Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5474
Title: Теоретико-методологічні підходи до викладання дисципліни «Основи медичних знань» у вищих навчальних закладах
Other Titles: Теоретико-методологические подходы к преподаванию дисциплины «Основы медицинских знаний» в высших учебных заведениях
Theoretical and methodological approaches to teaching discipline "Fundamentals of medical knowledge" in higher educational institutions
Authors: Бобро, Олена Валеріївна
Бобро, Елена Валерьевна
Bobro, Olena Valeriivna
Keywords: основи медичних знань
патологічний стан
моніторинг здоров’я
здоров’язберігаючі технології
основы медицинских знаний
патологическое состояние
мониторинг здоровья
здоровьезберегающие технологии
fundamentals of medical knowledge
pathological state
monitoring of health
healthcare technologies
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Бобро О. В. Теоретико-методологічні підходи до викладання дисципліни «Основи медичних знань» у вищих навчальних закладах / О. В. Бобро // Наука і освіта. - 2015. - №4. - с.5-9.
Abstract: У статті розкривається потенційна можливість за допомогою навчальної дисципліни «Основи медичних знань» підвищити ефективність здоров’язберігаючих технологій, які застосовуються у навчальному процесі, а також нада-ти студентській молоді повноцінне уявлення про методи та способи збереження здоров’я. Сохранение здоровья студенческой молодежи – одна из приоритетных задач высшей школы. Известно, что за пе-риод обучения в ВУЗе количество здоровых студентов уменьшается в среднем на 25%. Каждый год более 70% студен-тов переносят инфекционные заболевания дыхательной системы. У 40% студенчества выявлена нейроциркуляторная дистония и повышение артериального давления. Возрастает процент патологий зрительной системы в связи с наруше-нием гигиенических требований при работе с компьютером. При этом большая часть студентов не имеет информации о своем состоянии здоровья. Углубленное изучение дисциплины «Основы медицинских знаний» способствует восста-новлению интереса студентов к своему здоровью. Они узнают из курса лекций причины и симптомы заболеваний, ме-ханизмы развития патологических процессов, необходимость профилактических мер. У них будет возможность изу-чить проявления таких заболеваний, как туберкулез, бронхиальная астма, вегето-сосудистая дистония, нарушение ко-ронарного кровообращения, неврозы, различные формы отравлений. В ходе изучения дисциплины отводится время за-креплению навыков профилактики нарушений опорно-двигательного аппарата. Также уделяется внимание изучению патологических процессов мочеполовой системы и выявлению необходимости соблюдения норм личной гигиены как метода профилактики. В результате обучения студент должен знать симптоматику наиболее распространѐнных заболе-ваний; владеть методами ранней диагностики (измерение температуры тела, артериального давления, пульса); пользо-ваться наиболее доступными лекарственными препаратами: знать их действие и противопоказания, уметь использовать новые знания в своей жизни. Все это способствует повышению уровня здоровья, улучшению качества жизни студентов и формированию активной социально адаптированной личности.Preservation of students’ health is one of the most important tasks of higher school. Deterioration of students’ state of health is primarily caused by changes of a dynamic stereotype, heavy psychoemotional and intellectual loads. It is known that during the coursework in a higher educational institution the number of healthy students decreases on aver-age by 25%. Every year more than 70% of students have infectious diseases of respiratory system, about 40% of stu-dents have neurocirculator dystonia and elevated blood pressure. The percent of visual system disorders is increasing due to non-compliance with the hygienic requirements when working with computers. Most of students have absolutely no informa-tion about their own health. Profound studying of the discipline "Fundamentals of Medical Knowledge" will help them restore their interest in their own health. With the help of this course students will learn the reasons and symptoms of different diseas-es, mechanisms of pathological processes development, need of preventive measures. It will help them to learn as much as possible about the symptoms and treatment of such diseases as tuberculosis, bronchial asthma, vegetovascular dystonia, coro-nary blood circulation disorders, neuroses, different kinds of food intoxication. The course includes special lessons aimed at reinforcing skills of preventive measures of locomotor system disorders. Besides, special attention is paid to studying patho-logical processes of urogenital system and revealing the necessity of implementation of personal hygiene rules. It is extremely necessary to explain the importance of a healthy lifestyle. As a result of training students have to know the classification and symptoms of the most widespread diseases, methods of early diagnostics (taking temperature, blood pressure, feeling pulse), to be able to use the most available medicine (medicinal drugs), to know their action and contraindications and to use the ob-tained knowledge in their life. All mentioned above contributes to the increasing of students’ state of health, their living stan-dards and forming an active socially adapted personality
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5474
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bobro.pdf235.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.