Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5562
Title: Критерії та показники сформованості інноваційної спрямованості виховного процесу загальноосвітньої школи
Other Titles: Критерии и показатели сформированности инновационной направленности воспитательного процесса общеобразовательной школы
Criteria and indices of innovative orientation maturity of educational process at comprehensive school
Authors: Yahodnikova, Viktoriia
Ягоднікова, Вікторія Вікторівна
Keywords: критерії
показники
виховний процес
інноваційний процес
виховний процес
інноваційна спрямованість виховного процесу
критерии
показатели
инновационный процесс
воспитательный процесс
инновационная направленность воспитательного процесса
criteria
indices
innovative process
educational process
innovative orientation of the educational process
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Ягоднікова В. В. Критерії та показники сформованості інноваційної спрямованості виховного процесу загальноосвітньої школи / В. В. Ягоднікова // Наука і освіта. - 2015. - №6. - С. 148-154.
Abstract: У статті здійснено аналіз критеріїв оцінки інновацій в педагогіці, освітньої інновації, ефективності орга- нізації інноваційної діяльності, інноваційного освітнього середовища, виховного процесу. Визначені забезпечу- вальний, процесуальний та особистісний критерії сформованості інноваційної спрямованості виховного проце- су загальноосвітньої школи та їх показники.В статье проанализированы критерии оценки инноваций в педагогике, образовательные инновации, эффек- тивности организации инновационной деятельности, инновационной образовательной среды. Установлено, что такие критерии имеют специфический характер, определение их зависит от аспектов инновационной деятель- ности. Анализ критериев эффективности воспитательного процесса свидетельствует об их разнообразии, что обусловлено конкретными целями и заданиями воспитательного процесса. Определены критерии и показатели сформированности инновационной направленности воспитательного процесса общеобразовательной школы. Обеспечивающий критерий проявляется в материально-техническом оснащении школы, эстетичности оформ- ления помещений, обеспеченности информацией об инновациях в воспитательном процессе и кадровом обес- печении. Процессуальный критерий проявляется в определенных действиях субъектов воспитательного про- цесса по созданию, овладению, внедрению и распространению инноваций в воспитании. Личностный критерий характеризует достигнутые изменения в развитии учащихся и педагогов, он включает в себя две подгруппы критериев. Первая подгруппа – развитие личности ребенка, показателями которого являются ценностно- мотивационный (ценностные ориентации, мотивы), когнитивный (знания моральных норм и правил поведения, высказывания моральных суждений), деятельно-поведенческий (поступки, действия, активная жизненная пози- ция, умения устанавливать контакты, сотрудничать, творчески решать задачи), рефлексионный (способность к самоанализу, самовоспитание). Вторая подгруппа личностного критерия – сформированность инновационно- воспитательной компетентности педагогов, компоненты которой выступают в виде таких показателей: мотива- ционно-ориентированный (наличие мотивации к успеху, осознанность необходимости инновационной воспита- тельной деятельности и стремление ее осуществлять, позитивное восприятие инноваций в воспитательном про- цессе), информационно-когнитивный (знания об инновациях, наличие интереса к изучению использования ин- новаций в воспитательном процессе, убежденность в необходимости саморазвития и самоусовершенствования собственных знаний для осуществления инновационной воспитательной деятельности), коммуникативно- перцептивный (эффективная педагогическая коммуникация, способность к субъект-субъекному взаемодейст- вию, использование нетрадиционных способов взаимодействия), креативно-операционный (способность орга- низовывать воспитательную деятельность на творческой основе, умения и опыт перекомбинировать и усовер- шенствовать элементы, приемы и методы воспитательной деятельности, создавать и использовать новые моде- ли, технологи, формы и методы воспитания), рефлексионно-креативный (способность к рефлексии и саморегу- ляции, способность к самоанализу воспитательной деятельности, стремление к творческому саморазвитию, са- моусовершенствованию, самореализации).The article deals with the criteria for evaluating innovations in pedagogy, educational innovations, efficiency of organizing innovation and innovative learning environment. It has been revealed that these criteria have a specific char- acter, which depends on the determination of the aspects of innovative activity. The analysis of the criteria of the educa- tional process efficiency speaks for the great variety of them, which is caused by the specific aims and tasks of the edu- cational process. The criteria and indices of the maturity level of innovation orientation of the educational process have been determined. The criterion of provision manifests itself in the material and technical support, the aesthetic design- ing of classrooms, information awareness about innovations in the educational process, and personnel maintenance. The procedural criterion manifests itself in certain actions of subjects of the educational process oriented at creating, master- ing, implementing and spreading innovations in education. Personal criterion characterizes the positive changes achieved in students’ and teachers’ personal development. Therefore, this criterion includes two subgroups of criteria. The first subgroup is the development of child’s personality, the factors of which are value-motivational (value orienta- tions, motives), cognitive index (awareness of moral norms and rules of conduct and statements of moral judgment), activity and behavioural index (actions, activities, proactive approach to life, ability to establish contacts, cooperate, the ability to solve problems in a creative way), reflexive index (self-awareness, self-education). The second subgroup of personal criterion is maturity of innovation and educational competence of teachers, the components of which manifest themselves in the following markers: motivation-oriented one (the motivation to succeed, awareness of the need for innovative educational activities, positive perception of innovations in the educational process), information and cogni- tive one (knowledge about innovation, interest of studying innovations use in the educational process, belief in the need of self-development and improvement of one’s knowledge for the implementation of innovative educational activities), communicative and perceptive one (efficient pedagogical communication, the ability to subject-subject interaction, us- ing non-traditional ways of interaction), creative and operational one (the ability to organize educational activities on the basis of creativity; skills and experience of improving and recombining elements, tools and methods of educational activities, creating and using new models, technologies, forms and methods of teaching), reflexive and creative one (the capacity for reflection and self-control, self-awareness and educational activity, the ability of creative self-development, self-improvement, self-realization).
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5562
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yahodnikova.pdf269.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.