the importance of labour helps students to understand the laws of the development of nature and society and join vigorous productive activity. Combination of education and la- bour training ensures the validity of their views and beliefs, contributes to the achievement of the unity of ideology and everyday practice. Today’s state of labour training at school is causing many complaints of children, their parents and teachers, which is caused by the fact that the huge educational potential of the labor training is used in an unproper way. Such a paradoxical situation, when educational recourses of subjects are not used properly at secondary schools may be explained primarily by the fact that teachers are not ready for this. In theoretical terms the issues are profoundly devel- oped, but teachers do not have necessary educational materials. Therefore, the need for them is very urgent today.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5646
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Balakireva.pdf232.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.