Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5512
Title: Комплекс нейропсихологічного обстеження, адаптований для дітей старшого дошкільного віку, для визначення стану психомоторики, перцептивно- когнітивних функцій і мовленнєвого розвитку
Authors: Дегтяренко, Тетяна Володимирівна
Дегтяренко, Татьяна Владимировна
Dehtiarenko, Tetiana Vоlodymyrivnа
Іванова, Оксана Станіславівна
Тубичко, Юлія Олександрівна
Тубычко, Юлия Александровна
Tubychko, Yuliia Oleksandrivna
Keywords: комплекс
нейропсихологічне обстеження
діти старшого дошкільного віку
психомоторика
мовленнєвий розвиток
Issue Date: 2008
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Дегтяренко Т. В. Комплекс нейропсихологічного обстеження, адаптований для дітей старшого дошкільного віку, для визначення стану психомоторики, перцептивно- когнітивних функцій і мовленнєвого розвитку / Т. В. Дегтяренко, О. С. Іванова, Ю. О. Тубичко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2008. – № 6. – С. 42-45.
Abstract: В статье обоснована необходимость внедрения нейропсихологического подхода для изучения особенностей психофизиологического статуса детей старшего дошкольного возраста. Реализация предложенного комплекса нейропсихологического обследования, адаптированного для детей старшого дошкольного возраста, позволяет охарактеризовать состояние психомоторики, перцептивно- когнитивных речевых функций, а также выявить возможные отклонения в психофизиологическом развитии ребенка. Представлен сравнительный анализ полученных результатов у детей в массовых и логопедических группах по трем блокам: речевое развитие, психомоторные качества, перцептивно-когнитивная сфера. The article substantiates necessity of introducing the neuropsychological approach into studying features of psychophysiological status of senior preschoolers. Realization of the offered complex of neuropsychological examination adapted for senior preschoolers allows describing the state of psychomotorics, perceptional and cognitive speech functions, and also to expose possible deviations in psychophysiological development of a child. The authors held comparative analysis of the results for children in mass and speech therapy groups due to three blocks: speech development, psychomotor qualities, perceptional and cognitive sphere.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5512
Appears in Collections:2008

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Degtarenko, Ivanova, Tubishko.pdf179.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.