Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5529
Title: Дифференцированный подход - резерв повышения качества процесса обучения плаванию взрослых людей, которые занимаются в группах оздоровительного плавания
Other Titles: Диференційований підхід – резерв підвищення якості процесу навчання плавання дорослих людей, які займаються в групах оздоровчого плавання
Differentiated approach as means of improving quality of swimming training of adults engaged in therapeutic swimming
Authors: Шейко, Лилия Викторовна
Шейко, Лілія Вікторівна
Sheyko, Lillya Victorivna
Keywords: оздоровительное плавание
дифференцированные методики обучения
взрослые люди
способ плавания
оздоровче плавання
диференційовані методики навчання
дорослі люди
спосіб плавання
therapeutic swimming
differentiated training techniques
adults
swimming style
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Шейко Л. В. Дифференцированный подход - резерв повышения качества процесса обучения плаванию взрослых людей, которые занимаются в группах оздоровительного плавания / Л. В. Шейко // Наука і освіта. - 2015. - №5. - с. 142-146.
Abstract: В статье исследованы возможности повышения эффективности обучения плаванию взрослых людей пу- тем применения дифференцированных методик, отвечающих индивидуальному стилю деятельности и эмо- циональной сферы, занимающихся в группах оздоровительного плавания. В эксперименте приняли участие 120 человек, не умеющих плавать и плохо плавающих, разного пола и возраста (от 27 до 42 лет), занимающихся в физкультурно-оздоровительных группах г. Харькова. Предложенная методика позволила поднять уровень пла- вательной подготовки взрослых людей, повысить интерес к занятиям, оптимизировать работу тренера.В статье исследованы возможности повышения эффективности обучения плаванию взрослых людей пу- тем применения дифференцированных методик, отвечающих индивидуальному стилю деятельности и эмо- циональной сферы, занимающихся в группах оздоровительного плавания. В эксперименте приняли участие 120 человек, не умеющих плавать и плохо плавающих, разного пола и возраста (от 27 до 42 лет), занимающихся в физкультурно-оздоровительных группах г. Харькова. Предложенная методика позволила поднять уровень пла- вательной подготовки взрослых людей, повысить интерес к занятиям, оптимизировать работу тренера.У статті досліджено можливості підвищення ефективності навчання плаванню дорослих людей шляхом за- стосування диференційованих методик, що відповідають індивідуальному стилю діяльності та емоційної сфери. В експерименті взяли участь 120 людей, що не вміють плавати і погано плаваючих, різної статі і віку (від 27 до 42 років), що займаються у фізкультурно-оздоровчих групах м. Харкова. Експеримент тривав з 2012 по 2014 рр.і був розділений на 2 періоди. Всі учасники експерименту відповіли на питання анкети за Г. Айзенком, яка доз- волила випробовуваних розділити на типологічні підгрупи залежно від ступеня емоційної стабільності, тривожності (нейротизма) і ступеня товариськості (екстраверсії). Всі випробовувані пройшли тестування п’ятихвилинного плавання основним способом на дальність (оцінювалася динаміка навчання, фіксувався ступінь закріплення навички) і тест 30-хвилинного плавання на дальність (визначалася стійкість набутої навич- ки). У першому періоді експерименту на підставі проведених тестів прийшли до висновку, що випробовувані з низьким ступенем екстраверсії і високим ступенем нейротизму значно відстають від інших типологічних груп. Отримані результати підтвердили припущення, що запропонована єдина методика навчання для цих груп мало- ефективна і вимагає значних змін. У другому періоді досліджень процес навчання проходив не за єдиною мето- дикою, а з використанням диференційованих методик, що відповідають індивідуальному стилю діяльності та емоційної сфери піддослідних. Аналіз результатів отриманих у другому періоді експерименту підтвердив доцільність комплектування груп оздоровчого плавання з урахуванням типологічних особливостей тих, хто займається. Запропонована методика дозволила підняти рівень плавальної підготовки дорослих людей, підвищити інтерес до занять, оптимізувати роботу тренера.In the article the possibilities of increasing the efficiency of teaching swimming to adults by means of differenti- ated techniques, which come up to their individual style of activity and the emotional sphere are studied. 120 people of different sex and age (from 27 to 42 years), who can’t swim and who are bad at swimming, engaged in recreational sports groups in Kharkov, took part in the experiment. The research lasted from 2012 to 2014 and was divided into 2 periods. Participants of the experiment responded to the questionnaire of H. Eysenck, which allowed to divide exami- nees into typological subgroups depending on the degree of emotional stability, uneasiness (Neuroticism) and the de- gree of sociability (Extraversion). All surveyed took part in the 5-minute freestyle swimming test for swimming dis- tance (dynamics of training and the extent of skill mastering have been estimated) and the 30-minute swimming test of the swimming distance (stability of the acquired skill has been defined). In the first part of the experiment, on the basis of the carried-out tests the conclusion has been made that that the surveyed with the low degree of extraversion and high degree of neuroticism fall behind other typological subgroups. The obtained results have confirmed the assumption that the offered general technique of training for these groups is ineffective and demands considerable changes. In the sec- ond part of the research the training process was carried out by not means of a general technique, but using the differen- tiated techniques, which come up to the individual style of activity and the emotional sphere of the surveyed. The analy- sis of the results which were obtained in the second part of the experiment has confirmed the purposefulness of building up therapeutic swimming groups taking into account the typological features of trainees. The offered technique has al- lowed to improve the level of swimming training of adults, to increase their interest in lessons, to optimize the work of a coach.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5529
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sheiko.pdf248.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.