Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5367
Title: Формування загальної фізичної підготовленості у процесі навчання на відділенні ветеринарної медицини аграрного технікуму
Other Titles: Формирование общей физической подготовленности в процессе обучения на отделении ветеринарной медицины аграрного техникума
Formation of basic physique during training at veterinary medicine department at agricultural training school
Authors: Білявський, Михайло Сергійович
Белявский, Михаил Сергеевич
Biliavskii, Mykhailo
Петров, Євген Петрович
Петров, Евгений Петрович
Petrov, Yevhen Petrovych
Мунтян, Іван Савелійович
Мунтян, Иван Савельевич
Muntian, Ivan Saveliiovych
Keywords: фізична підготовленість
студенти
ветеринарна медицина
физическая подготовленность
студенты
ветеринарная медицина
physical training
students
veterinary medicine
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Білявський М. С. Формування загальної фізичної підготовленості у процесі навчання на відділенні ветеринарної медицини аграрного технікуму / М. С. Білявський, Є. П. Петров, І. С. Мунтян // Наука і освіта. - №4. - 2015. - С. 10-17.
Abstract: У статті були проаналізовані результати тестування фізичної підготовленості 24 студентів (12 хлопців та 12 дівчат) відділення ветеринарної медицини за 4 роки навчання у технікумі. Рівень розвитку сили верхніх кінцівок у студентів чоловічої статі мав хвилеподібну динаміку, яка характеризувалась погіршенням результатів наприкінці 2-го року навчання та подальшим поступовим покращенням до кінця навчання у технікумі. У дівчат за результа-тами тестування відбувались хвилеподібні зміни за винятком того, що найкращі результати даного тесту відзна-чались вже наприкінці третього курсу, а до кінця навчання у технікумі вони зберігались на тому ж рівні.Были проанализированы результаты тестирования физической подготовленности 24 студентов (12 юношей и 12 девушек) отделения ветеринарной медицины за 4 года обучения в техникуме. Уровень развития силы вер-хних конечностей у студентов мужского пола имел волнообразную динамику, которая характеризовалась уху-дшением результатов в конце 2-го года обучения и последующим постепенным улучшением к концу обучения в техникуме. Тестирование скорости показало, что за время обучения в техникуме возможных изменений ре-зультатов не отмечалось. Тестирование ловкости позволило установить, что результаты улучшались к концу третьего года обучения, а в конце обучения в техникуме отвечали исходному уровню. Тестирование гибкости показало, что у ребят данное качество сохраняется на начальном уровне в течение двух лет обучения, а во вре-мя третьего и четвертого года достоверно ухудшается к концу обучения в техникуме. У девушек по результатам тестирования происходили волнообразные изменения за исключением того, что наилучшие результаты данного теста отмечались уже в конце третьего курса, а к концу обучения в техникуме они сохранились на том же уров-не. Тестирование скорости показало постепенное из года в год ухудшение результатов, которое достигало мак-симума в конце обучения. Результаты тестирования ловкости также ухудшались из года в год. Тестирование гибкости у девушек показало существенное ухудшение данного качества, происходило в течение первых трех лет обучения, а к концу обучения отмечалось недостоверное улучшение, в целом это показало ухудшение дан-ного качества во время учебы в техникуме.The study is aimed at determining how classes for physical education program for agricultural training schools contribute to the formation of students’ basic physique. The investigation has been carried out at Veterinary Medicine Department at Petrovsky State Agricultural College. To achieve this goal, the authors have analyzed the results of phys-ical fitness test of 24 fourth-year-students (12 boys and 12 girls) who study at the Department of Veterinary Medicine. It should be noted that the level of male students’ upper limbs strength development had undulating dynamics, characte-rized by deteriorating results at the end of the 2nd year of training and further gradual improvement by the graduation day. Speed Testing has shown that there were no significant changes in the results during training. Agility Testing has revealed that the results have improved by the end of the third year of studying and have come to the initial level by the graduation day. Flexibility tests showed that this skill is held constant at the initial level for two years of studying, and gets worse during the third and fourth years of studying by the graduation day. According to the test results, girls had undulating changes, except for the fact that the best results of this test were fixed at the end of the third year of studying, and by the graduation day they haven’t changed. The carried out testing has shown gradual from year to year deteriora-tion of results, which has been at the high by the graduation day. Agility Test results also worsened from year to year.Testing girls’ flexibility has shown a significant deterioration of this skill, which began to get worse during the first three years of studying, but there was an unreliable improvement by the graduation day, which in general has shown a deterioration of this skill during the studying process.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5367
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Biliavskia.pdf793.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.