Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5641
Title: Почуття провини як компонент психологічного клімату у родині, де росте дитина з особливими потребами
Other Titles: Чувство вины как компонент психологического климата в семье, где растет ребенок с особыми потребностями
Guilt as a component of psychological climate in a family having a child with special needs
Authors: Царькова, Ольга Вікторівна
Царькова, Ольга Викторовна
Tsarkova, Olha
Keywords: сім’я
функції сім’ї
дитина
особистість
психологічний клімат
семья
функции семьи
ребенок
личность
психологический климат
family
functions of a family
child
person
psychological climate
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Царькова О. В. Почуття провини як компонент психологічного клімату у родині, де росте дитина з особливими потребами \ О. В. Царькова // Наука і освіта. - 2015. - №7. - С.115-120.
Abstract: У статті розглянуто проблему впливу психологічного клімату на становлення особистості дитини з пис- хофізіологічними вадами. Висвітлюються основні функції сім’ї та їх порушення у зв’язку з появою дитини з особливими потребами. Акцентується увага на емоційному стані батьків. Розглядається негативний вплив батьківських переживань на психоемоційний стан дитини. Також визначається роль матері та її ставлення до дитини у процесі виховання. Висвітлюються останні дослідження, в яких брали участь батьки, що вихову- ють дітей з обмеженими можливостями (ДЦП, розумова відсталість, порушення органів слуху, аутизм) та функціональними розладами (енурез, енкопрез, заїкання, анорексія).В статье рассмотрена проблема влияния психологического климата на становление личности ребенка с психофизиологическими недостатками. Освещаются основные функции семьи и их нарушение в связи с появ- лением ребенка с особыми потребностями. Акцентируется внимание на эмоциональном состоянии родителей. Рассматривается негативное влияние родительских переживаний на психоэмоциональное состояние ребенка. Также определяется роль матери и ее отношение к ребенку в процессе воспитания. Освещаются последние ис- следования, в которых принимали участие родители, воспитывающие детей с ограниченными возможностями (ДЦП, умственная отсталость, нарушения слуха, аутизм) и функциональными расстройствами (энурез, энко- през, заикание, анорексия). Рассматриваются особенности личности ребенка с ограниченными возможностями, который воспитывается в семье с нарушением основных функций внутрисемейных отношений. Определяется необходимость создания семейных школ, где родители смогут обмениваться опытом по уходу за ребенком. Рассматривается влияние социокультурных стереотипов по отношению к ребенку. В современном мире одной из важнейших проблем является ориентация на общественное мнение, оценку окружающих. «Образ ребенка» и связанная с ним степень несоответствия ему конкретного ребенка во многом определяется общими ценностями и установками общества. В частности, современная культура ориентирована на социальные достижения, боль- шую степень включенности человека в социальные контакты, его интеллектуальные достижения. Социокуль- турные традиции и общественные ценности способствуют тому, что психические нарушения ребенка являются сильной психологической травмой для родителей. Ухудшает положение семьи и часто негативное отношение общества к психически и физически неполноценным людям. Некоторыми элементами негативного влияния именно на состояние ребенка со стороны родителей является патологическая жалость, гиперопека, ограничения трудовой деятельности, проявление эмоциональной несдержанности родителей (плач, слезы, жалобы) на глазах у ребенка, страх перед будущим, ограничения внимания к другим членам семьи. В данном контексте необхо- дима семейная консультация и семейная психотерапия с участием специалиста (психолога). Это позволит ре- шить семейные конфликты и наладить отношения в семейной системе и взаимодействия с социумом.The issue of the influence of psychological climate on the formation of a personality of a child with mental and physical disorders is examined in the article. The main functions of a family and their description due to the birth of a child with special needs are presented. Special attention is paid to the emotional state of parents having a disabled child. The negative influence of parents’ feelings on the psycho-emotional state of a child is considered. Besides, mother’s role and her attitude towards her disabled child in the process of upbringing are highlighted. The latest researches, involving parents, who have children with special needs (cerebral palsy, mental deficiency, disorders of hearing organs, autism) and functional disorders (enuresis, encopresis, stammering, anorexia) are described. The personality peculiarities of a child with disabilities, who is raised in a family with the violation of the main functions of intrafamilial relations, are considered. The necessity of creation of family schools, where parents can share the experience of raising children with special needs with each other, is proved by the fact that they need the support of people with the same problems. The influence of socio-cultural stereotypes towards a child is explained by the fact that one of the most important today’s problems is common orientation at public opi- nion and other people’s assessment. “The child image” and the maladjustment of a child to this stereotype are in most cases determined by common values and society attitudes. In particular, modern culture is focused on social and intellectual achievements, as well as the degree of social intercourse. Socio-cultural traditions and social values make child’s disorders the strongest psychological trauma for parents. Negative attitude of the society towards people with mental or physical disabilities makes the status of such people and their families even worse. Some elements of parents’ negative influence on their child’s state are sorrow, hyperprotection, limitations of activity, manifestations of emotional stresses (crying, wailing, etc.) in child’s sight, fear of the future, paying no attention to other members of the family. In this context, such families need a family con- sultation and psychotherapy held by a professional (psychologist). It allows to solve family conflicts and to repair relations in a family and the interaction with the society.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5641
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tsarkova.pdf241.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.