Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5251
Title: Інтелектуально-креативний компонент як складова підготовки студентів педагогічного коледжу до створення науково-методичного середовища у початковій школі
Other Titles: Интеллектуально-креативный компонент как составляющая подготовки студентов педагогического колледжа к созданию научно-методической среды в начальной школе
Intellectual and creative component as element of preparing pedagogical college students for creating scientific and methodical environment at primary school
Authors: Климович, Маргарита Володимирівна
Климович, Маргарита Владимировна
Klymovych, Marharyta
Keywords: інтелектуально-креативний компонент
інтелектуальні здібності
креативні здібності
творчість
педагогічна творчість
креативність
стадії творчого процесу
дослідницька діяльність
професійна підготовка
интеллектуально-креативный компонент
интеллектуальные способности
креативные способности
творчество
педагогическая творчество
креативность
стадии творческого процесса
исследовательская деятельность
профессиональная подготовка
intellectual and creative component
intellectual abilities
creative abilities
creative work
pedagogical creative work
creativity
stages of creative process
research activity
professional training
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Климович М. В. Інтелектуально-креативний компонент як складова підготовки студентів педагогічного коледжу до створення науково-методичного середовища у початковій школі / М. В. Климович // Наука і освіта. – № 1 - 2015. – С. 86-92
Abstract: У статті дається теоретичне обґрунтування інтелектуально-креативного компоненту у підготовці студентів педагогічних коледжів до створення науково-методичного середовища у початковій школі, пред-ставлено результати емпіричного дослідження готовності студентів педагогічних коледжів до його створен-ня за інтелектуально-креативним компонентом. Розкрито і розмежовано поняття «творчість», «креатив-ність», описано психологічну властивість креативності в поведінці вчителя, визначено якості, які характеризу-ють інтелект і креативну особистість, дано характеристику творчої діяльності, визначено основні стадії творчого процесу. Зроблено опис сторін дослідницької діяльності, визначено її мету, охарактеризовано мето-дично-організаційну сторону навчання дослідницької діяльності студентів у педагогічному коледжі. В статье теоретически обосновывается интеллектуально-креативный компонент в подготовке студентов педагоги-ческих колледжей к созданию научно-методической среды в начальной школе, представлены результаты эмпирическо-го исследования готовности студентов педагогических колледжей к его созданию по интеллектуально-креативному компоненту. Раскрыты и разграничены понятия «творчество», «креативность», описано психологическое свойство креативности в поведении учителя, определены качества, характеризующие интеллект и креативную личность, пред-ставлена характеристика творческой деятельности, определены основные стадии творческого процесса. Представлено описание сторон исследовательской деятельности, определена ее цель, охарактеризована методично-организованная сторона обучения исследовательской деятельности студентов в педагогическом колледже. The article deals with theoretical analysis of intellectual and creative components in preparing pedagogical stu-dents colleges for creating scientific and methodical environment at primary school. The author presents the results of the empirical research of students’ preparedness for its creation according to intellectual and creative component. The concepts of “creative work” and “creativity” are revealed and distinguished; the psychological property of creativity in teacher’s behavior is described; qualities, which characterize intelligence and creative personality, are determined; cha-racteristics of creative activity is presented; main stages of creative process are defined. Besides, the author presents the description of sides of research activity, determines its purpose, characterizes methodical and organizational side of teaching research activity of students at pedagogical colleges. On the basis of theoretical analysis of the structure of preparedness for professional activity the author distinguished the components of students’ preparedness for the crea-tion of scientific and methodical environment at primary school: motivational and requirement, substantial and proce-dural, intellectual and creative, assessment and reflexive. It was determined that intellectual and creative component is one of the most important elements of students’ preparedness to creation of scientific and methodical environment at primary school. It is oriented at the development of future teachers’ creativity and ability to scientific and methodical activity, creation of environment for their self-revealing in practical activity, that stimulates creative work and success-fulness of teachers in their professional activity. The perspectives of the further research the author sees in the problem of methods and technique of managing pedagogical environment in educational institutions of different kind.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5251
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Klumovich.pdf306.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.