Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5535
Title: Навчання усного англомовного економічного дискурсу майбутніх менеджерів
Other Titles: Обучение будущих менеджеров устному англоязычному экономическому дискурсу
Teaching oral english economic discourse to future managers
Authors: Боднар, Світлана Вікторівна
Боднар, Светлана Викторовна
Bodnar, Svitlana Viktorivnа
Keywords: усний англомовний економічний дискурс
дискурсивна компетенція
студенти економічних спеціальностей
устный англоязычный экономический дискурс
дискурсивная компетенция
студенты экономических специальностей
oral English economic discourse
discursive competence
students majoring in economics and business
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Боднар С. В. Навчання усного англомовного економічного дискурсу майбутніх менеджерів / С. В. Боднар // Наука і освіта. - 2015. - №6. - с.16-21.
Abstract: У статті розглядається проблема навчання усного англомовного економічного дискурсу майбутніх мене- джерів. Розглянуто поняття «дискурс», «діловий дискурс», «економічний дискурс». Визначено лінгвістичні (лексичні, граматичні, стилістичні) та соціокультурні особливості усного англомовного економічного дискур- су та встановлені соціокультурні норми англомовного ділового спілкування. Представлено систему роботи з навчання усного англомовного економічного дискурсу, спрямовану на розвиток комунікативно-дискурсивних вмінь майбутніх менеджерів, яка передбачала відбір автентичного матеріалу, виокремлення етапів навчання (лінгво-підготовчого, репродуктивно-комунікативного, професійно-дискурсивного), створення комплексу вправ та комунікативних завдань.Статья посвящена проблеме обучения будущих менеджеров устному англоязычному экономическому дискур- су. Рассмотрены понятия «дискурс», «деловой дискурс», «экономический дискурс». Дано определение феномена «экономический дискурс», которое понимается как разновидность бизнес-коммуникации, которая осуществляется в экономической сфере с коллегами, партнерами, заказчиками, руководством, способствует решению экономических проблем, нахождению путей урегулирования и преодоления кризисных ситуаций, разработке стратегий развития предприятия, решению производственных вопросов, принятию решений, влиянию на конечный результат перегово- ров, совещаний, деловых бесед, предполагает учет социокультурных факторов экономической сферы, и в процессе которой формируется дискурсивная компетенция человека. В нашей работе основное внимание уделяется устному экономическому дискурсу, который включает в себя такие жанры, как: бизнес-встречи, экономические конференции, переговоры, брифинги, официальные презентации, интервью по поводу поиска работы, экономические форумы, конгрессы, деловые телефонные переговоры. Определены лингвистические (лексические, грамматические, стили- стические) и социокультурные особенности устного англоязычного экономического дискурса, а также установлены социокультурные нормы англоязычного делового общения. В статье описываются виды работы выполняемой в про- цессе обучения устному англоязычному экономическому дискурсу, направленного на развитие коммуникативно- дискурсивных умений будущих менеджеров, которое предусматривало отбор аутентичного профессионального ма- териала, определение этапов обучения (лингво-подготовительного, целью которого было приобретение знаний анг- лоязычного экономического дискурса, формирование языковых навыков и развитие лингвистических умений; ре- продуктивно-коммуникативного, целью которого было формирование рецептивно-репродуктивных дискурсивных умений студентов в области экономики; профессионально-дискурсивного, целью которого было развитие и совер- шенствование профессионально-дискурсивных умений студентов в области экономики), создание комплекса упраж-нений и коммуникативных заданий в соответствии с каждым этапом обучения. Представлены результаты апробации предложенных видов работы, которые подтвердили их эффективность в ходе экспериментального обучения.The article deals with the problem of teaching oral English economic discourse to future managers. The notions of “discourse”, “business discourse”, “economic discourse” have been under study. As to our definition, economic dis- course is considered as a kind of business communication which takes place in the economic sphere with colleagues, partners, clients, customers, executives; helps to solve economic problems, to find the ways of settling and overcoming crises, to work out the strategies of enterprises development, to solve production issues, to make decisions, to influence the final results of the negotiations, meetings, business talks; takes into consideration cultural factors of economic sec- tor; and in the process of which discourse competence is being developed. In the paper oral economic discourse which includes business meetings, conferences, negotiations, briefings, formal presentations, job interviews, economic forums, congresses, business telephoning has been under thorough consideration. The linguistic characteristics (lexical, gram- matical, stylistic) of oral English economic discourse have been investigated. The sociocultural peculiarities of oral English language economic discourse have been singled out, sociocultural norms of English business communication have been analyzed. The types of work performed when teaching oral English economic discourse oriented at commu- nicative and discursive skills development in future managers have been offered. It involves such points as: authentic material selection, teaching stages development (linguo-preparatory aimed at acquiring knowledge of English economic discourse, language skills formation, linguistic skills development; reproductive and communicative aimed at forming receptive and reproductive discursive skills of students majoring in economics; professional and discursive aimed at developing and improving productive professional and discursive skills of students majoring in economics), working out exercises and communicative tasks corresponding to the defined stages. The results of the suggested types of work approbation proved their efficiency.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5535
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bodnar.pdf244.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.