Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5632
Title: Особливості мотиваційно-ціннісної сфери дітей-сиріт
Other Titles: Особенности мотивационно-ценностной сферы детей-сирот
Peculiarities of orphan’s value and motivation sphere
Authors: Стельмащук, Христина Романівна
Стельмащук, Христина Романовна
Stelmashchuk, Khrystyna
Keywords: мотив
мотивація
цінності
ціннісні орієнтації
діти-сироти
мотив
мотивация
ценности
ценностные ориентации
дети-сироты
motive
motivation
values
system of values
orphans
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Стельмащук Х. Р. Особливості мотиваційно-ціннісної сфери дітей-сиріт / Х. Р. Стельмащук // Наука і освіта. - 2015. - №7. - С. 94-99.
Abstract: У статті проаналізовано основні підходи та теорії вивчення мотиваційно-ціннісної сфери особистості. Проаналізовано публікації вітчизняних і зарубіжних науковців щодо особливостей цієї сфери у дітей-сиріт, які виховуються в закладах інтернатного типу. Указано, що ціннісно-мотиваційна сфера вихованців шкіл- інтернатів має свої особливості. Здійснено опис різних типів мотивів поведінки дітей-сиріт. Досліджено й зроблено порівняльний аналіз особливостей ціннісно-мотиваційної сфери у дітей-сиріт, усиновлених дітей- сиріт та у дітей із повних сімей. Зроблено висновок, що діти-сироти – це діти з особливим внутрішнім світом, вони зазнали материнської депривації, браку любові і турботи з боку дорослих, відповідно це позначилось на їх ціннісних орієнтаціях, мотивації і потребах.В статье проанализированы основные подходы и теории изучения мотивационно-ценностной сферы лич- ности. Проанализированы публикации отечественных и зарубежных ученых об особенностях данной сферы у детей-сирот, которые воспитываются в учреждениях интернатного типа. Указано, что ценностно- мотивационная сфера воспитанников школ-интернатов имеет свои особенности. В силу специфики условий В статье проанализированы основные подходы и теории изучения мотивационно-ценностной сферы лич- ности. Проанализированы публикации отечественных и зарубежных ученых об особенностях данной сферы у детей-сирот, которые воспитываются в учреждениях интернатного типа. Указано, что ценностно- мотивационная сфера воспитанников школ-интернатов имеет свои особенности. В силу специфики условий жизни, воспитания ребенок-сирота имеет, как правило, ограниченный набор желаний, потребностей и чрезвы- чайно размытые и неконкретизированные представления о ценностях. Анализ имеющихся исследований пока- зал, что большинство детей-сирот, определяя ценность любой жизненной сферы, оценивает ее как недоступную для себя или же как доступную, но при этом не очень значимую, что приводит к внутриличностному конфлик- ту. Ценностные ориентации – ядро структуры личности, внутренний компонент сознания, который является регулятором поведения и деятельности. Под ценностью понимается то, что определяет субъективную значи- мость для человека каких-либо предметов, отношений, принципов, идей; отношение субъекта к явлению, жиз- ненному факту, объекту и субъекту и признание его как жизненно важного. Проведено исследование и сделан сравнительный анализ особенностей ценностно-мотивационной сферы у детей-сирот, усыновленных детей- сирот, и у детей из полных семей. Что касается особенностей мотивационно-ценностной сферы у детей-сирот, воспитывающихся в приемных семьях, здесь ярко проявляется нарушение формирования мотива аффилиации, особенно в адаптационный период проживания в условиях приемной семьи, что не может не настораживать. Сделан вывод, что дети-сироты – это дети с особым внутренним миром, они испытали материнскую деприва- цию, недостаток любви и заботы со стороны взрослых, соответственно, это отразилось на их ценностных ори- ентациях, мотивации и потребностях.Basic approaches and theories of studying individual’s motivation and value sphere are reviewed in the article. Domestic and foreign scientists’ publications concerning the specific character of this sphere of orphans being brought up in residential care homes are analyzed. It is indicated that value and motivation sphere of orphans from residential care homes has its own peculiarities. Due to the specific character of living conditions, orphans have, as a rule, a re- duced set of wishes, needs and extremely unclear and unspecified idea of values. The description of orphans’ different motive types is represented. The review of the existing researches has shown that most orphans, when determining the value of any vital area, assessed it as inaccessible for themselves or as available but not very significant, which leads to interpersonal conflicts. Value orientations are the core of personality structure, internal component of consciousness, which regulates behaviour and activity. Value is considered as something which determines subjective significance of any objects, relationships, principles, ideas for a person; attitude of the subject to a phenomenon, fact of life, object and subject, and recognizing it as vital. Characteristics of the value and motivation sphere of orphans, adopted orphans and children from two-parent families were investigated and the comparative analysis was made. As for the orphans brought up in foster homes, they unexpectedly demonstrate disorders in forming affiliation motive, especially in the adaptation period of living in a foster family, which is alarming. The conclusion was drawn that orphans are the children with spe- cial inner world, they have suffered from maternal deprivation, lack of love and care from adults; as a result it had im- pact on their value orientations, motivations and needs.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5632
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Stelmashchuk.pdf355.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.