Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5577
Title: Вплив індивідуально-психологічних і психоемоційних характеристик на адаптивний потенціал особистості лікарів-інтернів
Other Titles: Влияние индивидуально-психологических и психоэмоциональных характеристик на адаптивный потенциал личности врачей-интернов
Influence of individual psychological and psycho-emotional characteristics on interns’ adaptability
Authors: Аймедов, Костянтин Володимирович
Аймедов, Константин Владимирович
Aimedov, Kostiantyn
Лебіга, Любов Павлівна
Лебига, Любовь Павловна
Lebiha, Liubov
Keywords: адаптивність
рівень домагань
толерантність до невизначеності
толерантність до невизначеності
життєстійкість
адаптивность
уровень притязаний
толерантность к неопределенности
жизнестойкость
adaptability
the level of aspirations
tolerance to uncertainty
vitality
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Аймедов К. В. Вплив індивідуально-психологічних і психоемоційних характеристик на адаптивний потенціал особистості лікарів-інтернів / К. В. Аймедов, Л. П. Лебіга // Наука і освіта. – 2015. – № 7. – С. 5-9.
Abstract: У статті наведено результати дослідження індивідуально-психологічних та психоемоційних характеристик на адаптивний потенціал лікарів-інтернів першого та другого року навчання, проаналізовано основні фактори професійної адаптивності, оцінено рівні домагань, як важливий структуростворюючий чинник розвитку особистості. Крім цього, у статті надано рекомендації щодо комплексного медико- психологічного прогнозування професійно важливих якостей лікарів-інтернів.В статье представлены результаты исследования индивидуально-психологических и психоэмоциональных характеристик адаптивного потенциала врачей-интернов первого и второго года обучения, проанализированы основные факторы профессиональной адаптивности, оценен уровень притязаний как важный структурообразующий фактор развития личности. Адаптивный потенциал рассматривается в парадигме успешной профессиональной адаптации и как направление поведения личности. Кроме этого, понятие «адаптивность» включает в себя и признание необходимых изменений, которые происходят в самосознании личности в процессе обучения новым видам деятельности и общении. С помощью опросника Дж. Тейлора (уровень тревожности) были сформированы две группы: Г1 – интерны со средним (с тенденцией к высокому) и высоким уровнем тревоги и Г2 – интерны со средним (с тенденцией к низкому) и низким уровнем. Исследование психоэмоциональных и личностных качеств с помощью шкалы Д. Мак-Лейна (толерантность к неопределенности), теста «Жизнестойкость», моторной пробы И. Шварцландера (уровень притязаний) позволило сделать выводы о важных структурных компонентах формирования личности как профессионала, связать их с самооценкой и мотивацией, которые имеют место в различных видах деятельности. Результаты исследования дают возможность говорить о том, что, несмотря на защитную реакцию тревоги, ее высокие уровни мешают в достижении целей, поскольку такие личности характеризуются низким уровнем толерантности к неопределенности, низкими значениями показателей по шкалам контроля, принятия риска и низким уровнем притязаний, что свидетельствует о заниженной самооценке, выборе более легких целей, неготовности активно действовать в ситуациях стресса и трудностей. Кроме этого, в статье представлены рекомендации по комплексному медико-психологическому прогнозированию профессионально важных качеств врачей-интернов.In the article the results of the research aimed at revealing individual psychological and psycho-emotional characteristics of the adaptive capacity of interns are presented; the main factors of professional adaptability are reviewed; the level of aspirations as an important structure-forming factor in personality development is assessed.Adaptive capacity is considered in the paradigm of successful professional adaptation and the direction of individual behavior. Besides, the notion of “adaptability” includes the recognition of the necessary changes that take place in the consciousness of an individual in the process of learning new activities and communication. With the help of a questionnaire by J. Taylor (the level of anxiety) two groups of interns have been formed: G1 included interns with medium (with a tendency to high) and high levels of anxiety and G2 included interns with medium (with a tendency to low) and low anxiety levels. The study of psycho-emotional and personality traits using the scale of D. McLean (tolerance to uncertainty), test “Viability”, the motor test of I. Schwarzländer (level of aspirations) made it possible to draw conclusions about the important structural components of identity formation as a professional, to associate them with self-esteem and motivation, which occur in different kinds of activities. The research results show that despite the protective response of anxiety, its high levels interfere achieving the objectives, because such people are characterized by the low level of tolerance to uncertainty, low indicators of control scales, taking risks and a low level of aspirations, indicating the low self-esteem, choosing easier targets, unpreparedness to act decisively in difficult and stressful situations. In addition, some recommendations for integrated medical and psychological prediction of professionally important qualities of interns are presented in the paper.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5577
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aimedov.pdf298.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.