Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5578
Title: Пропріум професійної стійкості майбутнього практичного психолога
Other Titles: Проприум профессиональной стойкости будущего практического психолога
Proprium of future practical psychologists’ professional stability
Authors: Варіна, Ганна Борисівна
Варина, Анна Борисовна
Varina, Hanna
Keywords: професійна стійкість
мотивація
спрямованість особистості
самореалізація
мотивація
життєстійкість
професіоналізм
конкурентоспроможність
профессиональная устойчивость
мотивация
направленность личности
самореализация
мотивация
жизнестойкость
профессионализм
конкурентоспособность
professional stability
motivation
personality orientation
self-actualization
motivation
vitality
professionalism and competitiveness
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Варіна Г. Б. Пропріум професійної стійкості майбутнього практичного психолога / Г. Б. Варіна // Наука і освіта. - 2015. - №7. - С. 9-14.
Abstract: У статті розглянуто та досліджено основні компоненти професійної стійкості в контексті розвитку професіоналізму майбутнього практичного психолога. Основним інструментом впливу психолога, крім засвоє- них знань та вмінь, виступає його особистість. У рамках теоретико-методологічного аналізу проблеми про- фесійної стійкості психолога виявлено такі основні компоненти: когнітивний, мотиваційний, поведінковий, емоційно-вольовий. В емпіричному блоці дослідження виявлено домінуючі життєві цінності майбутніх прак- тичних психологів, структуру мотивації та рівень розвитку прагнення до досягнення успіху у майбутній діяль- ності, компоненти спрямованості особистості та рівень розвитку компонентів життєстійкості як стриж- невого елементу професійної стійкості.В статье рассмотрены и исследованы основные компоненты профессиональной устойчивости в контексте развития профессионализма будущего психолога. Основным инструментом воздействия психолога, кроме ус- военных знаний и умений, выступает его личность. В рамках теоретико-методологического анализа проблемы профессиональной устойчивости психолога выявлены следующие основные компоненты: когнитивный, моти- вационный, поведенческий, эмоционально-волевой. В эмпирическом блоке изучены доминирующие жизненные ценности будущих практических психологов, структура мотивации и уровень развития стремления к достиже- нию успеха в будущей деятельности, компоненты направленности личности и уровень развития компонентов жизнестойкости как стержневого элемента профессиональной устойчивости. У будущих практических психо-логов доминантами профессионализма выступает процесс реализации ощущения автономии и независимости, привязанности и любви, коммуникативности и доброжелательности, что актуально для такой социальной струк- туры, как студенчество. Однако, они мало внимания уделяют развитию таких важных профессиональных качеств, как гуманизм, богатство и культура речи, эмпатия, стремление к самообразованию и саморегуляции поведения, уме- ние вести внутренний диалог, развитие потребности в служении людям и установление межличностных контактов. По результатам исследования также выявлено, что доминирующими мотивами выступают мотивация достижения успеха и мотивация достижения определенных результатов, это свидетельствует о том, что большинство будущих специалистов ориентированы на достижение успеха, это имеет внешнюю направленность, т. е. результативность, проявляющуюся в конечном продукте деятельности. Также для студентов наиболее значимым выступает мотив инициативности и личностного ожидания, то есть наблюдается тенденция к активности и вере в собственные воз- можности, но на низком уровне сформированы мотивы волевой саморегуляции, самомобилизации, самооценки лич- ностного потенциала, что затрудняет процесс саморазвития на пути профессиональной устойчивости. В процессе констатирующего эксперимента мы выявили низкий уровень развития компонентов жизнестойкости личности как меру способности личности выдерживать стрессовую ситуацию, сохраняя внутреннюю сбалансированность и не снижая успешность профессиональной деятельности. В процессе анализа литературы установлено, что с понятием профессиональной устойчивости связана и устойчивость работника применительно к деятельности, которая основы- вается на сохранении у специалиста способности и интереса к работе на одном и том же рабочем месте в течение длительного времени. Результаты исследования свидетельствуют о необходимости разработки и апробации ком- плекса методов и технологий формирования профессиональной устойчивости будущих практических психологов в современных условиях реформации культурно-образовательного пространства.The article deals with the main components of professional stability in the context of the professional development of a future psychologist. The main tool of psychologist’s influence, besides his/her obtained knowledge and skills, is his/her personality. The theoretical and methodological review of the problem of psychologist’s professional stability helped to reveal the following main components: cognitive, motivational, behavioural, emotional and volitional. The empirical research was aimed at studying future practical psychologists’ dominant life values, the structure of motivation and the level of the devel- opment of the desire to achieve success in their future work, the components of individual orientation and the level of the de- velopment of survival index components as the basic element of professional stability. The future practical psychologists’ dominant aspects of professionalism are the process of implementing the sense of autonomy and independence, affection and love, communication and goodwill. However, students pay inadequate attention to the development of such important profes- sional skills, as humanism, wealth and culture of speech, empathy, the desire for self-education and self-regulation of their behaviour, ability to conduct an internal dialogue, the need to serve people and set interpersonal contacts. The study has also found that the dominant motives of future psychologists are the following: the motivation to achieve success and certain re- sults, which speaks for the fact that the majority of future specialists are focused on achieving success, which is manifested in the final product of their activity. Besides, the motive of taking an initiative and personal expectations are very important for the surveyed, so there is a tendency to activity and belief in their own forces, but at the same time motives of self-regulation, self-mobilization, self-assessment are not mature, which complicates the process of self-development in the way of profes- sional stability. As a result of the ascertaining experiment the low level of survival index maturity has been revealed. It is con- sidered as a measure of individual’s ability to hold stressful situations, maintain the internal balance without reducing the suc- cessfulness and productivity of work. The notion of professional stability is associated with the stability of a worker concern- ing his/her activity, which is based on preserving specialist’s skills and interest in the job for a long time. The results of the carried out research speak for the need to develop and test a complex of methods and technologies aimed at future practical psychologists’ professional stability formation under the modern conditions of reforming cultural and educational space.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5578
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Varina.pdf285.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.