Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5182
Назва: Креативність і мотивація особистості й взаємозвёязок між ними як основа творчої діяльності у графічних дизайнерів та маркетологів
Інші назви: Креативность и мотивация личности и взамосвязь между ними как основа творчесокй деятельности графических дизайнеров и маркетологов
Creatiyity and personality motivation and their interconnection as basis of graphic designers and marketing specialists` creative activity
Автори: Гімаєва, Юлія Азгатівна
Гимаева, Юлия Азгатовна
Himaieva, Yuliia
Никифорова, Віра Сергіївна
Никифорова, Вера Сергеевна
Nykyforova, Vira
Ключові слова: невербальна креативність
вербальна креативність
мотивація досягнення
мотиваційний профіль особистості
кореляційний зв’язок
графічний дизайн
маркетинг
невербальная и вербальная креативность
мотивация достижения
мотивационный профиль личности
корреляционная связь
графический дизайнер
маркетолог
non-verbal and verbal creativity
motivation of success achievement
motivational profile of a personality
correlative connection
graphic designer
marketing specialist
Дата публікації: 2015
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Гімаєва Ю. А. Креативність і мотивація особистості й взаємозвёязок між ними як основа творчої діяльності у графічних дизайнерів та маркетологів / Ю. А. Гімаєва, В. С. Никифорова // Наука і освіта . - №1. - 2015. - С.13-20.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена факторам творчої професійної діяльності графічних дизайнерів та маркетологів – зв’язку невербальної й вербальної креативності з мотивацією досягнення й елементами мотиваційної структури особистос-ті. Визначено, що у графічних дизайнерів невербальна креативність представлена на високому рівні, вербальна – на середньому рівні, у маркетологів – на низькому рівні. У графічних дизайнерів домінує мотивація досягнення успіху, у маркетологів – мотивація уникнення невдач. У мотиваційному профілі графічних дизайнерів найбільш значущими є мотиви творчої діяльності й загальної активності, у маркетологів – мотиви соціальної корисності й спілкування. З’ясовано, що у графічних дизайнерів та маркетологів креативність та складові мотиваційної сфери пов’язані специ-фічним чином. У цілому творчі здібності й мотиви особистості є більш інтегрованими у графічних дизайнерів. Статья посвящена факторам творческой деятельности графических дизайнеров и маркетологов – связи не-вербальной и вербальной креативности с мотивацией достижения и элементами мотивационной структуры ли-чности. Выявлено, что у графических дизайнеров невербальная креативность выражена на высоком уровне, ве-рбальная – на среднем, у маркетологов – на низком уровне. У графических дизайнеров доминирует мотивация достижения успеха, у маркетологов – мотивация избегания неудач. В мотивационном профиле графических ди-зайнеров наиболее важными являются мотивы творческой деятельности и общей активности, у маркетологов – мотивы общественной пользы и общения. Установлено, что связь креативности и компонентов мотивационной сферы у графических дизайнеров и маркетологов имеет определенную специфику. В целом творческие способ-ности и мотивы личности более интегрированы у графических дизайнеров. The article deals with the research of factors of graphic designers and marketing specialists’ creative activity. The features of non-verbal and verbal creativity, motivation of success achievement and failure avoidance, personality motivational profile and interconnections between them are studied. According to the data obtained, it was concluded that graphic designers’ non-verbal creativity is well-developed and of very high level; originality is its dominating component. Marketing specialists’ non-verbal creativity is at a low level. Productivity is its dominating component. Graphic designers’ verbal creativity is expressed at an average level compared to a low level among marketing specialists. Motivation of success achievement is predominant among graphic designers, while the strongest marketing specialists’ motivation is failure avoidance. In the structure of graphic designers’ motivational sphere creativity motive is dominating. Social helpfulness motive is the most significant for marketing specialists. There is a specific connection between graphic designers and marketing specialists’ creativity and motivational sphere components. Both specialists’ verbal creativity is generally connected with non-verbal. All specialists’ achievement motivation is connected with non-verbal activity as a whole and with all its components. Graphic designers’ non-verbal creativity components are connected with motivational profile. However, neither verbal, nor non-verbal creativity of graphic designers is entirely connected with motivational profile. All specialists’ achievement motivation is closely connected with all the components of motivational profile. Based on the research results, instructional techniques aimed at associated development of creative abilities and personal motivational properties can be worked out. The prospects for further research are in studying specialists’ creativity and motivation in connection with their subjective perception of work as a creative activity.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5182
Розташовується у зібраннях:2015

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Himaieva,.pdf470.81 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.