Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5231
Title: Стан психомоторики і когнітивних функцій у дітей з різним рівнем інтелектуального розвитку за результатами нейропсихологічного обстеження
Other Titles: Состояние психомоторики и когнитивных функций у детей с разным уровнем интеллектуального развития по результатам нейропсихологического обследования
Psychomotor and cognitive function in children with different levels of intellectual development as a result of neuropsychological examination
Authors: Дегтяренко, Тетяна Володимирівна
Дегтяренко, Татьяна Владимировна
Dehtiarenko, Tetiana Vоlodymyrivnа
Шевцова, Я. В
Шевцова, Я. В
Shevtsova, Y.
Keywords: нейропсихологічне обстеження
психомоторні якості
когнітивні функції
розумово відсталі молодші школярі
нейропсихологическое обследование
психомоторные качества
когнитивные функции
умственно отсталые младшие школьники
neuropsychological examination
psychomotor qualities
cognitive functions
mentally retarded primary school children
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Дегтяренко Т. В. Стан психомоторики і когнітивних функцій у дітей з різним рівнем інтелектуального розвитку за результатами нейропсихологічного обстеження / Т. В. Дегтяренко, Я. В. Шевцова // Наука і освіта. - №1, 2015. - С. 55-49.
Abstract: У статті представлено результати апробації схеми адаптованого нейропсихологічного обстеження для визначення психомоторних якостей і стану когнітивних функцій у дітей з різним рівнем інтелектуального роз-витку. Здійснено порівняльний аналіз стану психомоторного і когнітивного розвитку молодших школярів 7-12 років з легким ступенем розумової відсталості та їх здорових однолітків з урахуванням статі дітей та особливостей функціональної асиметрії півкуль головного мозку. Суттєві відмінності нейропсихологічного стату-су розумово відсталих дітей, у порівняні з контрольною групою учнів без вад інтелекту, мають прояв у знач-ному послабленні взаємодії сенсорних і моторних компонентів рухових дій, яке обумовлено порушенням гармо-нійної взаємодії правої і лівої півкуль головного мозку. В статье представлены результаты апробации схемы адаптированного нейропсихологического обследова-ния для определения психомоторных качеств и состояния когнитивных функций у детей с разным уровнем интел-лектуального развития. Осуществлен сравнительный анализ состояния психомоторного и когнитивного развития младших школьников 7-12 лет с легкой степенью умственной отсталости и их здоровых ровесников с учетом поло-вой принадлежности детей и особенностей функциональной асимметрии полушарий головного мозга. Существен-ные отличия нейропсихологического статуса умственно отсталых детей в сравнительном анализе с контрольной группой учеников с нормой интеллекта имеют проявление в значительном ослаблении взаимодействия сенсорных и моторных компонентов двигательных действий, которое обусловлено нарушением гармонического взаимодействия правого и левого полушарий головного мозга. The article deals with the approbation results of the scheme of adapted neuropsychological examination aimed at the de-termination of psychomotor qualities and state of cognitive functions of children with different levels of intellectual develop-ment. The authors performed a comparative analysis of the state of psychomotor and cognitive development of 7-12 year old primary school children with mild mental retardation and their healthy peers taking into account their gender and peculiarities of functional dissymmetry of hemispheres. It is determined that neuropsychological methodological approach is of a great im-portance in scientific researches, which are aimed at solving the problems of psychic ontogenesis and dysontogenesis (deve-lopmental disability), in particular, urgent problems of cognitive psychology and propaedeutic pedagogy. It allows estimating and describing those system and dynamic changes in psycho-functional brain systems, which accompany psychomotor, per-ceptive and cognitive development of a child. According to the carried out examination, mentally retarded children showed great difficulties when performing the exercises aimed at determining reciprocal moves (test exercises aimed at determining dynamic praxis) compared to their healthy peers. During the neuropsychological examination of children with different levels of intellectual development special attention was paid to the successfulness of performing test tasks with their left and right hands. The authors used the following methods in order to perform a comparative analysis of successfulness level of perform-ing neuropsychological tasks by children with different levels of intellectual development with their left and right hands: ki-nesthetic praxis, spatial praxis, dynamic praxis, stereognosis, drawing, writing. Significant differences of neuropsychological status of mentally retarded children in the comparative analysis with the control group of healthy pupils manifest in essential weakening of interaction between sensor and motor components of physical activity, which is caused by the violation of har-monious interaction of the right and left brain hemispheres.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5231
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dehtyarenko.pdf365.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.