Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4926
Title: Ім’я – як семантичний жест у символістській драматургії Олександра Олеся
Other Titles: Name – as semantic gesture of symbolist dramaturgy by Olexander Oles
Authors: Боєва, Евеліна Володимирівна
Boieva, Evelina Volodymyrivna
Keywords: художній текст
онімний простір
імена персонажів
безонімні номінації
символістська драматургія
artistic text
onymic space
the names of the characters
appelative nomination
symbolist drama
Issue Date: 2017
Publisher: Львівський націонал. ун-т ім. І.Франка
Citation: Боєва Е. В. Ім’я як семантичний жест у символістській драматургії Олександра Олеся / Е. В. Боєва // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. – Львів: Львівський націонал. ун-т ім. І.Франка, 2017. – Вип.64. – Ч.ІІ.– С. 54-63.
Abstract: Статтю присвячено розгляду стилістично-виражальних можливостей онімів в символістському драматургічному просторі О. Олеся. Висвітлено своєрідність взаємодії онімів та безонімних номінацій у художньому тексті як засобу характеротворення, продемонстровано роль іменувань персонажів у розкритті авторського задуму. Здійснено аналіз онімної творчості О. Олеся у контексті західноєвропейської драматургії митців-символістів. Доведено, що різноманітні прийоми номінацій персонажів у художньому дискурсі Олександра Олеся є найвагомішим складником письменницького ідіостилю. Зазначено, що основою символічних драм письменника були такі проблеми: відчуженість людини від суспільства, природи і світу; безпомічність перед глобальними проблемами; безпорадність будь-яких пошуків. The article deals with the peculiarities of onyms in the symbolistic drama context of O.Oles. The researcher throws light on the onymic and non-onymic interaction in belles-letters texts as a means of character creation, demonstrates the role of the protagonists’ naming in the revealing of the author’s idea. Oles’s onymic creativity in the context of Western-European symbolistic drama is analysed. It is proved that a variety of techniques in nominations of characters in the artistic discourse of Alexander Oles is the most significant component of his idiostyle. Originality of creativity of Alexander Oles is determined by a wide variety of creative finds and displays on various levels of artistic text and a special role in uncovering the underlying semantic direction of work, play nomination semantics of text characters. This aspect is still relevant in onomastic research as comprehensive analysis of nominations promotes deep understanding of his art-shaped structure, its idea, and allows to make some conclusions about sustainable trends and stylistic features of nominations. Note that the symbols and metaphors of symbolist drama of O. Oles is inseparably related to his background onymic pieces together and make it indivisible unity, which undoubtedly creates difficulties for onomatologists, but infinitely expanding artistic palette, making it more flexible and multiple. Numerous characters that poet and playwright operates as a master in his drama theatrical paintings and miniatures, undecided in new, unprecedented at the time symbolist tone of the single European literary process, is partly in common with the work of Ibsen I., M. Maeterlinck, G. Hauptmann.The basis of symbolic drama were the following problems: alienation of man from society, nature and the world; helplessness to global problems; helplessness in any searches.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4926
Appears in Collections:Кафедра української та зарубіжної літератур

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Evelina Boyeva.pdf545.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.