Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5540
Title: Мовленнєві засоби реалізації інтерактивної стратегії англомовного навчально-наукового лекційного дискурсу
Other Titles: Речевые средства реализации интерактивной стратегии англоязычного учебно-научного лекционного дискурса
Speech means of implementing interactive strategy of english educational and scientific lecture discourse
Authors: Єременко, Тетяна Євстафіївна
Еременко, Татьяна Евстафьевна
Yeremenko, Tetyana Yevstafiyivna
Урсул, Вікторія Сергіївна
Урсул, Виктория Сергеевна
Ursul, Viktoriia
Keywords: англомовний навчально-науковий лекційний дискурс
інтерактивна стратегія
мовленнєві засоби
лектор
аудиторія
англоязычный лекционный дискурс
интерактивная стратегия
речевые средства
лектор
аудитория
English-language lecture discourse
interactive strategy
speech means
lecturer
audience
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Єременко Т. Є.Мовленнєві засоби реалізації інтерактивної стратегії англомовного навчально-наукового лекційного дискурсу / Т. Є. Єременко, В. С. Урсул // Наука і освіта. - 2015. №6. - С. 31-35.
Abstract: У статті розглядається лекційний дискурс та його особливості у сучасній системі освіти. Відзначено на аутентичному англомовному матеріалі найбільш вживані мовленнєві засоби реалізації інтерактивної страте- гії у межах англомовного навчально-наукового лекційного дискурсу.В статье рассматривается лекционный дискурс и его особенности в системе современного образования. Отмечается, что студенты сегодня являются не столько реципиентами учебной информации, сколько активны- ми участниками учебного процесса в целом, и лекционного дискурса в частности. Несмотря на то, что лекция относится к традиционным формам учебной деятельности, найти альтернативу ей достаточно сложно, что свя- зано с еѐ полифункциональностью. Лектор в настоящее время является не просто источником информации, он выступает организатором процесса обучения, консультантом, фасилитатором, который никогда не замыкает, не сосредоточивает учебный процесс на себе, а ориентирован на активное сотрудничество и взаимодействие со студентами. Прагматической целью лектора является наиболее адекватная передача информации студенту, привлечение его внимания, установление контакта и обеспечение взаимодействия. Одним из способов дости- жения данной цели является использование дискурсивных маркеров (слов или конструкций, функционирую- щих, в первую очередь, как структурные единицы речи), которые сигнализируют о необходимости изменения фокуса внимания и интенций говорящего. Лектор с их помощью стремится создать дискурс, доступный для понимания, снять гипотетически существующие трудности, что, в свою очередь, повышает роль организующе- го начала дискурсивных элементов. Помимо этого, использование лектором маркеров связи между высказыва- ниями облегчает процесс понимания иностранного языка. Экспериментально подтверждено, что речевые сред- ства реализации интерактивной стратегии способствуют эффективности англоязычного учебно-научного лек- ционного дискурса. Они облегчают процесс восприятия содержательно-фактуальной информации, содержа- щейся в тексте лекции, позволяют дифференцировать основную и второстепенную информацию, а также сле- дить за динамикой развертывания содержательной канвы дискурса; способствуют установлению и поддержа- нию связи между лектором и аудиторией и активному заинтересованному слушанию, обдумыванию.The article deals with lecture discourse and its features in the system of modern education. It is noted that today students are not so much the recipients of educational information as active members of the educational process in gen- eral, and lecture discourse in particular. Despite the fact that a lecture refers to the traditional forms of training activi- ties, it is quite difficult to find an alternative to it, due to its multifunctionality. A lecturer nowadays is not just a source of information, he/she is an organizer of the learning process, a consultant, a facilitator, who never focuses the educa- tional process just on himself/herself, and he/she is intended to the active co-operation and interaction with students. The most adequate transfer of information to students, attraction of their attention, networking and interaction with stu- dents are lecturer’s pragmatic aims. One of the ways of achieving these goals is the use of discourse markers (words, which function primarily as structural units of speech), which indicate the need to change the focus of speaker’s atten- tion and intentions. They help a lecturer to create an interesting discourse, which is easy for understanding; to remove hypothetically existing difficulties, which, in turn, increases the role of the organizing principle of the discursive ele- ments. In addition, the use of connection markers between statements makes it easier to understand a foreign language. It is experimentally confirmed that the speech means of implementing the interactive strategy contribute to the effec- tiveness of the English language educational and scientific lecture discourse. They facilitate the process of perceiving the content and factual information contained in the text of a lecture; differentiate general and secondary information, and monitor the dynamics of discourse development; promote the establishment and maintenance of communication between a lecturer and audience and contribute to curious active listening and reflection during a lecture.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5540
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ursul. S.pdf246.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.