Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5183
Title: Вплив використання віртуального простору на когнітивний розвиток особистості
Other Titles: The influence of the use of virtual space on the cognitive development of the individual
Authors: Голованова, Тетяна Миколаївна
Holovanova, Tetiana
Keywords: віртуальний простір
когнітивні процеси
Інтернет-залежність
модель світу
virtual space
cognitive processes
Internet addiction
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Голованова Т. М. Вплив використання віртуального простору на когнітивний розвиток особистості / Т. М. Голованова // Наука і освіта. - №1. - 2015. - С. 20-24
Abstract: Людина перетворює і пізнає оточуючий її світ кожен день. Модель світу є унікальною і неповторною для кожної людини, адже когнітивні процеси не можуть бути однаковими у двох різних людей. На сьогодні до моделі світу майже кожної людини входить не тільки реальне навколишнє середовище, а й паралельний світ вір-туальної реальності, яка має безліч проявів та відображень в сучасному житті. Today almost every individual’s model of the world includes not only the real environment, but also the parallel world of virtual reality, which has many reflections in modern life. In the 21st century a significant change took place in the system of the cognitive structures development – they began to shape in the collision of two worlds – the real world and computer, virtual one. The study was carried out with adolescents’ participation. More than two hundred of young people aged from 16 to 25 years were involved in it. Three main directions of virtual space use have been distinguished: online gaming, virtual communication, searching for information. The connection between the virtual space enthusiasm and cognitive needs of an individual has been established. It is also found that the level of a person's cognitive needs reduces with the increase of time spent in the virtual space. This is important for Internet-dependent individuals who mainly use the virtual space for online gaming or online communication. For young people, who use the virtual space to seek information, increase of time has no direct impact on the level of their cognitive needs. But in this case the effect of substituting the concept of obtaining information on its mechanical search requires a separate study.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5183
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Golovanova.pdf233.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.