Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5257
Title: Символдрама як засіб корекції під час конфлікту
Other Titles: Символдрама как средство коррекции при конфликте
Guided imagery as intervention means in conflcts
Authors: Кравченко, Н. М.
Кравченко, Н. М.
Kravchenko, Natalia
Мельничук, Ірина Валентинівна
Мельничук, Ирина Валентиновна
Melnychuk, Iryna Valentynivna
Keywords: символдрама
проекція
кататимно-імагінативна техніка
невроз
дитяча ігрова терапія
символдрама
проекция
кататимно-имагинативная техника
неврозы
страхи
детская игровая психотерапия
guided imagery
imagery
cathatymic and imaginative technique
neuroses
fears
child game psychotherapy
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Кравченко Н. М. Символдрама як засіб корекції під час конфлікту / Н. М. Кравченко, І. В. Мельничук // Наука і освіта. - №1. - 2015. - С. 98-104
Abstract: Дослідження присвячене аналізу компонентів символдрами як засобу корекції під час конфлікту та засто-сування кататимно-імагінативної техніки на практиці. У статті представлено фізіологічні та психоаналітичні підходи до вивчення символдрами, а також поняття кататимно-імагінативної техніки, проекції, тощо. Емпірично встановлені домінуючи причини гендерних конфліктів, а також превалюючий стиль конфліктної поведінки. Виявлено кореляційні взаємозв’язки між структурними компонентами міжособистісного конфлік-ту. За допомогою кататимно-імагінативної техніки проведено корекційну роботу. Исследование посвящено изучению научных компонентов теории символдрамы как средства коррекции при конфликте и применению кататимно-имагинативной техники на практике. Цель работы заключалась в анализе со-временных подходов к изучению символдрамы, а также разработке коррекционной программы с использованием кататимно-имагинативной техники. Эмпирическое исследование проводилось с целью изучения теоретических и практических компонентов символдрамы как способа коррекции поведения в конфликте. Экспериментальная работа была проведена в еврейском молодежном центре. Выборка состояла за 40 испытуемых в возрасте от 18 до 28 лет. Коррекционная программа по методу символдрамы для преодоления конфликтых ситуаций создана на основе тех теоретических положений, которые имеют гуманистическую направленность в формировании личности. При работе с коррекционной группой была использована кататимно-имагинативная психотерапия пар и индивидуальная психо-терапия, состоящая из 10 индивидуальных встреч-консультаций. Работа началась со сбора запросов и анамнеза кли-ентов. Полученные результаты демонстрируют, что почти все испытуемые имеют невротическую структуру лично-сти. У некоторых респондентов отмечались элементы пограничной структуры личности, что указывает на разные техники психокоррекционного вмешательства по методу символдрамы. Установлено, что у испытуемых демонстри-ровались нарциссические и истерические радикалы, указывающие на наличие у респондентов глубинных травми-рующих конфликтов в объектных взаимоотношениях, которые четко отражаются в их повседневной жизни. Было рекомендовано корректировать межличностные отношения человека в случае, если он поддается негативным воз-действиям (усталость, неблагоприятные эмоциональные факторы); при этом необходимо обеспечить продуктивную деятельность человека, а также использовать метод психотерапевтического воздействия. Результаты исследования также показали, что доминирующей стратегией поведения в межличностных отношениях гендеров оказалась борьба (30%), что свидетельствует о нестабильных эмоциональных отношениях между гендерами. The paper is concerned with studying scientific components of the theory of guided imagery as a means of intervention in conflicts and practical application of cathatymic and imaginative technique. The paper is aimed at reviewing contemporary approaches to studying guided imagery as well as developing intervention programme based on this technique. Another pur-pose of the empirical study is to investigate theoretical and practical components of the above mentioned technique. Experi-mental work was carried out at the Jewish youth centre. The sample involved 40 surveyed aged from 18 to 28. Intervention programme based on guided imagery method as a means of overcoming conflicts was created on the basis of the abstract theorems having humanistic orientation in personality formation. While working with the correctional group cathatymic and imaginative psychotherapy for the couples and individual psychotherapy was applied, the latter consisting of 10 individual appointments-consultations. The work started from collecting the clients’ requirements and personal histories. The data ob-tained shows that almost all the surveyed have neurotic personality structure. Elements of borderline personality structure were revealed among some of the surveyed, which points at application of different psychocorrective intervention techniques according to guided imagery method. It is determined that the surveyed showed narcissistic and hysterical symptoms which are indicators of deep traumatic conflicts in objective relationships of the surveyed which are reflected in their everyday life. It is recommended to improve interpersonal relationships in case they are under adverse impact (weariness, unfavourable emotional factors); it is necessary to facilitate productive activity of a man and apply psychotherapeutic intervention method. The results of the study show that dominating behaviour strategy in genders’ interpersonal relationships is fighting (30%), which indicates unstable emotional relationships between genders.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5257
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kravchenko.pdf324.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.