Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5498
Title: Професійна спрямованість та її вплив на формування відповідальності молодшого медичного спеціаліста в процесі фахової підготовки
Other Titles: Профессиональная направленность и ее влияние на формирование ответственности младших медицинских специалистов в процессе профессиональной подготовки
Professional orientation and its influence on junior medical specialists’ responsibility formation during professional training
Authors: Пономарюк, Любов Парфирівна
Пономарюк, Любовь Порфирьевна
Ponomariuk, Liubov
Keywords: професійна спрямованість
професійна спрямованість на медичну діяльність
професійна відповідальність
молодший медичний спеціаліст
профессиональная направленность
профессиональная направленность на медицинскую деятельность
профессиональная ответственность
младший медицинский специалист
professional orientation
professional orientation at medical activity
professional responsibility
junior medical specialist
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Пономарюк Л. П. Професійна спрямованість та її вплив на формування відповідальності молодшого медичного спеціаліста в процесі фахової підготовки / Л. П. Пономарюк // Наука і освіта. - 2015. - №5. - с.96-101.
Abstract: Стаття присвячена ролі професійної спрямованості у формуванні відповідальності майбутніх молодших медичних спеціалістів. Важной задачей образовательного процесса в высшем учебном заведении является формирование профес- сиональной ориентации и профессиональной ответственности будущих младших медицинских специалистов. По мне- нию ученых, профессиональная ориентация – это черта личности, которая характеризуется стабильным интересом к профессии в сочетании с социальной и познавательной деятельностью, которая раскрывается в стремлении и готовно- сти выполнить свои профессиональные обязанности и функции. Это оказывает сильное влияние на формирование лич- ности будущего специалиста и ускоряет формирование ответственности и активности учащихся во всех видах своей деятельности. Профессиональная ориентация на медицинскую деятельность рассматривается как отношение к меди- цинской профессии и ее содержание, а также качественное отношение к профессии и деятельности младших медицин- ских специалистов; понимание важности и профессиональной миссии медицинских специалистов; понимание целей и задач профессиональной деятельности младших медицинских специалистов. В целях определения профессиональной ориентации уровня будущих младших медицинских специалистов, которая проявляется в стремлении освоить свою про- фессию и желании работать в выбранной профессии, мы использовали модифицированный вариант «Тест-опросник для определения уровня профессиональной ориентации студентов» Т. Д. Дубовицкой. Исследование уровня профессиональ- ной ответственности будущих младших медицинских специалистов мы проводили с помощью модифицированной фор- мы приложения Б. Прядеин. Сравнительный анализ результатов профессиональной ориентации и ответственности буду- щих младших медицинских специалистов позволяет установить, что в большинстве случаев низкий уровень профессио- нальной ответственности соответствует низкому уровню профессиональной ориентации, средний уровень профессио- нальной ответственности соответствует среднему уровню профессиональной ориентации, высокий уровень профессио- нальной ответственности соответствует высокому уровню профессиональной ориентации соответственно. Таким образом, профессиональная ориентация тесно связана с ответственностью будущих младших медицинских специалистов, что по- зволяет рассматривать ее в качестве одного из профессиональных механизмов развития ответственности. The important task of educational process in a higher educational institution is the formation of professional orien- tation and professional responsibility of a future junior medical specialist. According to the scientists’ identification, professional orientation is a personality trait, which is characterized by stable interest to profession combined with so- cial and cognitive activity, which is revealed in striving and readiness to fulfill one’s professional duties and functions. It has a strong influence on future specialist’s personality formation and speeds up the formation of students’ responsi- bility and activeness in all kinds of their activity. Professional orientation at medical activity is considered as an attitude to medical profession and its content, i.g. qualitative attitude to profession and junior medical specialists’ activity; un- derstanding of professional importance and medical specialists’ mission; understanding of aims and goals of junior medical specialists’ professional activity. Aiming at determination of the professional orientation level of future junior medical specialists, which is revealed in striving to master their profession and wish to work in the chosen profession, we used the modified variant of the “Test application form for the determination of students’ professional orientation level” by T. Dubovitskaya. Investigation of the levels of professional responsibility of future junior medical specialists’ was performed with the help of the modified application form by B. Pryadein. Comparative analysis of the results of professional orientation and responsibility of future junior medical specialists enables to resume that in most cases a low level of professional responsibility corresponds to a low level of professional orientation, a medium level of profession- al responsibility corresponds to a medium level of professional orientation and a high level of professional responsibili- ty corresponds to a high level of professional orientation accordingly. Thus, professional orientation is closely con- nected with future junior medical specialists’ responsibility, which enables to treat it as one of their professional respon- sibility development mechanisms.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5498
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ponomariuk.pdf351.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.