Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5480
Title: Формування готовності бакалаврів з туризму до професійної взаємодії зі споживачами туристичних послуг
Other Titles: Формирование готовности бакалавров по туризму к профессиональному взаимодействию с потребителями туристических услуг
Forming readiness of bachelors of tourism for professional interaction with consumers of tourism services
Authors: Дишко, Олеся Леонідівна
Дышко, Олеся Леонидовна
Dyshko, Olesia
Keywords: педагогічні умови
педагогічний експеримент
професійна взаємодія
споживачі туристичних послуг
бакалавр з туризму
педагогические условия
педагогический эксперимент
профессиональное взаимодействие
потребители туристических услуг
бакалавр туризма
pedagogical conditions
pedagogical experiment
professional interaction
consumers of tourism services
the Bachelor of Tourism
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Дишко О. Л. Формування готовності бакалаврів з туризму до професійної взаємодії зі споживачами туристичних послуг / О. Л. Дишко // Наука і освіта. - 2015. - №4. - с.25-30.
Abstract: У статті визначено структурні компоненти готовності бакалаврів з туризму до професійної взаємодії зі споживачами туристичних послуг. Охарактеризовано діагностичний інструментарій для дослідження динаміки готовності бакалаврів з туризму до професійної взаємодії зі споживачами туристичних послуг. Обґрунтовано результати експериментальної перевірки ефективності впровадження педагогічних умов фор- мування готовності бакалаврів з туризму до професійної взаємодії зі споживачами туристичних послуг.Статья посвящена проблеме подготовки бакалавров туризма к будущей профессиональной деятельности, а именно – формированию готовности к профессиональному взаимодействию с потребителями туристических услуг. Актуальность проблемы обусловлена экономическими реформами в Украине в целом, активными преоб- разованиями в туристической отрасли в частности, а также изменениями теоретико-методологической базы высшей школы. Цель статьи – освещение результатов экспериментальной проверки эффективности внедрения педагогических условий формирования готовности бакалавров туризма к профессиональному взаимодействию с клиентами. В работе определены структурные компоненты готовности бакалавров туризма к профессиональ- ному взаимодействию с потребителями туристических услуг: аксиологический, когнитивный, деятельностный, личностно-коммуникационный. Аксиологический компонент характеризует систему ценностей и профессио- нальных установок, которые мотивируют студентов к конструктивному профессиональному взаимодействию с потребителями туристических услуг и формируют положительное отношение к ней. Когнитивный компонент характеризует наличие у студентов комплекса профессионально-ориентированных знаний об особенностях ту- ристической деятельности, которые необходимы для осуществления профессионального взаимодействия с кли- ентами. Деятельностный компонент определяет наличие проектно-конструктивных, исполнительских, аналити- ко-рефлексивных умений и навыков осуществления профессионального взаимодействия с потребителями тури- стических услуг. Личностно-коммуникативный компонент характеризует степень морально-психологической готовности и коммуникативной компетентности бакалавра по туризму к успешному осуществлению профес- сионального взаимодействия, профессионально-деловому и межличностному общению с потребителями тури- стических услуг. Автором выделены педагогические условия, способствующие достижению формирования го- товности бакалавров туризма к профессиональному взаимодействию с потребителями туристических услуг. К таким условиям относятся: формирование у студентов личностного смысла по отношению к профессиональнойдеятельности и положительной мотивации к профессиональному взаимодействию с клиентами, трансформация содержания учебной деятельности студентов, реализация научно-методического обеспечения с использованием новейших технологий, овладение студентами коммуникативными стратегиями для успешной профессиональ- ной деятельности. Описан педагогический эксперимент из трех этапов – поисково-аналитического, эмпириче- ского и итогово-обобщающего. В процессе эксперимента наблюдалось две группы студентов: контрольная и экспериментальная. При этом разработан и охарактеризован диагностический инструментарий для исследова- ния динамики готовности бакалавров туризма к профессиональному взаимодействию с клиентами. Детально проанализированы показатели сформированности готовности бакалавров по туризму к профессиональному взаимодействию с потребителями туристических услуг. Обоснованы результаты экспериментальной проверки эффективности внедрения педагогических условий формирования готовности бакалавров туризма к профес- сиональному взаимодействию с потребителями туристических услуг.The article is dedicated to the problem of preparation of bachelors of tourism for the future professional activity, namely the formation of readiness for professional interaction with consumers of tourism services. The relevance of the issue is caused, in general, by the economic reforms in Ukraine, by active changes in the tourism industry, and also by changes in theoretical and methodological basis of higher schools. The aim of this article is to present the results of experimental verification of efficiency of implementing pedagogical conditions of preparing bachelors of tourism for professional interaction with consumers of tourism services. The authors identifies the structural components of bachelors’ of tourism readiness for professional interaction with con- sumers of tourism services: axiological, cognitive, activity and personal communicative components. Axiological component characterizes the system of values and professional attitudes, which motivate students to constructive professional interaction with consumers of tourism services and form a positive attitude towards it. The cognitive component is characterized by the pres- ence of students’ set of professionally-oriented knowledge about the characteristics of tourism activities, which are necessary for the implementation of professional interaction with customers. The activity component determines the availability of project and design, technical, analytical and reflective skills for professional interaction with consumers of tourism services. The component of personal communication describes the degree of moral and psychological readiness and communicative competence of bache- lors of tourism for the successful implementation of professional interaction, professional business and interpersonal communica- tion with consumers of tourism services. Pedagogical conditions, which contribute to the formation of readiness of bachelors of tourism for professional interaction with consumers of tourist services, are highlighted in the article by the author. Such condi- tions include: the formation of students' personal meaning in relation to professional work and positive motivation to professional interaction with customers, transformation of the content of educational activity of students, the implementation of scientific and methodological support using the latest technologies, students’ mastering of communication strategies for a successful career. The author describes the pedagogical experiment consisted of the following three stages: search-analytical, empirical, and synthe- sis. During the experiment two groups of students (control and experimental) have been observed. In addition, diagnostic tools for studying the dynamics of development of the component of readiness of bachelors of tourism for professional interaction with consumers of tourist services are described. Parameters of the formation of bachelors’ of tourism readiness for professional inte- raction with consumers of tourist services have been reviewed in details. The results of the experimental verification of the effec- tiveness of implementation of pedagogical conditions of forming readiness of bachelors of tourism for professional interaction with consumers of tourist services have been proved.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5480
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dyshko.pdf364.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.