Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5479
Title: Пути реформирования системы подготовки специалистов дошкольного образования в высших учебных заведениях Турции
Other Titles: Шляхи реформування системи підготовки фахівців дошкільної освіти у вищих навчальних закладах туреччини
Ways of reforming preschool teacher training system in turkey
Authors: Дегірменджі, Мюджахіт
Дегирменджи, Мюджахит
Degirmenci, Mucahit
Keywords: подготовка специалистов дошкольного образования
высшие учебные заведения
дошкольное педагогическое образование
турецкие образовательные реформы
підготовка спеціалістів дошкільної освіти
вищі навчальні заклади
дошкільна педагогічна освіта
турецькі освітні реформи
preschool teacher training
higher educational institutions
preschool pedagogical education
Turkish educational reforms
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Дегірменджі М. Пути реформирования системы подготовки специалистов дошкольного образования в высших учебных заведениях Турции / М. Дегірменджі // Наука і освіта. - 2015. - №4. - С. 20-24.
Abstract: В статье обосновывается необходимость реформирования системы подготовки специалистов дошкольного образования в высших учебных заведениях Турции. Дана общая оценка современного состояния турецкой высшей школы. Рассматриваются недостатки и достоинства турецкого дошкольного педагогического образования. На основе результатов научно-теоретического анализа и педагогической экспертизы предложены пути реформирования турецкой системы подготовки воспитателей.У статті обґрунтовується необхідність реформування системи підготовки фахівців дошкільної освіти у вищих навчальних закладах Туреччини. Представлено загальну оцінку сучасного стану турецької вищої освіти. Турецька освітня система базується на принципах універсальності і рівноправності; спрямованості на потреби окремої особистості і суспільства; доступності і справедливості освіти; безперервності освіти; революційних принципах Ататюрка; демократичноcті освіти; секулярізації освіти; науковості; можливості спільного навчання; повсюдності освіти. Науково-педагогічна оцінка історичного становлення і розвитку системи підготовки фахівців дошкільної освіти в Туреччині дозволила виділити її слабкі та сильні сторони. До суттєвих недоліків слід віднести слабку практичну підготовку, переважання теоретичного навчання, дефіцит кваліфікованих педагогічних кадрів, малу кількість магістерських та докторських програм за спеціальністю «Дошкільна освіта». Перевагами турецької системи університетської дошкільної педагогічної освіти є інтернаціоналізація, інформатизація освіти, поєднання державної і приватної форм навчання, академічна мобільність, створення умов для отримання вищої освіти всіма верствами населення за допомогою наданнястипендій та кредитів, позитивний досвід в організації дистанційної підготовки фахівців, моніторинг якості освіти. На основі науково-теоретичного аналізу і співставлення його висновків з результатами педагогічної експертизи окреслені основні шляхи подальшого реформування системи підготовки фахівців дошкільної освіти в університетах Туреччини за такими напрямками: 1) впровадження системи безперервної дошкільної педагогічної освіти, яка інтегрує довузівський, університетський і післядипломний рівні підготовки кадрів; 2) організація навчання за професійно-орієнтованими програмами в старшій школі і збільшення числа профільних педагогічних класів зі спеціальності «Дошкільна освіта та ранній розвиток дітей»; 3) удосконалення системи підвищення кваліфікації педагогів; 4) налагодження партнерських стосунків між університетами і дошкільними закладами у питаннях підготовки фахівців і їх подальшого професійного розвитку шляхом розробки методологічних, загальнотеоретичних і організаційно-управлінських аспектів такого співробітництва; 5) реорганізація системи проходження педагогічної практики майбутніми вихователями. Спрямованість сучасних реформ дошкільної педагогічної освіти і чутливість освітнього середовища до сучасних ідей підготовки вчителів свідчать про те, що уряд і турецьке академічне співтовариство мають намір постійно діяти в цьому напрямку.The article proves the necessity of reforming the system of preschool teacher training in Turkish higher education- al institutions. A general review of higher education in Turkey is presented. The Turkish National Education System is organized taking into consideration the following principles: universality and equality, focus on the needs of the indi- vidual and society, continuity of education, Ataturk’s revolutionary principles, democratic education, secularization of education, scientific content, co-education opportunities, ubiquity of education. Scientific and pedagogical evaluation of the historical formation and development of the preschool teacher training system in Turkey has allowed to identify its strengths and weaknesses. Important disadvantages include poor practical training, the prevalence of theoretical educa- tion, the shortage of qualified teachers, the small number of master's and post-graduate programs on the specialty "Pre- school education". The advantages of the Turkish preschool teacher training system are internationalization, informati- zation, a combination of public and private forms of education, academic mobility, the creation of conditions to get higher education for all layers of population through the provision of scholarships and loans, a positive experience in distance training, education quality monitoring. Based on scientific and theoretical analysis and comparison of its con- clusions with the results of pedagogical expertise there have been outlined the main ways to reform the system of pre- school teacher training in universities of Turkey. They involve: 1) introducing the continuing preschool teacher training system that integrates pre-university, university and post-graduate levels; 2) implementing professionally oriented pro- grams at secondary schools and increasing the number of specialized classes on the specialty "Preschool education and early childhood development"; 3) improving the system of training teachers; 4) establishing partnerships between uni- versities and infant schools in terms of training and further professional development through the creation of methodo- logical, general theoretical, organizational and managerial aspects of such cooperation; 5) reorganizing the system of pedagogical practice. The focus on current reforms in the area of preschool teacher education and sensitivity of the edu- cational environment to modern ideas indicate that the Turkish government and academic community are going to con- tinue their efforts in this direction.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5479
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Degirmenci.pdf237.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.