Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5561
Title: Самореалізація майбутніх учителів філологічних спеціальностей як етап адаптації до професійної діяльності
Other Titles: Cамореализация будущих учителей филологических специальностей как этап адаптации к профессиональной деяльтельности
Self-realization of future teachers-philologists as adaptation to professional activity
Authors: Шепель, Марина Євгенівна
Шепель, Марина Евгеньевна
Shepel, Maryna
Keywords: професійна адаптація
самореалізація
майбутні учителі філологічних спеціальностей
етап
самореализация
будущие учителя филологических специальностей
самореализация
этап
педагогическая практика
professional adaptation
self-realization
future teachers of philological specialties
stage
pedagogical
Issue Date: 2015
Publisher: Шепель М. Є. Самореалізація майбутніх учителів філологічних спеціальностей як етап адаптації до професійної діяльності / М. Є. Шепель // Наука і освіта. - 2015. - №6. - С. 143-148.
Abstract: У статті розглядається самореалізація майбутніх учителів філологічних спеціальностей як етап адап- тації до майбутньої професійної діяльності. Проаналізовано погляди провідних науковців стосовно питань професійної адаптації. Автор розглядає вплив педагогічної практики на професійну самореалізацію майбутніх учителів філологічних спеціальностей. Надано приклади стосовно підготовки майбутніх учителів філологічних спеціальностей до педагогічної практики.The article deals with the issue of self-realization of future teachers of philological specialties (the Ukrainian lan- guage and literature, a foreign language) as a stage of adaptation to future career. The viewpoints of leading scholars on the professional adaptation and personal self-realization are regarded. By adaptation of future teachers-philologists (the Ukrainian language and literature, a foreign language) to their professional activity the author understands the mastery of future teachers’ professional knowledge and skills during their studying at a higher pedagogical institution, the ability to use the knowledge obtained during the teacher-training practice and future professional activity, the establishment of future teachers-philologists (the Ukrainian language and literature, a foreign language) as professionals in education. Self-realization of future teachers-philologists (the Ukrainian language and literature, a foreign language) is considered as achievement of the sufficient level of pedagogical mastery by future teachers-philologists, as well as the disclosure of their own identity and potential. The author examines the impact of teacher-training practice on self-realization of future teachers-philologists as professionals. Examples of preparing future teachers of philological specialties (the Ukrainian language and literature, a foreign language) to teacher-training practice through the module “Professional self-realization of future teacher-philologist” (which is included into the program of special course “The future teacher- philologist of the 21st century”). The module included lectures, practical lessons and seminars. Much attention was paid to the individual work: writing abstracts, reports, essays, composing plans of events. The implemented methods at the end of teacher-training practice “The level of social and psychological adaptation of secondary school teachers (by M. A. Dmitrieva)” and “Diagnosis of the level of self-teaching and professional activity (by L. M. Brezhneva)” have shown the effectiveness of the presented unit.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5561
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shepel.pdf286.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.