Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5531
Title: Роль емоційного фактору у процесі фахової підготовки майбутніх учителів іноземних мов, заснованої на принципі рольової перспективи
Other Titles: Роль эмоционального фактора в процессе профессиональной подготовки будущих учителей иностранных языков, построенной на принципе ролевой перспективы
Role of emotional factor in future foreign languages teachers’ professional training based on role perspective principle
Authors: Яблонська, Тетяна Миколаївна
Яблонская, Татьяна Николаевна
Yablonska, Tetyana Mykolaivna
Keywords: емоційний фактор
фахова підготовка
принцип рольової перспективи
рольова ситуація
емоційна культура
емоційні стимули
емоційні засоби
емоційні прийоми
эмоциональный фактор
профессиональная подготовка
принцип ролевой перспективы
ролевая ситуация
эмоциональная культура
эмоциональные стимулы
эмоциональные средства
эмоциональные приёмы
emotional factor
professional training
the principle of the role perspective
role situation
emotional culture
emotional stimuli
emotional means
emotional modes
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Яблонська Т. М. Роль емоційного фактору у процесі фахової підготовки майбутніх учителів іноземних мов, заснованої на принципі рольової перспективи / Т. М. Яблонська // Наука і освіта. - 2015. - №5. - с.154-159.
Abstract: У статті визначено роль емоційного фактору у процесі фахової підготовки майбутніх учителів іноземних мов, заснованих на принципі рольової перспективи. Показано, що якість фахової підготовки зумовлена раціона- льним використанням емоційних засобів та прийомів. Емоційні стимули надають змісту професійно- орієнтованим дисциплінам ціннісної спрямованості, а його засвоєння відбувається в різних рольових ситуаціях з використанням активних форм і методів розв’язання пізнавальних завдань. Для відпрацювання поведінки майбутніх учителів іноземних мов у різних педагогічних ситуаціях застосовано низку прийомів (прийом збіль- шення умов, прийом «випробування на собі», прийом «маніпулювання тимчасовим параметром» та інші. З’ясовано, що емоційно наповнена інформація стимулює пізнавальний процес, активізує інтелектуальні зусилля студентів у момент творчого пошуку й у ситуаціях емоційного дискомфорту, долаючи кризи, нейтралізуючи негативні емоції та інтелектуальні ускладнення.В статье определена роль эмоционального фактора в процессе профессиональной подготовки будущих учителей иностранных языков. Показано, что качество профессиональной подготовки обусловлено рациональ- ным использованием эмоциональных способов и приѐмов. Эмоциональные стимулы придают содержанию профессио- нально- ориентированных дисциплин ценностной направленности, а его усвоение происходит в разных ролевых ситуа- циях с использованием активных форм и методов решения познавательных задач. Для отработки поведения будущих учителей иностранных языков в разных педагогических ситуациях использован ряд приѐмов (приѐм увеличения усло- вий, приѐм «испытания на себе», приѐм «манипулирования временным параметром» и т. д). Эмоционально наполнен- ная информация стимулирует познавательный процесс, активизирует интеллектуальные усилия студентов в момент творческого поиска и в ситуациях эмоционального дискомфорта, преодолевая кризисы, нейтрализуя отрицательные эмоции и интеллектуальные сложности. Качество профессиональной подготовки зависит от эмоционального состояния еѐ участников: общего эмоционального возбуждения; коммуникативной готовности, настроя на эмоциональный кон- такт и общение; вдохновения и стремления продуктивно решать учебные задачи; оперативности и импровизации, эмо- ционального восприятия учебного процесса; управления эмоциональным состоянием и настроением всех участников педагогического процесса; эмоционального настроя на положительный результат и успешное разрешение спроектиро- ванных учебных задач. Установлено, что ролевые и игровые средства используются для стимулирования языковой дея- тельности, развития реакции на педагогическое влияние, расширение стратегии педагогического поведения, изменения педагогической позиции студентов. Используя эти средства в процессе профессиональной подготовки студентов, пре- подаватель программирует формирование эмоциональной культуры будущих учителей иностранных языков, что явля- ется важной составляющей его профессионализма. В профессиональной подготовке, построенной на принципе ролевой перспективы, гармонизации интеллектуального и эмоционального аспектов еѐ содержания, моделируют взаимодейст- вие носителей разных ролей. В процессе различных форм деятельности (игры, ролевые ситуации, диалоги, учебные дискуссии) студенты выражают разные мысли относительно затрагиваемых проблем, демонстрируют определѐнный уровень профессионального мышления и эмоциональной гибкости, обосновывают индивидуально-профессиональную позицию. Разные формы, методы и средства выявления интеллектуального и эмоционального факторов в процессе профессиональной подготовки, построенной на принципе ролевой перспективы, дают возможность каждому студенту попробовать себя в разных ролях, пережить разные чувства и эмоциональные состояния, овладеть умением сопережи- вать, сочувствовать, радоваться результатам совместной ролевой деятельности и расстраиваться из-за них. Технология, основанная на принципе ролевой перспективы, учитывает интересы и потребности каждого студента; способствует во- влечению будущих учителей иностранных языков в активный процесс умственной деятельности; интегрирует индиви- дуальные идеи и поиск на их основе творческих решений и достижений проектируемых результатов; создаѐт каждому студенту необходимые условия для реализации саморефлексии в процессе подготовки и в дальнейшей самостоятель- ной профессиональной деятельности; способствует позитивной мотивации обучения, формирует установку на преобра-зование собственной деятельности, развивает креативность, самостоятельность, ответственность и инициативу.The role of emotional factor in the process of future foreign languages teachers‟ professional training, based on the principle of the role perspective is considered in the article. It is shown that the quality of professional training is stipu- lated by the rational implementation of the emotional means and modes. Emotional stimuli give the contents of the pro- fessionally-oriented disciplines the valuable orientation and its mastering takes place in different role situations with the usage of active forms and methods of creating tasks solving. It is revealed that the success of pedagogical activity de- pends upon the level of a teacher‟s emotional culture and the organization of the emotionally-valuable sphere for the professional image formation through the employment of pedagogical means of future foreign language teacher‟s emo- tional sphere actualization. Intellectual and emotionally-figurative means and stimuli such as disputes, debates, dialo- gues, discussions, creative projects, illustrations, dramatization, and conversations have a positive influence on the stu- dents‟ intellectually-emotional sphere actualization. For practicing future foreign language teachers‟ behavior in differ- ent pedagogical situations the following methods and means are used: the method of increasing conditions, the method of “testing oneself”, the mode of “temporary parameter manipulation”. It is revealed that information overfilled with emotions stimulates the cognitive process, intensifies students‟ intellectual efforts in situations of creative search and emotional discomfort, overcoming crises, neutralizing negative emotions and intellectual complications. The quality of professional training depends upon its participants‟ emotional state, namely general emotional excitement; communica- tive readiness, attitude for emotional contact and communication; inspiration and eagerness to solve educational tasks efficiently; efficiency and improvisation, emotional perception of the educational process; ruling of all the educational process participants‟ emotional state and mood; emotional attitude for a positive result and successful solving of the educational tasks. It is set that the role-playing means are used for the students‟ language activity stimulation, develop- ment of the reaction to pedagogical influence, pedagogical behavior strategy expansion, change of students‟ pedagogi- cal attitude. Having employed these means in the process of the students‟ professional training, a tutor forms future for- eign language teachers‟ emotional culture which serves the main component of his/her professionalism. In the profes- sional training, built on the principle of the role perspective, harmonization of its intellectual and emotional aspects, one models the interaction of the different roles representatives. In the process of various forms of activity (games, role-play situations, dialogues, training discussions) students express different opinions concerning the raised problems, demon- strate the definite level of professional thinking and emotional flexibility, ground up their individual and professional position. Different forms, methods and means of intellectual and emotional factors disclosure in the process of profes- sional training, based on the principle of the role perspective, give an opportunity to every student to test themselves in different roles, to experience various feelings and emotional states, to master the skill to empathize, to sympathize, to enjoy or feel upset by the results of common role activity. The technology, built on the principle of the role perspective,takes into consideration each student‟s interests and necessities; promotes future foreign language teachers involvement into the active process of intellectual activity; integrates the individual ideas and search of creative decisions and the projected results achievements on their basis; creates the necessary conditions for self-reflection realization in the train- ing process and further educational activity for every each student; promotes positive motivation of learning, creates a mindset of their own activity alteration, develops creativity, independence, responsibility and initiative.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5531
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yablonska.pdf246.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.